Arvo Sijoitusosuuskunta - Pengestrøm til ejere

Lock-up-perioderne udløb hurtigt, og Arvo trykkede på aftrækkeren hurtigere end i hvert fald mine forventninger. HANZAs udvikling har ganske vist været god, men imo begynder forventningerne også at være ret høje. Værdiansættelsen (med Tikr som kilde) på 12-måneders forward-basis ligger på et justeret EV/EBIT-niveau på omkring 14,5x, hvilket er et ret højt niveau i forhold til historikken og sammenlignelige kontraktproducenter. Forventningerne til selskabets fremtidige lønsomhed er også steget tydeligt, da EV/Omsætning (næste 12 måneder) er på selskabets historisk højeste niveau på 1,12x. I gennemsnit har niveauet været 0,70x i 2020’erne.

En høj værdiansættelse hjælper med værdiskabelse gennem virksomhedsopkøb, men jeg ville heller ikke blive overrasket over mindre vokseværk, da størrelsen allerede er mere end fordoblet sammenlignet med 2024.

Jeg opdaterede mit synspunkt til positivt også på kort sigt. Jeg vurderer, at Arvo nu er i stand til at betale en gennemsnitlig medlemsrente (osuuskorko) på 7,2 % i de næste tre år. Dette styrkede perspektiv for medlemsrenten kombineret med en lav balancebaseret værdiansættelse og en god forretningstrend gør det forventede afkast attraktivt. En stabil profil, lav værdiansættelse og en veldiversificeret portefølje skiller sig efter min mening også positivt ud i det nuværende meget volatile marked, hvor de gennemsnitlige værdiansættelsesniveauer er steget markant.

Her er min fulde opdatering.

12 Synes om