Jeg vil gerne udfordre Inderes’ fastsættelse af kursmålet i dette tilfælde med Arvo. Ifølge Inderes’ analyse ville summen af delene være 91 mio. euro, og en fortjent substansrabat for Arvo ville være 15-25 %. Herfra kan man nemt beregne en dagsværdi med substansrabatten på 68-77 mio., hvilket svarer til 83-94 euro pr. andel. Inderes’ kursmål er dog kun 62 euro.
Aapeli er dog tydeligvis godt inde i selskabet, og summen af delene-beregningerne virker meget kompetente, og analysen af selskabet er i det hele taget af meget høj kvalitet. Tak for dem! I forhold til dem virker kursmålet dog som trukket op af en tryllekunstners hat og som et unødvendigt forsøg på at løbe efter børskursen, især da den daglige handel på børsen er lille, og prisfastsættelsen næppe er særlig effektiv, især da andelsselskabet heller ikke er populært blandt institutioner. Jeg synes, det er unødvendigt at spekulere i, hvor lang tid det tager markedet at indsnævre substansrabatten fra +50 % til 25 %. Jeg ser det som lidt ligesom at tage et skridt tilbage i sin egen vurdering og dermed give markedet en unødvendig fordel.