Jag klarade mig utan bil tills jag var 29, då jag nästan alltid kunde låna bil av mina föräldrar vid behov. Egentligen hade jag inte behövt en bil då heller, men jag ville ha en av sociala skäl. Jag ville inte resa särskilt mycket med kollektivtrafiken, så jag stannade för mycket hemma.
Jag uppskattar bilfrihet och det är ett fruktansvärt pengahål. Drömmen är att min nuvarande bil ska vara min sista, men vi får se, när man väl har vant sig vid en bil är det svårt att ge upp den. Kilometerna blir även under ett normalt år bara 10k eller ännu mindre, om jag har varit en flitig cykelpendlare. Med corona har kilometrarna sjunkit till mindre än hälften av det.
Bilvalen har varit orimliga på så sätt att jag har köpt båda nya och den första behöll jag bara i 6 år, trots att jag bara körde 60 km. Båda har jag köpt kontant, eftersom jag ogillar lån. I verkligheten har mina investeringar, trots dumheterna, avkastat så pass bra att det hade lönat sig att ha lån både till bil och bostad. Bostadslånet betalade jag en gång i tiden av på tre år på bekostnad av investeringsportföljen. Delvis därför är jag fortfarande fattig, då jag inte har kunnat utnyttja skulder och har slösat på nya bilar.
Den första bilen kostade med däck och allt 26 000 € och den nuvarande 31 000 €. Den första bilens livscykelkostnad blev något under 400 €/månad (372 €/månad är vad jag minns, men det kan också ha varit 392…). Där ingår alltså värdeminskning, försäkringar, service, skatter, bensin m.m. Eftersom jag betalade kontant fanns det inga finansieringskostnader, men om man ser portföljens utveckling som alternativ avkastning, hade det varit mer lönsamt att betala flera procents ränta på bilen.
För den nuvarande bilen räknar jag med 500 €/år mer i värdeminskning på grund av det högre inköpspriset, men om jag skulle behålla den längre, blir den inte nödvändigtvis dyrare än den förra.
Drömmen skulle vara att ekonomiskt oberoende skulle uppnås om 8 år, då den nuvarande bilen är 10 år och det pessimistiska scenariot är att jag uppnår det först om 13 år vid min 50-årsdag. Då försvinner pendlingen till jobbet och bilen skulle kanske kunna överges. Jag måste förstås nog följa lite hur livet ordnar sig om jag slutar jobba och hur det påverkar körsträckorna. Det påverkar också hur stor portföljen har vuxit till dess och vilken levnadsstandard den möjliggör. (Tanken är att göra sig av med bilen för att sänka kostnaderna, men om portföljen är tillräckligt stor, kanske det inte behövs.)
På något sätt måste jag nog komma ut på skidspåret även som pensionär, så kanske en bil eller en flytt nära ett skidspår är nödvändigt även då.
Edit. Ursprungligen hamnade jag delvis med en ny bil eftersom jag inte särskilt allvarligt strävade efter ekonomiskt oberoende. Jag har alltid vetat att med en sparsam natur kommer det att förverkligas någon gång. Visst, då som ung pojke fanns det en möjlighet att en kvinna och barn skulle komma in i mitt liv och ändra penninganvändningen. Till den andra hörde en för mig ovanlig bilfeber och det var verkligen ingen mening med inbytet, men kanske den bil jag har nu känns mer som min egen och mer representativ för mig.