Admicom - Pioner inden for digitalisering af byggebranchen

Er det ikke det samme som at ledelsen siger noget i retning af følgende: ”Vi er i gennemsnit ikke i stand til at skabe værdi gennem opkøb, så vi forsøger os kun med dem i de tilfælde, hvor vores egen aktie er tydeligt over fair value, og vi kan finansiere opkøbet med den” :grinning_face_with_smiling_eyes:

Hvis virksomhedens ledelse ellers oprigtigt kunne vurdere værdien af deres egen aktie i alle situationer, ville dette jo være den rette måde at agere opportunistisk på i kapitalallokeringen. Aktie dyr: lad printeren køre og køb virksomheder med den. Aktie billig: køb egne aktier tilbage i det omfang, markedet tillader det :smiley: Et glimrende eksempel på dette er i øvrigt den gamle legende Henry Singleton og Teledyne.

Men okay, for de fleste selskaber, herunder efter min mening også Admicom, er det vigtigere punkt netop, om man i praksis systematisk kan skabe værdi gennem opkøb med et afkast, der overstiger kapitalomkostningerne, uanset hvilken tilgang man bruger (synergier eller en decentraliseret driftsmodel osv.).

Et andet noget besynderligt punkt i meddelelsen:

Admicoms oprindelige finansielle forventninger var baseret på en antagelse om, at det ville kræve enten en hurtigere genretning af byggemarkedet eller et mindre opkøb at nå den øvre ende af vækstforventningerne. Admicom udelukker ikke muligheden for et opkøb i løbet af 2026.

Jeg synes ikke, det er godt, at ledelsen indregner selv sådanne små opkøb i vækstforventningerne (guidance). Der er en risiko for, at man – i det mindste underbevidst – forsøger at fremskynde en mulig handel for ikke at ”skuffe” de udmeldte forventninger. Endnu værre ville det være, hvis dette var kombineret med incitamenter til f.eks. absolut omsætning eller resultatniveau, men det lader Admicom dog ikke til at have, så vidt jeg kunne finde frem til.

Angående kortsigtede forventninger kom jeg til at tænke på, om de overhovedet gavner nogen for alvor? Hvor meget af ledelsens tid går der med at beregne, hvilke forventninger man kan give markedet, og i Admicoms tilfælde endda gætte på bevægelserne i byggecyklussen? Og så går der endnu mere tid, når man skal overvåge, om man når de udmeldte forventninger, og i værste fald udarbejde lange forklaringer på, hvorfor man ikke gjorde det :smiley: Denne tid kunne også bruges på det, der virkelig betyder noget for den langsigtede værdiskabelse. Selvfølgelig er det godt at kommunikere langsigtede mål og strategi til investorerne, men der bruges rigtig meget energi på sådan noget kortsigtet støj, både hos børsnoterede selskaber og investorer.

21 Synes om

Lad os starte med at sige, at det er decideret sundt, at en virksomhed, der overvejer opkøb, melder ud, at de vurderer værdiansættelsesniveauerne på opkøbsemnerne. Det er ikke helt en selvfølge, så det tager vi imod med glæde.

Men for at komme til sagens kerne, så er det vel ikke udelukket, at selskabet kunne bruge egne aktier som en form for finansiering til et opkøb, samtidig med at afkastet på den investerede kapital overstiger afkastningskravet på egenkapitalen på 10 %. Hvis ens egen aktie er dyr, hvorfor så ikke bruge den – i hvert fald delvist – til opkøb eller gennemføre en mindre emission. Hvis jeg husker rigtigt, brugte de exceptionelle ledere præsenteret i Thorndikes bog “The Outsiders” ret finurlige metoder med aktien for at skabe aktionærværdi. Der er næppe tale om præcis det samme her, men i teorien kan man vel også skabe værdi gennem udvanding (dilution), hvis opkøbsemnet er af høj kvalitet, og prisen er attraktiv? Ofte er udvanding en dårlig ting for ejeren, men jeg mener, at det vel ikke er et helt så binært spørgsmål, da der findes masser af undtagelser og gråzoner undervejs.

E: JP nåede det før mig​:laughing:

15 Synes om

Her er Ronies kommentarer til Admicoms nedjustering :slight_smile:

Admicom meddelte mandag aften, at de sænker deres vækstforventninger for indeværende år på grund af den fortsat udfordrende situation på det finske byggemarked. Selskabets forventninger til lønsomheden forblev dog uændrede, hvilket er en lille lettelse. Selvom vi allerede lå i den lave ende af de tidligere vækstforventninger, vil meddelelsens kommentarer om salgsudsigterne og den fortsat forhøjede kundeafgang (churn) sandsynligvis medføre små negative estimatændringer i vores vækstforventninger.

15 Synes om

Jeg har nu læst hele denne tråd igennem i løbet af et par dage. Det er en interessant virksomhed og en fantastisk start på børstilværelsen. Men så kom corona og krisen i byggeriet. Og det har formentlig også haft en stor indvirkning på firmaet, at “svenskerne kom med”, som stifteren Häll udtrykker det. Omkostningerne begyndte at stige, og kulturen ændrede sig sikkert også.

I de tidlige år skete der også en bredere ændring i ejerskabet. Udover svenskerne kom der andre til: fonde, pensionsselskaber og fonde. De oprindelige ejere indløste frugten af deres arbejde. På nuværende tidspunkt har Admicom ingen “personificeret” hovedejer.

Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal gøre. Skal jeg købe eller ej? Man har let ved at se på fortiden og håbe på en lignende stigning som før corona. Men firmaet er et andet nu, fordi så mange ledere er kommet og gået! Der har været fem administrerende direktører siden 2019. Det er en stor udskiftning og vidner om kaos i ledelsen. En anden ting, jeg overvejer, er internationaliseringen. Det har man talt om i årevis, og det eneste, man fik gjort, var et lille opkøb i Estland. Nå, det kan være, det var et godt træk? Jeg har ikke undersøgt nærmere, hvilken synergi man fik ud af det.

For et par år siden traf man også et strategisk valg om kun at fokusere på byggeri. Kunne man mon alligevel have valgt et specifikt område inden for industrien i tillæg?

På den anden side har firmaet klaret sig overraskende godt i denne krise i byggebranchen. Jeg følger stadig udviklingen, selvom kursen nu er all-time low.. Måske.

29 Synes om

Som en person, der følger byggebranchen tæt, overvejer jeg Admicoms muligheder for vækst på hjemmemarkedet. Easoft, Fondion og Evelia er direkte konkurrenter til Admicom, som har vundet betydelige markedsandele i de seneste år. Udover disse findes der en række andre virksomheder i branchen, men Easoft og Fondion udgør de mest tydelige trusler set fra Admicoms perspektiv.

Easoft er ligeledes en softwarevirksomhed fra Jyväskylä, som blev opkøbt af danske EG i slutningen af 2024. EG ejer også Jydacom, som er det ERP-system (Enterprise Resource Planning), der anvendes af de største byggefirmaer. Admicom kan ikke overtage Jydacoms position som softwareleverandør til de største entreprenører, og Easoft kæmper i samme kundesegment mod Admicoms Ultima.

Fondion er derimod en relativt ny aktør i branchen, stiftet af tidligere medarbejdere fra Admicom. Medarbejdere med ansvar for den tekniske side skiftede fra Admicom til Fondion, så man kan formode, at der er visse ligheder i selve programmerne. I det seneste regnskabsår opnåede de en omsætningsvækst på to millioner, hvilket også vendte resultatet til et plus.

Det, der skaber problemer for Admicom i konkurrencen mod de førnævnte og andre softwareløsninger til byggebranchen, er softwarens helhedskonstruktion. Hvis man vælger Ultima, er virksomhedens nuværende bogholder tvunget til at skifte økonomisystem til Ultima, eller også skal virksomheden skifte revisionsfirma til et, der også bruger Ultima. Konkurrenterne opererer derimod med integrationer til de mest udbredte økonomisystemer. Dette skaber udfordringer, da man i en svær situation skal overtale iværksætteren til også at skifte revisionsfirma, når de skifter ERP-system.

Væksten begrænses også af iværksætternes modvilje mod at skifte software. Digitaliseringen i byggebranchen er på et så lavt niveau, at når en iværksætter først har taget et program i brug til at lette den daglige drift, bliver de sandsynligvis ved med at bruge det i meget lang tid. Da størstedelen af de små virksomheder inden for byggeri og installationsteknik (VVS/EL) kun har brug for specifikke funktioner, som findes i næsten alle programmer, er det svært at retfærdiggøre behovet for et softwareskifte over for iværksætteren. Et skifte ville indebære en implementeringsproces for både ejeren og medarbejderne. At lære et nyt program sideløbende med arbejdet og de udfordringer, det medfører, er et reelt problem, især for de lidt ældre selvstændige i branchen.

Funktionalitet er også et område, hvor konkurrenterne har indhentet Admicom i de seneste år. For eksempel har Fondion et mængdeberegningsværktøj integreret direkte i deres hovedsoftware. De lovede funktioner i Admicoms mængdeberegningsværktøj, Quantima, som skulle have været klar for et år siden, lader stadig vente på sig – herunder integrationer til deres egne programmer Ultima samt kalkulationsværktøjet Estima.

Der har været stor udskiftning hos Admicom i de senere år, hvilket har givet muligheder for tidligere Admicom-ansatte i andre virksomheder i branchen. Udover de tidligere nævnte bag Fondion, er den tidligere økonomidirektør Petri Aho nu administrerende direktør for konkurrenten Evelia, og Joni Haapamäki, der har haft forskellige salgsroller samt været forretningsdirektør, er skiftet til posten som administrerende direktør for Aceve (tidligere kendt som Pajadata).

Som en afsluttende bemærkning vil jeg sige, at Admicoms produkter er gode. Ultima er meget omfattende i sin funktionalitet, men en stor del af funktionerne er kun nyttige for en meget lille del af branchens aktører. Byggebranchen vil fortsætte sin digitalisering, men konkurrencebilledet er fuldstændig forandret sammenlignet med eksempelvis starten af årtiet.

81 Synes om

Admicom afholdt i dag et pre-silent call, og her er optagelsen derfra:

19 Synes om

Atte har udgivet en ny selskabsrapport om Admicom efter en nedjustering og det sædvanlige opkald forud for den stille periode. :slight_smile:

Vi gentager vores købsanbefaling på Admicom og sænker vores kursmål til 40,0 EUR (tidligere 45,0 EUR). Admicom kom for godt en uge siden med en nedjustering, hvilket har fået os til at justere vores estimater for de kommende års resultat ned med ca. 3-5 %. Admicoms aktie er faldet mere end dette som reaktion på nedjusteringen, og aktiens værdiansættelse (2026e just. EV/EBIT 10x) er sunket til et endnu lavere niveau. Vi tror fortsat på, at selskabets vækst vil tage fart i de kommende år, og at aktien tilbyder et meget attraktivt afkastpotentiale, når dette realiseres.

9 Synes om

Aktieoptioner smager tilsyneladende godt, og det er ikke så mærkeligt. Jeg ville nok også selv tage imod dem.
I dag er der indberettet 46.374 stk. aktier (tegningsoption 2026A). Enhedspris: 0 EUR.
Det antal svarer med den nuværende kurs på 25,9€ til ca. 1,2 mio. €. Det er da meget rart at gå på sankthansferie med.
Når det nu også er gået godt for firmaet, er der ikke noget bedre end at dele frugterne af arbejdet med de private investorer. Mængden er cirka 55 gange størrelsen på modelporteføljen.

11 Synes om

Optioner fungerer vist ikke helt på den måde. Altså, der blev i hvert fald ikke uddelt en pulje til en værdi af 1,2 millioner til ledelsen i dag til midsommer-udskejelser. Aktierne skal først tegnes, og hvis aktiekursen fortsætter sin seneste tids kurs mod nul, så får ledelsen ikke så meget som en cent ud af dem.

8 Synes om

Hej til Admicom-tråden og en bemærkning til @Atte_Riikola. I den seneste Admicom-rapport er der noget mærkeligt ved følsomhedsanalyserne i DCF-beregningen. DCF giver i øjeblikket en værdi på 52,7 € med en WACC på 8,6 %, men i følsomhedsanalyserne giver den tilsvarende WACC en værdi på 56,2 € :thinking:

Måske kunne jeg i denne forbindelse snige et detaljeret spørgsmål ind til dig, Atte: Mener du oprigtigt, at WACC for Admicom er i det rette felt i den nuværende situation? Hvis man ser på aktiekursen, kunne man i det mindste argumentere for, at markedet er helt uenig i denne antagelse, og på den anden side er værdiansættelsesforskellen ved den nuværende kurs (omkring 25,5 €) i forhold til den beregnede DCF-værdi nu så stor, at upsiden er over 100 %. Jeg bider mærke i dette primært fordi, selv hvis man kigger på hele Inderes’ dækningsunivers, er sådanne værdiansættelsesforskelle mellem DCF-modellen og aktiekursen sjældne. Altså, kan en WACC på <9 % i denne kontekst give et forvrænget billede af aktiens upside, hvis vi antager, at prognoserne er bare nogenlunde i det rette felt (usikkerheden i prognoserne bør vel også afspejles i WACC)?

30 Synes om

Godt spottet! Det ser ud til, at der er opstået en fejl i modellen vedrørende de følsomhedsberegninger; af en eller anden grund opdateres de ikke. Jeg må undersøge, hvad det skyldes. De 52,7e er det “rigtige tal”.

Selvom man hævede Admicoms WACC til godt 10 %, ville DCF-værdien med de nuværende prognoser slet ikke komme i nærheden af den nuværende aktiekurs (en WACC på 11 % ville give 38e). Markedet prissætter altså en markant svagere indtjeningsudvikling end modellens antagelser. Det er også blevet konstateret i analyserne, at der efterhånden knap er indregnet nogen vækstforventninger i aktien.

35 Synes om

Der er kommet mange gode kommentarer herinde det seneste år om de indenlandske konkurrenter.

Der er en vis skepsis i markedet over for den reelle forretningsmæssige værdi (også globalt for SaaS-selskaber).

Selskabets program for tilbagekøb af egne aktier.

Selskabets pressekonference om forretningsværdien i lyset af AI-transformationen.

Dertil kommer selskabets seneste nedjustering (negari) grundet modvind.

Det her begynder at ligne en ret lækker Inderes Roast-mulighed på et sølvfad.

7 Synes om

Jeg er netop stødt på denne podcast, hvor Admicoms administrerende direktør diskuterer brugen af AI i byggebranchen. Jeg har ikke selv hørt episoden endnu, men tænkte, at jeg ville dele den her med det samme:

34 Synes om

Her er Attes forsmag, når Admicom præsenterer sit Q2-resultat onsdag den 8.7. :slight_smile:

Selskabet sænkede i juni sin vækstguidance for det nuværende år som følge af den fortsatte svaghed på det finske byggemarked, og vi forventer, at omsætningen i Q2 er forblevet næsten uændret. Det rapporterede resultat vil være belastet af engangsposter fra de færdiggjorte fyringsrunder (muutosneuvottelut) i maj, men vi forventer, at den justerede lønsomhed er forblevet på et godt niveau, tæt på samme niveau som i sammenligningsperioden. Admicoms aktie er faldet til et historisk lavt niveau, hvilket vi på nuværende tidspunkt ser som en købsmulighed.

8 Synes om

Admicom har igen annulleret aktier, selvom de tidligere tildelte optionsrettigheder naturligvis vil trække i den anden retning senere. Ellers ser det jo rigtig fint ud, når aktieantallet er faldet med ca. 2 % på kort tid: Admicom mitätöi takaisinostettuja osakkeita | Kauppalehti

Admicom Oyj (“Admicom” eller “selskabet”) har i dag annulleret 47.249 af selskabets egne aktier i overensstemmelse med en beslutning truffet af bestyrelsen i Admicom Oyj. Antallet af annullerede aktier udgør 1,0 % af det samlede antal aktier og stemmer i selskabet.

Det samlede antal aktier i Admicom Oyj efter annulleringen er 4.892.034.

17 Synes om

Dette var i øvrigt en ret interessant diskussion om digitalisering i byggebranchen, så herfra skal der lyde en anbefaling, selvom det var ret grundlæggende ting. Byggebranchen som helhed er stadig ret langt tilbage, hvad angår digitalisering.

Btw. Ifølge adm. direktøren tilbyder Admincon en mulighed for kunder, der ønsker at udvikle forskellige AI-agenter/værktøjer i Admincons servicesystem. I sidste ende ser jeg ikke selve AI-udviklingen som en stor risiko for denne type virksomhed, men snarere som en mulighed. Situationen i byggebranchen vil med sikkerhed også begynde at forbedre sig på et tidspunkt. Det eneste, jeg ikke kan vurdere, er, om der er relevante konkurrenter på banen, som kan tage markedsandele og bremse væksten.

19 Synes om

Jeg har anset Leisti for at være en (sjældent) fornuftig direktør, når det kommer til AI-spørgsmål, og min mening er ikke blevet ændret på baggrund af denne podcast-episode.

Tallene for de omkostningsfordele, der kan opnås i branchen, fik mig til at se branchens høje konkursrater i et nyt lys. Hvis frontløberne opnår de fordele, der præsenteres i episoden, kan resultatet ikke blive andet end svagere konkurrenters visnen bort og de mest agile aktørers hurtige vækst. På byggemarkedet er der med sikkerhed plads til nye iværksættere, der ikke har fortidens mentale ballast, og det kan være en fordel, hvis man ikke har været under “den gamle skoles” indflydelse og fået sine holdninger støbt fast i en “sådan har vi altid gjort det”-støbeform.

Det bedste værktøj ville i virkeligheden være et, der ikke har et “AI-stempel”, som giver mulighed for at stritte imod med alle fire ben. Som det blev konstateret i episoden, handler det ikke om binære “100 procent AI” eller ingenting; tallet svinger et sted derimellem, afhængigt af arbejdsopgaven og problemet. Der er ingen tvivl om, at virksomhedens procesmodenhed også påvirker, hvilken form for hjælp kunstig intelligens kan bidrage med. Kunstig intelligens er ikke ketchup, som man uden videre kan sprøjte et tykt lag af ud over en dårlig madlavning for at dække den til. Garbage in, garbage out.

16 Synes om

H1-rapport på vej – del dine forventninger!

Indtil videre har 13 investorer indsendt deres estimater forud for rapporten. Pinpoint Consensus peger i øjeblikket på lidt stærkere resultater end analytikerkonsensus fra FactSet.

Indsend dit eget estimat for Nettoomsætning og EBIT for at sammenligne dit synspunkt med andres her

4 Synes om

Admicom åbnede resultatperioden på Helsinki-børsen. Nedenfor er robokommentarerne.

13 Synes om

Her er analytikerens kommentarer:

Webcasten starter kl. 10:

9 Synes om