29.3.2021
Azelio voittaa kotimaisen tilauksen kahdesta TES.POD-yksiköstään ruotsalaiselta Industrisupport i Åmål AB:lta. Azelion TES.POD varastoi ylijäämäenergiaa 446 kW:n kattoaurinkosähköjärjestelmästä ja toimittaa sähköä ja lämpöä varastosta ympäri vuorokauden tarpeen mukaan. Tämän asennuksen myötä Azelion varastointiyksiköt lisäävät uusiutuvan energian osuutta 24 %:lla ja vähentävät hiilidioksidipäästöjä energiankäytöstä 168 tonnilla vuodessa.
Vuosikertomus 2020
Pientä uutista hiljaiseloon. Yhteistyökuvio Usaan:
Eilen Azelio ilmoitti allekirjoittaneensa aiesopimuksen (MOU) MMR Constructorsin kanssa yhteensä 250 MWh:n edestä toimitettavaksi vuosina 2022-2027. Ymmärrämme, että ensimmäinen pienimuotoinen asennus tapahtuu vuonna 2022. Uskomme, että aiesopimuksen kokonaisarvon pitäisi olla noin 850 miljoonaa SEK.
Jätämme arviomme ennalleen, mutta pidämme tätä aiesopimusta erittäin myönteisenä, koska se osoittaa kysyntää Azelion ratkaisulle kypsillä markkinoilla, joilla sähköntuotantolaitoksia on jo asennettu.
Pari uutta patenttia
Pareto: Päivitys - 22. syyskuuta 2021
Azelio - Aloitteleva yritys, mutta tilausten on kirittava
Azelio ilmoitti tärkeästä ensimmäisestä suuresta tilauksesta 19. elokuuta ja tuotannon aloittamisesta tänään (22. syyskuuta), mutta potentiaaliset asiakkaat ovat yleisesti ottaen osoittautuneet odotettua hitaammiksi tekemään tilauksia, osittain pandemian vuoksi. Siirrämme Azelion myynnin kasvun profiilia arvioissamme ja laskemme tavoitehintamme 60 (80) Ruotsin kruunuun, mutta näemme yhä houkuttelevan markkinamahdollisuuden yhtiöllä edessään. Kassavarat 714 milj. Ruotsin kruunua Q2:n lopussa riittävät saavuttamaan nollatuloksen myös tarkistetuilla arvioillamme. Toistamme näkemyksemme, että useammat (ja varmat) tilaukset ovat tärkeimmät tulevat laukaisijat investointitapauksen kaupallisen riskin pienentämiseksi edelleen.
Ruotsin puolelta poimittua
Energiavarastointiin keskittynyt Azelio on ollut pitkään seurannassani ja pari kertaa ostonappula on melkein napsahtanut.
Energiamurroksen ytimessä hyvin rahoitettuna ja prestiisiomistuksella (mm. Ruotsin kuningasperhe ja yhtiön hallituksessa ex-ministeriä). Teknologian vakuutetaan olevan kovatasoisen ja skaalautuvan.
Osake raketoikin vielä alkuvuonna, mutta tänään taas iso romahdus. - 20 %.
Tilauskirjat tyhjät, yhteistyökumppanit paljastuneet osin kupliksi ja teknologian kilpailukykyisyys ei ole avautunut. Vastaavia energiavarastointimenetelmiä markkinoilla lisääntyvästi. Lisäksi Azelion järjestelmän ytimessä on alumiini, jonka hinta noussut tappiin.
Pian voikin seurata lopullinen yhtiön sekä osakkeen mahalasku - tai nyt sitten ykkösluokan osakkeen aleostopaikka? Siispä seuraan Azelion tilannetta entistä tiiviimmin
Sama juttu. Azelio on ollut kirjanmerkeissä vuoden päivät, kun aloin seurata vaihtoehtoisia energiaratkaisuja. Olin vähällä lähteä mukaan 40 paikkeilla, mutta jokin tuossa stirling-tekniikassa ja viesteissä varoitteli, ettei vielä ole sen aika. Mutta sähköautokin oli vanha keksintö tullessaan. Kannattaa seurata ja myös muita tuon tekniikan tutkijoita. Alle kympin jos menee, niin kahmaisen pelisalkkuun.
