168. Intervju med Marianne Palmu om centralbankernas betydelse för investerare
@Marianne_Palmu har intervjuats i den här tråden tidigare också, länken till den intervjun finns här
, men den här gången ville jag intervjua henne specifikt om centralbanksfrågor.
Jag har länge varit intresserad av centralbankernas verksamhet, och mitt investeringsintresse har bara fördjupat denna entusiasm. Jag ville lära mig mer om ämnet specifikt ur en investerares perspektiv och titta på saker ur ett bredare perspektiv än bara genom Fed:s eller ECB:s enskilda räntebeslut. ![]()
Från svaren nedan kan både nya och mer erfarna investerare få ny information och/eller något att tänka på ![]()
1. Vad är en centralbank?
En centralbank är “bankernas bank”, som fastställer mängden pengar och priset på pengar i ekonomin. Den har monopol som penningutgivare, och genom sin penningpolitik, det vill säga främst genom att fastställa räntenivån, reglerar den kreditgivningen.
2. Varför följer investerare särskilt den amerikanska centralbankens (Fed) och Europeiska centralbankens (ECB) beslut?
Besluten följs eftersom penningpolitiken indirekt påverkar ekonomin för många av oss, både hushåll och företag. När räntorna sjunker faller även hushållens och företagens lånekostnader, vilket bland annat stimulerar investeringar. Dessutom påverkar centralbankerna aktiemarknaden genom värderingsnivåer: sänkta räntor gör värderingsnivåerna mer attraktiva för investerare.
3. Vilka är de mest intressanta eller viktigaste centralbankerna för en finländsk investerare härnäst? Nämn minst tre med motiveringar.
Sveriges Riksbank: Grannlandet har inte gått med i euron, så det är intressant att följa hur penningpolitiken förs där. Riksbanken följer ofta i ECB:s fotspår i sin penningpolitik.
Japans centralbank: Den tredje största centralbanken, som redan har lång erfarenhet av nollränteperioden. Den höjde nu sin ränta till den högsta nivån på 30 år, så i den meningen går den mot strömmen när andra sänker sina räntor.
Kinas centralbank: En centralbank i ett starkt grepp av regimen, vars penningpolitiska handlingsutrymme dock för närvarande är ganska snävt.
4. Vilka är de tre viktigaste sakerna för investerare att följa hos centralbankerna och deras verksamhet, om vi bortser från räntebeslut?
Ekonomiska prognoser. Centralbankernas ekonomiska prognoser (BNP- och inflationsprognoser) har stor betydelse, eftersom de också används som grund för genomförandet av penningpolitiken.
Kommunikation. Centralbankschefernas tal har fått mycket mer tyngd de senaste åren, och man försöker hitta ledtrådar i dem om penningpolitikens framtida riktning.
Finansiell stabilitet. Som bankernas bank är centralbanken väl insatt i det finansiella systemets tillstånd, och särskilt i kristider betonas dess roll som stabilisator för det finansiella systemet.
5. Vilka branscher påverkas generellt sett mest av centralbankernas räntebeslut, och varför är effekten så stor på just dessa branscher?
Räntebeslut påverkar indirekt allas vår ekonomi, men bland enskilda branscher skulle jag lyfta fram cykliska branscher, eftersom de vanligtvis också är mest känsliga för ränteförändringar. Exempel på dessa är byggbranschen, industri (investeringsvaror) och konsumtionsvaror. Även finanssektorn är känslig för penningpolitiska förändringar via räntenetton.
Tack Marianne för de fantastiska svaren! ![]()
Jag ville ha nyttig information om dessa ämnen som skulle fastna i minnet och med lite nya perspektiv och mer mångsidigt, eftersom jag är van vid att höra och läsa väldigt mycket om bara Fed och ECB och även när det gäller dem, främst bara om räntor. Därför var Mariannes svar mycket välkomna, åtminstone för mig själv, men jag tror att även andra har fått bra information och tankeställare. ![]()
Tack och trevlig helg till alla! ![]()