Jag har bara skummat igenom, men jag har inte hunnit fördjupa mig så mycket. Jag fortsätter ikväll, men jag skriver ner några tankar som väcktes vid en snabb genomläsning.
Kärnan i fallet är tydligtvis Radonmätningen, annars verkar det inte finnas så mycket som skulle skilja produkten från en väl konkurrensutsatt marknad, grundläggande Co2-mätning och temperaturer, IoT osv. Som en vallgrav verkar Radonmätningen inte vara av den sämsta typen, eftersom dess tillförlitliga mätning kräver godkännande från Strålsäkerhetscentralen åtminstone i Finland och Amerika. Även om konkurrenter skulle vara intresserade av marknaden, är de obligatoriska myndighetsgodkännandena i olika länder i princip en relativt rimlig vallgrav enligt mig. Det finns dock konkurrenter på det fältet, och Airthings produkt verkar vid en snabb granskning vara en av de dyraste på marknaden, åtminstone i Finland.
Resultaträkning 21Q2
Även om företaget har kommunicerat att det satsar på tillväxt, så sticker dessa rader i resultaträkningen ändå ut lite. Omsättningstillväxten är okej, och det mesta var dessutom organisk. Tyvärr växer kostnaderna nästan alltid i samma proportion som försäljningen, och samma mönster kunde observeras i rapporterna för 21Q1 och 2020. Försäljningen verkar inte skalas särskilt bra, utan för att sälja fler produkter behövs tills vidare helt enkelt mer marknadsföring, komponenter och säljare. En lösning på detta skulle kunna vara att fokusera mer på företags- och professionell försäljning, men tills vidare kommer den klart största delen av försäljningen från konsumenter (Q2 Konsumenter 49,8 MNOK, företag 9,7 MNOK och professionella 8,5 MNOK). Jag skulle vara intresserad av visionen för hur denna verksamhet slutligen ska bli lönsam
.
Kanske undrar jag också lite över de nuvarande värderingsmultiplarna, när det handlar om ett ganska fullfjädrat produktionsföretag vars verksamhet inte verkar skalas särskilt bra. Inte för att det är absolut dyrt på den nuvarande marknaden, men det finns en del att bevisa ännu. En mycket ytlig skrapning härifrån också, jag ska försöka djupdyka ikväll.