Om vanskeligheden ved timing og udnyttelse af trenden

Også i denne eksempelartikel tales der meget imod at time markederne. “Det er umuligt!” Som eksempel bruges krigen i Ukraine og Saab, hvis kurs sprang i vejret, så snart krigen startede. Ingen kunne have forudsagt det selv et par måneder tidligere.

Eller f.eks. forårsagede corona et pludseligt fald, hvorefter der begyndte en temmelig generel stigning på tværs af børserne. Ingen vidste, at det ville ske.

På dette tidspunkt er den nybegyndende investor ret forvirret. Hvis man ved starten af krigen i Ukraine havde ventet på en hurtig løsning og bemærket, at den ikke kom, og derefter stadig havde regnet 1+1 i et halvt år, før man investerede sine penge i Saab, ville man stadig have nået at komme med på den 150% kursstigning, der realiseredes i løbet af de næste to år.
Krigen slutter med tiden, eller hvis investoren bare får lyst til at trække sig ud i dag, hvad ville der så have været galt med denne taktik? Det føles lettere at forstå end at kunne forudsige en virksomheds handlinger eller andre markedsbegivenheder mange år frem.

Jeg påstår ikke, at jeg kan time markederne eller er klogere end professionelle, tværtimod. Jeg forstår bare ikke, selvom det bliver fortalt mig.

9 Synes om