Er der mange her, der er bekendt med investering i stil med business-engle og venturekapitalisme? Jeg har nu fundet mindst et par hjemmesider, hvor man kan gøre dette:
Gennem dette er det i hvert fald muligt at finde de ti-baggere (tenbaggers), men risikoen er også i top. På Seedrs-siden er det også muligt at handle efter købene - Revolut er tilsyneladende vokset ganske pænt gennem dette.
Det føles svært at agere som engleinvestor/VC-investor som privatperson, når de bedste virksomheder ser ud til først at søge penge fra velkendte investorer eller investeringsselskaber med dybe lommer, og vi almindelige mennesker kun får resterne. Emnet er dog meget interessant, så hvis nogen har en bedre indsigt, vil jeg meget gerne høre den.
Gennem Invesdor har jeg i nogle år investeret i start-up og vækstvirksomheder. Mange har interessante og skalerbare løsninger, men tidsplanerne og den nødvendige mængde penge (og forventet vækst og rentabilitet) er overoptimistiske. Dette resulterer normalt i flere emissioner, hvor tegningspriserne er betydeligt lavere end i tidligere emissioner, og som ret godt udvander ejerskabet, hvis man ikke deltager. Et par virksomheder er gået konkurs eller er ikke aktive. Jeg har endnu ikke set store succeser, men nogle har efter min mening en god retning, og nogle vokser godt med indtægtsfinansiering. Tanken er, at hvis man fandt et par multiplikatorer, ville det dække de tabsgivende. Da likviditeten er ikke-eksisterende (nogle kan handles på Privanet, spreadet er normalt enormt), holder jeg dem selv i lang tid, og hvis forretningen ser god ud, kan man også investere mere i senere emissioner. Altså store risici og dårlig (ikke-eksisterende) likviditet, men selvfølgelig også store afkast, hvis de slår igennem.
F.eks. Injeq, Wello og Fafa’s Plats er dem, jeg har investeret i.
Jeg ser dog også fordelen i, at som aktionær i et mindre firma ville man måske have mere indflydelse på firmaets fremtid, især hvis det er et firma inden for ens eget felt, og man tror, man har noget at bidrage med til firmaet.
Ja, tid og ekspertise kan bestemt være langt mere værdifuldt end penge i udviklingen af en virksomheds værdi. Jeg er selv en ren passiv investor, men jeg må indrømme, at mange startups sandsynligvis er mere produkt-, teknologi-, idé- osv. fokuserede, og at opfattelsen af salg, markedsføring, strategi, finansiering, udvikling af partnernetværk osv. ville drage fordel af kvalificeret støtte.
Ventetiden er lang, og man skal vide, hvor man skal investere. Jeg investerede i Pyynikin og Injeq via Invesdor, men nu må vi se… Jeg ville dog ikke gøre det igen.
Fafas og Wello (hvis det er åndedrætsapparatet) kunne have været interessante.
Jeg “wellode” med konens Wello under denne forkølelse, så det er ret godt.
Jeg har lyttet til begge afsnit af Rahapodi (en finsk podcast om økonomi), der handler om emnet:
&
Jeg må med det samme sige, at jeg som udgangspunkt ikke tror, at mange almindelige “tuulipuku” (et finsk udtryk for en almindelig person) vil få succes inden for denne sektor. Jeg begrunder mine synspunkter med følgende punkter. Disse punkter er baseret på mine erindringer fra podcasts, så skyd mig ikke, hvis jeg husker forkert.
VC-investorer i den tidlige fase foretager investeringer fra fonden i f.eks. 10-20 virksomheder, hvoraf kun én er en såkaldt “fund returner”. Dette betyder, at virksomheden vokser til en milliardforretning. De færreste af os har råd til at satse på mange virksomheder, og selv da skal man stadig finde de bedste.
VC-investorer foretrækker generelt at investere i en kapitallet softwarevirksomhed eller en forretningsmodel, der genererer konstant cashflow, for jo flere finansieringsrunder der er, jo dårligere stilling kommer de tidlige investorer i, og omvendt kan investeringer i den sene fase være i størrelsesordenen titusinder eller hundredtusinder af millioner.
Omsætningen bør vokse med ca. 20 procent om måneden, og man bør opnå rentabilitet inden for et par år. De bedste startups har selvfølgelig ikke engang brug for investorer til vækst, da midlerne til vækst kommer fra kunderne. Hvis det nogle gange er lidt hit eller mis at overvåge omsætning eller salgsudvikling i børsnoterede virksomheder, hvordan er det så med disse startups? Og på den anden side, hvis man søger penge fra investorer, kan det så være, at forretningen eller forretningsmodellen ikke er rentabel?
VC-investorer og engleinvestorer har deres egne netværk. De færreste almindelige mennesker har personer i deres nære kreds eller vennekreds, der giver tips om gode startups eller vækstvirksomheder, som man bør undersøge og eventuelt investere i. Vi ved alle, hvordan man skal forholde sig til investeringstips fra -chauffører.
Denne udmelding skal ses som en mening, men jeg ser i hvert fald selv lidt for mange risici i VC- og startup-scenen. Belønningerne er selvfølgelig mange gange større, men sandsynligheden for at opnå dem er efter min mening bemærkelsesværdigt lille.
Jeg tager dog af for guldfingre som Jyri. En hård professionel inden for sit felt.
Martina Abell har skrevet om engleinvestor Ali Omar.
I modsætning til venturekapitalister er engleinvestorer ofte privatpersoner, der investerer deres egne penge i tidlige fase virksomheder – når forretningsideen er lovende, men den kommercielle succes kun er spæd. Udover kapital medbringer englene værdifuld ekspertise, erfaring og kontakter, som er nødvendige i den tidlige fase.
Mange engleinvestorer er tidligere iværksættere, således også Ali Omar, der lavede et exit i 2018 ved at sælge sundhedsvirksomheden Med Group, som han grundlagde sammen med Kustaa Piha. Teknologi har altid fascineret ham, og efter exitet havde han både kapital og en brændende lyst til at bygge fremtiden – især inden for teknologivirksomheder.
Efter at have set og erfaret en del engelinvestering, kan jeg på ingen måde tro, at afkastforventningen for denne aktivitet er på niveau med bredt baseret aktieindeksinvestering. Mange engelinvestorers afkast forbliver stadig negative.
Hvorfor er det sådan? Vurderingerne af tidligfasevirksomheder er “lidt udfordrende” baseret på fremtidige forventninger. Disse vurderinger er også steget væsentligt i Finland i løbet af de sidste 10 år, så man kommer ikke billigt med nogen steder. En anden væsentlig faktor er kvaliteten af investeringscasene: Hvis en investeringsmulighed bliver tilbudt netop dig, er det meget sandsynligt, at ret mange investorer allerede har sagt “nej tak” til casen. De bedste cases ender hos professionelle investorer, som har betydeligt mere investeringskapacitet end engelinvestorer.
Hvordan kan en engelinvestor forbedre sin egen afkastforventning? Man bør i hvert fald glemme at investere udelukkende med penge. Ved at opbygge sideindtægtsstrømme, for eksempel ved at modtage bestyrelseshonorarer fra sine investeringer eller sælge sit eget firmas tjenester til virksomhederne, kan man få det samlede billede til at fungere meget mere fornuftigt.