Admicom - Pioner inden for digitalisering af byggebranchen

Jeg reflekterer over CEO Leistos udtalelser om AI. På kort sigt er den defensive beskyttelse af marginerne forståelig, men hvad med den fremtidige vækst? Er Admicom ved at blive ”Nordeatiseret” og sliber en enkelt diamant endnu skarpere?

I talen lægges der vægt på karakteren af ”system of record”-data og dens rolle i træning af AI. Kunne denne data i virkeligheden være selve ”bøffen”, og ikke ERP-softwaren i sig selv? Med andre ord, burde Admicom hellere tage et hug i marginerne og erobre markedet for at sikre sig kundeforhold og mere data?

Hvis data i sidste ende er forretningens mest værdifulde del, kunne det måske endda være rentabelt at betale konkurrenter for at levere data, hvis man selv er i stand til at forædle det til værdifuldt indhold og sælge det tilbage i en bearbejdet form. Med andre ord, burde Admicom på længere sigt ikke tænke på sig selv som (kun) et softwareselskab? Saascalypse ville ikke være et skrækscenarie, men en transformationsmulighed (den sidste sætning lugtede vist lidt rigeligt af konsulent).

Jeg kender overhovedet ikke byggebranchen, så friheden til at kaste bolde op i luften føles dejligt let.

8 Synes om