Jeg har anset Leisti for at være en (sjældent) fornuftig direktør, når det kommer til AI-spørgsmål, og min mening er ikke blevet ændret på baggrund af denne podcast-episode.
Tallene for de omkostningsfordele, der kan opnås i branchen, fik mig til at se branchens høje konkursrater i et nyt lys. Hvis frontløberne opnår de fordele, der præsenteres i episoden, kan resultatet ikke blive andet end svagere konkurrenters visnen bort og de mest agile aktørers hurtige vækst. På byggemarkedet er der med sikkerhed plads til nye iværksættere, der ikke har fortidens mentale ballast, og det kan være en fordel, hvis man ikke har været under “den gamle skoles” indflydelse og fået sine holdninger støbt fast i en “sådan har vi altid gjort det”-støbeform.
Det bedste værktøj ville i virkeligheden være et, der ikke har et “AI-stempel”, som giver mulighed for at stritte imod med alle fire ben. Som det blev konstateret i episoden, handler det ikke om binære “100 procent AI” eller ingenting; tallet svinger et sted derimellem, afhængigt af arbejdsopgaven og problemet. Der er ingen tvivl om, at virksomhedens procesmodenhed også påvirker, hvilken form for hjælp kunstig intelligens kan bidrage med. Kunstig intelligens er ikke ketchup, som man uden videre kan sprøjte et tykt lag af ud over en dårlig madlavning for at dække den til. Garbage in, garbage out.