Admicom - Pioner inden for digitalisering af byggebranchen

Jeg har tænkt det samme. Med denne kursudvikling (og samtidig positive forretningsudvikling, på trods af udfordrende tider) vil Admicom måske ikke være noteret på børsen meget længere.

5 Synes om

Sidste gang vi talte om Admicom som et opkøbsmål, var i en video fra januar, ved 20:50.

Aktien var dengang 46 euro, hvilket betyder, at opbygningen af denne virksomhedsopkøbssag er endnu lettere med den nuværende værdiansættelse, f.eks. fra en kapitalinvestors perspektiv. Admicom’s opkøbssag ville være let at opbygge via en LBO-model (en kapitalinvestor køber virksomheden af børsen med stor gældsfinansiering), da Admicom’s stærke cash flow hurtigt ville nedbringe gældsbyrden. Afhængig af køberens synspunkter kunne den tilbudte præmie til den nuværende kurs være ret betydelig, og matematikken ville stadig fungere.

Også fra en industriel købers perspektiv kunne Admicom være et interessant mål. Admicom har en stærk markedsposition i Finland, og det er ekstremt dyrt og tager i bedste fald meget lang tid at opnå noget lignende organisk (og/eller ved at foretage små virksomhedsopkøb). I den forstand kunne en fusion mellem Admicom og Smartcraft være fornuftig på papiret, hvis man f.eks. overvejer skaleringsfordele. I dette tilfælde ville der dog være tale om en fusion og i nogen grad en aktieudveksling. Jeg tror ikke, at dette med den nuværende værdiansættelse ville være en fornuftig bevægelse for Admicoms ejere, og jeg tror ikke, at selskabets bestyrelse ville godkende det. Det vil sige, at selv i tilfælde af en industriel køber ville en succesfuld aftale efter min mening kræve et kontant tilbud med en stor præmie i forhold til den nuværende kurs.

Med hensyn til ejerstrukturen er Alcur Fonders ejerskab på ca. 10 % en af de faktorer, der bremser en godkendelse af tilbuddet. Alcur flagede sit ejerskab i august sidste år, så fondens gennemsnitskurs er uundgåeligt mindst tættere på 50 euro. Jeg tror ikke, at de ville have et ønske om at sælge, hvis tilbuddet var under dette eller endda på nogenlunde samme niveau.

36 Synes om

Opdaterede ejerlister offentliggjort. Wow, de udenlandske investorer har reduceret med 130 t. aktier, og Säästöpankki Itämeri (Säästöpankki Itämeri) har reduceret med 60 t. aktier (10 t. tilbage).

Top-100-listen har fået mange nye investorer.

De udenlandske investorer kan fortsætte med at reducere, men mon ikke denne salgsbølge fra Itämeri er ved at være slut nu?

21 Synes om

SEB:s nominee-registrerade (hallintarekisterissä) har reduceret 133.000 aktier, og ejer stadig mere end 2 millioner aktier. Hvis salgene under SEB:s navn fortsætter, vil aktiekursen være under et stort pres fremover. Østersøfonden er næsten en bagatel i den store sammenhæng, i hvert fald i fremtiden.

2 Synes om

Under SEB’s forvaltningsregister (hallintarekisteri) er der adskillige fonde. I øjeblikket er der en nedgang for små selskaber i Sverige, og mange fonde der sælger deres beholdninger, hvoraf nogle er tvungne salg (indløsninger). Hvis man tror, at nordiske små selskaber en dag vil rocke igen, kan dette salgspres også ses som en købsmulighed. På kort sigt er det dog smertefuldt, når et enkelt stort fonds salg i forholdsvis lav likviditet er lidt som en elefant, der tramper rundt i en porcelænsbutik.

38 Synes om

“Vi øgede i dag vægten af Admicom med 2 %-point i Modelporteføljen, hvilket øgede dens vægt i porteføljen til over 9 %. Admicoms aktie har været under betydeligt pres de seneste måneder, da frygten for kunstig intelligens samt tvangssalg fra nordiske småvirksomhedsfonde har ramt aktien hårdt. Vi mener, at truslen fra kunstig intelligens i øjeblikket virker overdreven, i hvert fald for nordiske ERP-leverandører. Vi ser den nuværende situation som en klar købsmulighed, og Admicom har aldrig tidligere været tilgængelig til så lave multipler (2026e EV/EBIT 10x).”

28 Synes om

Jeg kan ikke sige præcist, hvor meget der blev talt om dette, men jeg tænkte i hvert fald selv over det og måske bragte det også offentligt frem (jeg burde bladre tråden igennem :D), hvordan svenske fonde drev aktien i vejret i 2020-21, og dengang solgte mange af os finske ejere. Endelig en pengeoverførsel fra Sverige til Finland!

Man bør bestemt bemærke disse fonds “tvangsbevægelser” i begge retninger.

30 Synes om

Her er Ates pre-game, når Admicom offentliggør sine Q1-resultater tirsdag den 14. april :slight_smile:

Vi forventer, at selskabets omsætningsvækst forblev moderat i starten af året på grund af det svage byggemarked. Vi vurderer dog, at resultatet er forbedret markant fra en ret svag sammenligningsperiode, efter at væksten i omkostningsstrukturen er aftaget efter tidligere års kraftige investeringer. Det finske byggemarked ser ud til at forblive sløjt i år, så Q1-rapporten vil sandsynligvis ikke give væsentlig ny information om markedssituationen sammenlignet med analytikeropkaldet før den stille periode. Frygten for kunstig intelligens har presset Admicom-aktiens værdi ned til et historisk lavpunkt, hvilket vi i øjeblikket ser som en købsmulighed.

6 Synes om

Egne aktier i besiddelse makuleres.

Og et nyt tilbagekøbsprogram på op til 1,5 millioner euro startes:

57 Synes om
9 Synes om

{“content”:“Rentabiliteten halter ifølge robotkommentaren.\n\nhttps://www.inderes.fi/analyst-comments/robokommentti-admicomin-q1-tuloksesta",“target_locale”:"da”}

19 Synes om
Forretningens andre omkostninger, 1.000 EUR Q1 2025 Q2 2025 Q3 2025 Q4 2025 Q1 2026
1 429 1 393 1 067 1 397 1 703

Tab på debitorer fra kunders konkurser eller noget andet? Forklarer muligvis forskellen i forhold til Aten’s rentabilitetsprognose.

7 Synes om

Virksomhedens andre omkostninger afveg også fra mine egne forventninger. Så det er meget muligt, at de øgede kredittab også til en vis grad afspejles der.

13 Synes om

"I løbet af kvartalet ramte en usædvanlig stor konkurs vores kundebase, og frafaldet i forbindelse med betalingsvanskeligheder var i det hele taget højt. Admicoms forretningsrisiko er to bolde og Lemonsofts tre. Som ejer af Lemonsoft ville jeg gerne vide hvorfor? Er byggebranchen ikke den mest cykliske af alle..?

5 Synes om

Byggebranchens opsving ser stadig ikke særlig hurtigt eller lovende ud. Derudover vil nye kunder i fremtiden først begynde at have brug for Admincos software, efter at de har etableret deres forretning, hvilket betyder, at al denne potentielle fremtidige vækst vil afspejle sig i resultaterne med en forsinkelse. Er der tilstrækkeligt indledende vækstpotentiale blandt eksisterende kunder (hvis de overlever), før nye virksomheder bliver kunder med en forsinkelse? Børsen forudser naturligvis mindst seks måneder frem, men jeg vil alligevel vurdere, at der stadig er en risiko for “dead money” muligvis resten af året (jeg ejer i øjeblikket).

7 Synes om

Her er en ny virksomhedsrapport om Admicom for Q1 fra Ate :slight_smile:

Vi gentager vores købsanbefaling for Admicom, men justerer kursmålet til 45,0 euro (tidl. 50,0 euro). Selskabets Q1-resultat var en smule under vores forventninger, og baseret på kommentarerne til udsigterne vurderer vi, at hele årets udvikling med hensyn til vækst vil ligge i den nederste del af guidanceintervallet (5-10 %). Vores resultatprognoser for de kommende år faldt med ca. 5 % baseret på rapporten, men aktiens reaktion på resultatsdagen var ikke desto mindre positiv. Dette fortæller os, at aktiens værdiansættelse (2026e 11x) allerede er blevet slået ned nok på grund af frygten for kunstig intelligens. Vi tror stadig, at undervurderingen vil forsvinde i de kommende år gennem accelererende vækst. Selskabets forandringsforhandlinger og det nye tilbagekøbsprogram for egne aktier indikerer også, at selskabet ikke vil lade sig ligge i dvale midt i den hurtige udvikling af kunstig intelligens.

12 Synes om

Admicom sætter uden tvivl tålmodigheden på prøve. For mig som nybegynder “investor” er dette en af de første aktieudvælgelser, der ikke er tilfældige lotterisedler, men hvor købet af aktierne har været velbegrundet. Jeg købte dem for omkring 3 år siden, og dengang var min investeringscase i høj grad baseret på, at byggemarkedet ville komme sig en dag. Nu har jeg tålmodigt ventet på den dag i omkring tre år, og der er stadig ingen tegn på et vendepunkt. Dette ligner allerede den klassiske slutfase af et bjørnemarked, hvor man kollektivt erkender, at der aldrig kommer noget godt ud af det, og man med modløshed sælger de resterende aktier, mens man stadig kan få noget for dem. Jeg bemærker også en vis kapitulation i aktiesentimentet, når jeg læser her og andre steder, hvor aktien erklæres fuldstændig død som investeringsinstrument.

Min egen holdning er stadig, at markedet en dag vil komme sig. Så lad os vente i yderligere 3 år, hvis det er nødvendigt. Jeg tror, at en opblomstring i markedet vil kunne ses ret tydeligt i Admicoms regnskaber, da de trods alt har klaret sig ret godt i et historisk dårligt marked.

Egne køb er også et lille positivt signal på det seneste. Internationaliseringsoperationen skaber lidt spørgsmålstegn for mig, men lad os håbe, at det ikke i sig selv fører virksomheden på et dårligt spor. Nok næppe. Truslen er kunstig intelligens og skærpet konkurrence. Efter min mening er en ret stor positiv faktor, at direktøren har en stærk baggrund inden for kunstig intelligens og virkede oprigtigt velinformeret om situationen. Selvom det på nuværende tidspunkt er svært for nogen at forudsige virkningen af kunstig intelligens. Ikke desto mindre virkede det som om, at den rigtige administrerende direktør tilfældigt (eller med vilje?) havnede i denne situation. Iværksættelsen af ændringsforhandlingerne var efter min mening også et godt signal, da det indikerer en reaktion på den skiftende situation.

Der er selvfølgelig stadig spørgsmålstegn, for eksempel ledelsens næsten ikke-eksisterende ejerskab af virksomheden. Jeg ser selv stadig ud over en byggecyklus mere, medmindre virksomheden selv gør noget virkelig dumt. Det kan være, at man om fem år kan konstatere, at byggebranchen aldrig kom sig, og at byggeriet i Finland helt stoppede. Jeg tror dog ikke på dette scenarie. Jeg følger virksomheden med interesse og håber, at bedre tider snart kommer. Jeg tror, at aktien vil få en ujævn tur de næste par år.

15 Synes om

Selskabet har vist stadig ikke indrømmet den reelle kundeafgang, men har kun angivet konkurstilfælde/betalingsvanskeligheder som årsag. Når der alene i min egen omgangskreds er en byggeentreprenør, der skiftede Admicom ud med Netvisor, har jeg svært ved at tro, at det er det eneste tilfælde af sin art. Han beskrev Admicom som kompliceret og fandens dyrt.

15 Synes om

Yle-artikel, så den nye ledelse har noget at bevise..

I efteråret 2024 indgik iværksætterveteranen Matti Häll en handel til en værdi af over 50 millioner euro. 21 procent af aktierne i softwarevirksomheden Admicom skiftede hænder; Häll var sælgeren. Handlen blev rapporteret af Keskisuomalainen.

Som følge af kæmpehandlen betalte Häll sidste år mest i skat i Midt-Finland, i alt over 10 millioner euro.

Hälls indkomst på næsten 31 millioner euro var den tredjehøjeste i hele landet.

På skattedagen besvarer Häll telefonen fra Spanien.

– Jeg har været ude på en otte kilometers løbetur om morgenen, læst aviserne, og der kommer opkald fra erhvervslivet. Her kommer man i bedre form, når det ikke regner, og det ikke er koldt, konstaterer han.

Häll skilte sig af med resten af sine Admicom-aktier, fordi virksomheden blev ført i en retning, som ikke behagede ham.

Häll konstaterer, at den virksomhed, han grundlagde, i sin tid blev gjort meget rentabel. Sidenhen begyndte de, der driver den, at øge omkostningerne og tære på rentabiliteten.

– Svenskerne overtog den, og man kunne ikke påvirke noget som helst. Jeg havde ikke siddet i bestyrelsen i årevis. Omkostningerne blev øget år for år. Det gav ingen mening at eje den, det lignede ikke en forretning længere, reflekterer Häll.

22 Synes om

Netvisor er jo slet ikke i nærheden af samme niveau som Admicom, medmindre man har koblet noget andet byggesoftware på Netvisor. Med Netvisor kan man kun håndtere økonomistyring; der er ingen ordentlig projektstyring i det.

Hvis din bekendtes byggefirma er af typen ”mand og en varevogn”, så fungerer det sikkert, men det er bestemt ikke nok alene til et bare lidt større byggefirma.

18 Synes om