AQ Group – elskåpstillverkare till portföljen

Jag håller med om att konkurrensen inom industriell underleverans är hård. AQ har ett brett nätverk av leverantörer och underleverantörer, så AQ konkurrensutsätter också delkomponenter kontinuerligt. Generellt sett avgör priset på lång sikt i branschen, men om den billigaste leverantören inte kan upprätthålla kvalitet eller leveranssäkerhet (och situationen inte förbättras trots reklamationer), byts leverantören ut. Prisförändringar på material beaktas vanligtvis i avtalen, varvid kostnaden överförs till kunden. Avtalen är typiskt långa, leverantörer poängsätts, och goda relationer (pris, kvalitet, leveranssäkerhet, samarbetsförmåga) är i praktiken en förutsättning för långvariga kundrelationer.

Vissa av AQ:s konkurrenter tillverkar också kompletta set, men min egen åsikt om AQ:s styrkor jämfört med konkurrenterna är dess breda tillverkning “under samma tak”, det vill säga de som nämndes i inledningen:

• Elskåp / Systemprodukter (system, testning, dokumentation)
  • Kabelsystem (kabelstammar och elektromekaniska moduler)
  • Plåt (ramar, kapslingar, ytbehandlingar)
  • Formsprutning (även flerkomponentsgjutning)
  • Induktiva komponenter (transformatorer, reaktorer, drosslar för kraftelektronik)

Dessutom utför AQ specifika, certifierade leveranser med strikta kvalitets- och certifieringskrav (t.ex. UL, CE, järnvägs- och försvarsstandarder, spårbarhet). Dessa betonar dokumentation och testning, och i dessa fall räcker vanligtvis inte bara ett lågt pris.

Till AQ:s fördel räknar jag också ett brett fabriksnätverk runt om i världen.

4 gillningar