Astralis - Global esport-virksomhed fra den danske børs

HC Andersen Capital har publiceret en ny investeringsanalyse. Jeg har åbnet en selskabsside for den, og analysen er også tilgængelig på inderes.fi-tjenesten.

Selskabsside: Astralis Group - osake - Inderes
Analyse: https://www.inderes.fi/fi/astralis-investment-case-12-may-2022-hc-andersen-capital

13 Synes om

Astralis har i høj grad kastet håndklædet i ringen i League of Legends (LoL) og vil spille den kommende sommersæson med et “budget” hold. Holdet mistede deres eneste gode spiller og sparkede et par andre dårligere præsterende spillere ud; de blev erstattet af spillere, hvis bedste år allerede er bag dem. Det virker meget klart, at målet er at sælge ligaplads og indtil da holde ud på et minimum budget. Udfordringen kan være, at ligaen har ret til at sparke et hold ud (og tvinge dem til at sælge deres plads), hvis holdet ikke når playoffs fire sæsoner i træk. I seernes øjne er Astralis ved at blive en vittighedsorganisation.

Hvis ligaplads kunne sælges (Karmine Corp og KOI har i hvert fald begge annonceret, at deres mål er at komme ind i LEC (League of Legends European Championship), og der er sikkert også andre hold), ville Astralis’ forventede værdi (EV) med de nuværende værdier være negativ, men jeg er lidt skeptisk over, om virksomheden efter salget ville træffe beslutninger, der ville være til gavn for aktionærerne. Der ville være købere til pladsen, men prisen vil være et spørgsmålstegn.

4 Synes om

Ting er sket igen i løbet af sommeren.

I LEC sælger Misfits 80 % af deres plads til Team Heretics. Købsprisen er ikke blevet offentliggjort, men rygter taler om en handel til 34-36 millioner dollars (for 80 %), mens andre kilder vurderer, at værdien af LEC-pladsen i handlen var 40-50 millioner dollars. https://www.theloadout.com/league-of-legends/lec-heretics-acquires-misfits-spot

LEC-holdet Rogue vil sandsynligvis sælge en del af deres LEC-plads til KOI-organisationen. Estimater for salgsprisen har varieret mellem 20-25 millioner for en ejerandel på ca. 40-50 %. Sources: KOI close to reaching an agreement to join LEC with Rogue – blix.gg

I de seneste dage er nyheder om Astralis’ mulige salg af deres LEC-plads igen taget til. https://upcomer.com/sources-astralis-considering-offers-for-their-lec-spot

Efter sigende har ledelsen fra Karmine Corp i denne uge forhandlet med Astralis i København. Hvis nogen kan fransk og har lyst til at se/lytte til interviews, skulle der være masser af yderligere information her: Twitch

1 Synes om

I dag kom der endelig en meddelelse, som jeg har ventet på i lang tid. (Ledelsen undersøger alternative måder at fjerne undervurderingen på)

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/company-announcement-4-2023-strategic-review

2 Synes om

For et par dage siden kom der rygter om, at TSM, et af verdens mest værdifulde esports-brands, måske er ved at afhænde alle deres esports-aktiviteter. I nat kom der en pålidelig, men ubekræftet nyhed om, at CLG, en anden gammel esports-organisation, blev solgt hurtigt til NRG i de seneste dage. Det er ikke helt klart, om det kun var League of Legends-delen eller hele organisationen. Bearish: firmaerne vil sælge. Bullish: der er tilsyneladende købere.

2 Synes om

NRG købte altså CLG’s LoL-afdeling fra det børsnoterede Madison Square Garden (og resten af CLG gik konkurs). Vi får sikkert flere detaljer om værdiansættelsen i MSG’s kommende kvartalsregnskab/årsrapport.

1 Synes om

Nu skete det. En værdiansættelse på 26 mio. € for pladsen, hvorfra der vil tilgå Astralis et cashflow på ca. 15 mio. € efter skat over de næste 3 år. 33 % forbliver stadig i Astralis’ eje, men køber har mulighed for at indløse den del også inden 2031. Astralis’ markedsværdi i dag? 5 mio. €..Astralis Sells a Majority Stake in its League of Legends European Championship Franchise Slot

4 Synes om

Det er ikke nødvendigvis værd at stirre sig blind på markedsværdien, når man kender til denne begivenhed:

Astralis A/S vil blive afnoteret fra Nasdaq First North Growth Market Denmark
Den sidste handelsdag for aktierne i Astralis A/S på Nasdaq First North Growth Market Denmark vil være onsdag den 25. oktober 2023.

3 Synes om

Ja, det har fået kursen til at styrte. Men aktierne forsvinder jo ikke, de kan bare ikke handles på børsen. Man må formode, at storaktionærerne også gerne vil trække penge ud af selskabet på et tidspunkt, f.eks. i form af udbytte, selvom en del sikkert går til CS-investeringer.