Aker Carbon Capture vet någon om denna situation?

Aker Carbon Capture, vet någon om den här situationen?
är det värt att köpa den här nu?
jag är inte helt uppdaterad om företagets situation

Idag %
+14,29%

Utdelningar
Betalningar Avskiljningsdag Utdelning/aktie
7 maj
28 april
0,98 NOK
19 mars
10 mars

Mikko Mäkinen har skrivit något om ämnet, jag har inte hunnit sätta mig in i det heller

vad tycker ni?
här är Mikkos berättelse

Jag har några gånger råkat göra affärer. Det är dumt om man har bestämt sig för att inte göra det. Särskilt ett fall där misstaget var lite större. Jag har ägt Aker Carbon Capture (ACC) av och till med ganska god framgång. Nu fanns det i portföljen igen, när aktien hade sjunkit rejält, men jag tror att koldioxidinfångning från fabriksskorstenar kommer att växa enormt. Det är kanske inte en så fungerande lösning som ofta presenteras, men jag har tänkt att om stödpengar regnar ner, kommer projekt förmodligen att växa som svampar efter regn.

Aktien utgjorde kanske ett par procent av portföljen när den amerikanska jätten SLB för en månad sedan bestämde sig för att vilja ha ACC under sitt eget företag. ACC skulle äga 20% av det nya företaget, få 7,5 NOK/aktie kontant i samband med affärens slutförande under Q2. Dessutom skulle företaget behålla 20% ägande i joint venturet, vilket SLB förbinder sig att finansiera med lånat kapital. Sedan, om 3-3,5 år, får ACC sälja sin andel. Som absolut minimum får det 1,7 NOK för sitt ägande. Dessutom kan det få 2,3 NOK i prestationsbaserade ersättningar om joint venturet går bra. Dessutom har SLB rätt att köpa andelen för 4,2 NOK även om ACC inte skulle vilja sälja (+ACC har rätt att sälja för 3,4 NOK under vissa förutsättningar, om vilka ingen exakt information har erhållits). Strukturen är onödigt komplicerad, men i slutändan får ägarna ändå 9,19-14 NOK i pengar.

Jag känner till både ACC:s ägare Aker Horizons situation och ACC självt ganska väl. Därför kunde jag inte låta bli att lägga köporder för ACC, eftersom jag ser att det inte finns något realistiskt hinder för att företagsköpet ska gå igenom, och det skulle ligga i huvudägaren Aker Horizons intresse att ACC omedelbart betalar ut så mycket utdelning som möjligt, det vill säga minst 7 NOK. Så om man genom att köpa för 7,5 NOK mycket sannolikt får en utdelning på 7 NOK om ett par månader och en option på en tilläggsbetalning på 1,7-6,5 NOK, om än om flera år, är det en djävulskt bra affär.

Men för min semester var det lite dåligt att alla mina köporder har genomförts när aktien har sjunkit under 7. Förmodligen av juridiska skäl ville företaget ännu inte säga vad som ska göras med pengarna. Men huvudägaren Aker Horizon är redan ett holdingbolag för green tech. Att skapa ett andra holdingbolag skulle vara vansinnigt och skulle försätta Aker Horizons skuldbetalning i en svår situation, då många lån förfaller 25-26, och kassaflödet ännu inte kommer och aktien är i botten. ACC borde ha kvar en minimal personal för att hålla företaget igång, så kostnaderna är också små. Den enda logiska lösningen är en stor utdelning. (Från norska utdelningar dras 25% av, om man inte registrerar sig i förväg, i NN försäkringsprodukter kan avdraget undvikas helt, men å andra sidan får man inte heller skatteförmånen av utdelningen, då 15% är skattefritt)

Nu har jag sedan över en miljon aktier i portföljen och det känns lite irriterande, när jag just inte skulle göra något sådant här. Satsningen i sig är enligt min mening förväntningsmässigt mycket positiv, men jag är bara inte riktigt nöjd med att jag under semestern var tvungen att lägga mig i den här soppan. Särskilt 1,2 miljoner aktier är redan över 40 tusen euro på minussidan.

Om det går som jag tror, att fusionen är klar i juni och företaget delar ut 7 NOK i utdelning, vore det naturligt att aktien skulle stiga över 9 NOK före utdelningen. Även om det är lång tid till den senare utbetalningen, behöver man inte ha särskilt höga sannolikhetsprocent för tilläggsköpeskillingen och earn-outs för att det ska vara värt att betala över 2 NOK för aktien även efter utdelningen. Visst, de senaste veckorna gick en CC-affär förbi ACC, men det kommer säkert många fler.

Kanske är mitt problem dock att jag alltid antar att människor skulle agera mer rationellt än vad som faktiskt sker.

Nå, detta tyngde mitt sinne, så jag tänkte skriva ner mina tankar. Eftersom jag är i semesterläge är det kanske inte det klaraste tankeflödet.

2 gillningar

Inlägget sammanfogades med tråden: Aker Carbon Capture - ACC-ME