Jeg faldt over en video, der giver et lidt dybere teknisk perspektiv på ARMs arkitektur. Jeg har overhovedet intet at gøre med processorarkitekturer, så mine fortolkninger er på et helt grundlæggende niveau. Ret mig endelig, hvis jeg tager fejl, men her er mine egne observationer fra et investeringsperspektiv:
- ARMs største(?) fordel sammenlignet med x86/64-arkitekturer er sandsynligvis letheden, hvilket bl.a. indebærer meget begrænset bagudkompatibilitet. Baseret på mavefornemmelsen lyder dette som en væsentlig faktor med henblik på at udvide anvendelsesområderne.
- I forhold til letheden mangler ARM mange funktioner, som man i praksis er tvunget til at implementere, hvis ARM ønsker at konkurrere på de samme markeder som f.eks. x86/64 → Ville det stadig være muligt at bevare konkurrencefordelene?
Jeg har ikke lagt en rød øre i ARM, selvom jeg har haft lidt lyst. På en eller anden måde lugter det dog af, at medmindre den fremtidige succes primært er baseret på omhyggeligt opbyggede forestillinger, så er der en stor risiko for, at den tekniske side falder til jorden og ender i samme båd som de andre, eller at den bliver i “sit eget farvand”. På den anden side, hvis ARM i praksis allerede nu er noget helt andet end de forestillinger, der er bygget på de første ARM-baserede chips, hvor langt kunne omdømmet så ikke bære
? Jeg ville naturligvis hellere vælge andre konkurrencefordele end dem, der er baseret på omdømme.