Anthropic - "AI-virksomhedens absurde vækst"

Anthropic, grundlagt i 2021 af de tidligere OpenAI-ansatte Dario og Daniela Amodei, er en førende AI-virksomhed. Claude, varemærket for Anthropics AI-udbud, er “bygget til problemløsere” og hjælper sine brugere med at “løse komplekse udfordringer, analysere data, skrive kode og tænke sig igennem deres sværeste opgaver”. I modsætning til OpenAI’s “ChatGPT”-model kommer størstedelen af Anthropics indtægter fra erhvervsaftaler. Virksomheder bruger Claude til kritiske arbejdsgange såsom finansiel dataanalyse, cybersikkerhed og overholdelse af lovgivning (compliance).
Virksomheder foretrækker Claude på grund af dens “agent-egenskaber”, som gør det muligt for AI’en at udføre opgaver selvstændigt. Samtidig tiltrækker Claude, i modsætning til andre AI-modeller, primært erhvervskunder med store budgetter, som har tendens til at være mere “loyale” kunder. Omsætningen er vokset 80 gange på et år. Selskabet er stadig tungt underskudsgivende og forventer først at skabe overskud i 2028.

Anthropic er indtil videre unoteret, men flere børsnoterede selskaber (og deres ejere) nyder godt af dets succes, herunder:

Alphabet: Ifølge rapporter ejer Google omkring 14 % af Anthropic.

SK Telecom: Den sydkoreanske teleoperatør-gigant var en af de tidlige investorer i 2023 (SKM investerede 100 millioner dollars i Anthropic).

NVIDIA: Chip-giganten investerede 10 milliarder dollars i finansieringsrunden i februar 2026. Udover investeringen nyder NVDA godt af Anthropics behov for regnekraft.

Amazon: Amazon forpligtede sig til at investere op til 8 milliarder dollars i Anthropic i slutningen af sidste år. Derudover er Amazon Anthropics cloud-partner. Ejerandelen anslås til ~15–19 %.

Microsoft deltog i Anthropics store finansieringsrunder i 2025–2026. Ifølge rapporter var investeringens størrelse omkring 5 mia. USD.

Zoom: Zoom var en tidlig Series C-investor i Anthropic.

Reuters rapporterede allerede i december 2025, at Anthropic havde hyret advokatfirmaet Wilson Sonsini til at forberede en mulig børsnotering “allerede i 2026”. Samtidig udtalte selskabet selv, at der endnu ikke var truffet en beslutning om en IPO.

Vi investorer må dog med den nuværende udvikling tage højde for, at Anthropics vanvittige vækst kan medføre, at selskabet snart løber tør for “intelligens”. :grinning_face:

Held og lykke!

19 Synes om

Invesdor.fi ser ud til at have en pre-IPO åben – er der nogen, der allerede har deltaget?

Struktureret obligation. Der var ekstremt mange forskellige omkostninger, og på hjemmesiden blev der også talt om Oura? Det vakte overhovedet ingen tillid til, at man rent faktisk kunne tjene noget på det (altså udover udstederen Cometum), da der ikke er tale om en direkte aktieinvestering.

4 Synes om