Frans-Mikael Rostedt har udarbejdet en ny og omfattende selskabsrapport om Arvo efter H2-resultatet.
Vi hæver vores kursmål til 83 euro (tidl. 79 €), men tager en pause fra andelen og skifter til Reducer (tidl. Tilføj). Dagsværdien af Arvos investeringsportefølje fortsatte med at stige, og forslaget til andelsrente var en smule højere end vores forventninger. Vores sum-of-the-parts-beregning steg en smule, og rabatten på andelen i forhold til vores beregning er fortsat med at mindskes, men er stadig på -32 %. Det klareste kurspotentiale er dog efter vores mening i høj grad udtømt, men forårets stærke andelsrente på ca. 7 % (5-6 % i de kommende år) understøtter afkastforventningen. Det forventede samlede afkast ligger dog en smule under vores afkastkrav, da vi mener, at mange centrale besiddelser nu er prissat ret rimeligt.
Hanza offentliggjorde en rigtig god rapport, i det mindste hvis man spørger markedet. Kursen er steget med omkring +16 %. Den svinger dog voldsomt frem og tilbage. En rigtig god nyhed set fra Arvos perspektiv. Værdien af deres Hanza-ejerskab steg rigtig pænt i dag.
I Arvos årsregnskab nævnes det: ”Arvo blev dermed en af HANZAs største ejere med en ejerandel på knap to procent. Der er knyttet en tidsbegrænset salgsbegrænsning (lock-up) til de 896 806 aktier, som Arvo ejer.”
I øjeblikket er Hanzas kurs +21 SEK, hvilket betyder set fra Arvos perspektiv:
896 806 x 21 SEK = 18 832 926 SEK i gevinst (jeg gentager, at kursen svinger voldsomt). Omregnet til euro er dette 1,76 mio. €.
Hanza hæver udbyttet markant fra sidste år: “The Board of Directors proposes a dividend of SEK 1.50 per share (0.80)”. Dette er en god ting for Arvo og dets ejere, især hvis man går efter afkast på andelskapitalen. Arvo modtager 1 345 209 SEK i udbytte fra Hanza, hvilket med den nuværende kurs omregnet til euro er ca. 126 000 €.
Ja, det så ud til, at markedet kunne lide Hanzas resultat
Hanzas udbytte ses også til en vis grad i Arvos tal, men en større resultateffekt vil opstå, når selskabet reducerer sin ejerandel i Hanza. Så vidt jeg forstår, er ejerskabet bogført til anskaffelsesværdi i balancen, så på salgstidspunktet vil der blive bogført en betydelig gevinst, og da Arvo følger sin udbyttepolitik, vil det kunne ses tydeligt i udbyttet. YTD-kursstigning ca. 20 % og 12 mdr. ca. 90 %.
Jeg kunne ikke umiddelbart finde oplysninger om, hvor lang en bindingsperiode selskabet har i forhold til salg af aktierne. Har @Frans-Mikael_Rostedt yderligere information om dette? Og hvis du tør spekulere, tror du så, at Arvo vil forsøge at reducere sin ejerandel, så snart det er muligt? Selskabets andel af Arvos investeringsportefølje er i takt med kursstigningen allerede ret betydelig, så en reduktion ville også være berettiget af hensyn til diversificering.
Dette er ikke blevet kommunikeret udadtil, selvom jeg ihærdigt har forsøgt at forhøre mig I BMK-handlen var der lock-ups i op til 3 år, men aktier frigives også gradvist efter 12 og 24 måneder.
Jeg anser selv sandsynligheden for at være ret høj for, at Arvo vil reducere sin beholdning, da vægtningen – præcis som du sagde – er blevet ret stor i forhold til Arvos typiske vægtning.
Fantastisk! De følgende tal kan lyde voldsomme i starten, men Arvo burde ret nemt kunne levere et resultat på 10 EUR pr. aktie. Og det behøver ikke engang at være i en top-exit-periode (hvor resultatet burde være 15-18 EUR). De 10 EUR pr. aktie opnår Arvo med en egenkapitalforrentning på kun lidt over 8 % (egenkapitalen pr. aktie er ca. 120 EUR). Udover en stærk udbyttebetaling bør bestyrelsen overveje at sætte gang i tilbagekøb af egne andele for at nedbringe overkapitaliseringen.
Ud over den oprindelige købspris kan der betales en
yderligere købspris på op til 15 mio. EUR, afhængigt af
den økonomiske udvikling i Leden. Den yderligere købspris
blev i akkvisitionsanalysen anslået til 56 mio. SEK (5 mio. EUR),
hvilket er diskonteret til 53 mio. SEK. I løbet af tredje kvartal
2025 blev den anslåede købspris revalueret.
Tilbageførslen, indregnet som anden driftsindtægt,
reguleret for diskontering, beløber sig til 53 mio. SEK.
Hvis jeg forstår Hanza-rapporten korrekt, har de endnu ikke tilbageført hensættelsen til tillægskøbsprisen for Leden-handlen. De har blot sænket den fra 56 → 53 MSEK efter 3. kvartal. Måske kan der stadig komme noget derfra. Arvos andel af Leden var jo omkring 30 %.
Arvo Sijoitusosuuskunta har solgt alle sine 896.806 aktier i HANZA AB til en salgspris på ca. 139,5 millioner svenske kroner (MSEK), hvilket betyder en positiv resultateffekt på ca. 6,8 millioner euro (MEUR) for det nuværende regnskabsår. Den endelige gevinst ved salget fastlægges i forbindelse med afregningen af handlen, afhængigt af den præcise valutakursdifference.
Der røg Hanza-aktierne til salg. Når man ser på Hanzas værdiansættelse, som ved et hurtigt blik ser ud til at være omkring P/E 30 (oplysningen er ikke nødvendigvis korrekt), må man være tilfreds med salget. Andelsrenten bliver sandsynligvis god igen næste år.
Stærkt. Det ser ud til at betyde, at hvis det realiseres sådan eller deromkring, giver det allerede ca. 6,5 EUR i EPS, når man medregner selskabsskatten. Stærk start på året og god fremgang. Derudover har selskabet renteinvesteringer osv., så det lover godt
Lock-up-perioderne udløb hurtigt, og Arvo trykkede på aftrækkeren hurtigere end i hvert fald mine forventninger. HANZAs udvikling har ganske vist været god, men imo begynder forventningerne også at være ret høje. Værdiansættelsen (med Tikr som kilde) på 12-måneders forward-basis ligger på et justeret EV/EBIT-niveau på omkring 14,5x, hvilket er et ret højt niveau i forhold til historikken og sammenlignelige kontraktproducenter. Forventningerne til selskabets fremtidige lønsomhed er også steget tydeligt, da EV/Omsætning (næste 12 måneder) er på selskabets historisk højeste niveau på 1,12x. I gennemsnit har niveauet været 0,70x i 2020’erne.
En høj værdiansættelse hjælper med værdiskabelse gennem virksomhedsopkøb, men jeg ville heller ikke blive overrasket over mindre vokseværk, da størrelsen allerede er mere end fordoblet sammenlignet med 2024.
Jeg opdaterede mit synspunkt til positivt også på kort sigt. Jeg vurderer, at Arvo nu er i stand til at betale en gennemsnitlig medlemsrente (osuuskorko) på 7,2 % i de næste tre år. Dette styrkede perspektiv for medlemsrenten kombineret med en lav balancebaseret værdiansættelse og en god forretningstrend gør det forventede afkast attraktivt. En stabil profil, lav værdiansættelse og en veldiversificeret portefølje skiller sig efter min mening også positivt ud i det nuværende meget volatile marked, hvor de gennemsnitlige værdiansættelsesniveauer er steget markant.
Enig i vurderingen af Hanza og i, at det var et godt tidspunkt at foretage et exit. Jeg vil sige, at skønnet for udbyttet er et godt konservativt bud, men det afhænger naturligvis af, om der kommer andre exits. Desuden kunne selskabet, takket være sin meget stærke soliditetsgrad, tilbagekøbe egne andele for at skabe likviditet i markedet, uden at det ville gå ud over udbyttet. Flot exit og hele Hanza-casen!
Helt enig. I Arvos tilfælde ville jeg se det som en meget fornuftig kapitalallokering at begynde at tilbagekøbe egne andele. Især når der er så mange meget likvide midler. Dette ville være en tydelig driver for at mindske substansrabatten.
Jeg støtter tilbagekøb af egne aktier, det ville være fornuftigt nu!
Er der bemyndigelse til tilbagekøb af egne aktier? Jeg kunne ikke finde det ved et hurtigt kig. Selv nu efter nyhederne er omsætningen lav og spreadet ofte stort. Det ville helt sikkert gøre prisfastsættelsen mere effektiv.
EDIT: Er selskabsformen og andelsforeningens vedtægter ligefrem en hindring her…
Selskabsformen begrænser ikke dette, men i øjeblikket har bestyrelsen ikke generalforsamlingens bemyndigelse til at erhverve egne andele. Man ville altså have brug for en sådan fra forårets generalforsamling
Lige præcis, helt enig. Dette ville tilføre aktien likviditet og via annulleringer støtte udviklingen i EPS, hvis det blev gennemført i årevis fremover. Gad vide om det endda kunne få formanden for “partiet for egne aktier” til at blive interesseret i aktien Lad os håbe, at bestyrelsen træffer beslutninger, der gavner os alle.
Arvo har foretaget en yderligere investering i Nordic Bites Group (en minoritetsinvestering med Juuri Partners) for at muliggøre opkøb og vækstplaner. Samtidig opkøber NBG ni Subway-restauranter i områderne Turku, Tampere, Nokia og Salo, hvilket øger antallet af egne restauranter til lidt over hundrede. Sidste år voksede selskabet med 32%. Jeg antager, at den nylige yderligere investering er relativt lille. Størrelsen eller værdiansættelsen er dog ikke blevet kommenteret, men den samlede størrelse skulle fremgå af H1-rapporten.
Arvos Summa-position er også faldet markant. For et år siden ejede Arvo Summa Defence for 12 millioner euro, nu er værdien af ejerskabet kun 600.000 euro. Det bliver interessant at se, om Arvo tilfører kapital til Summa i den planlagte kommende fortegningsemission.