Admicom - Pioner inden for digitalisering af byggebranchen

Sidste gang vi talte om Admicom som et opkøbsmål, var i en video fra januar, ved 20:50.

Aktien var dengang 46 euro, hvilket betyder, at opbygningen af denne virksomhedsopkøbssag er endnu lettere med den nuværende værdiansættelse, f.eks. fra en kapitalinvestors perspektiv. Admicom’s opkøbssag ville være let at opbygge via en LBO-model (en kapitalinvestor køber virksomheden af børsen med stor gældsfinansiering), da Admicom’s stærke cash flow hurtigt ville nedbringe gældsbyrden. Afhængig af køberens synspunkter kunne den tilbudte præmie til den nuværende kurs være ret betydelig, og matematikken ville stadig fungere.

Også fra en industriel købers perspektiv kunne Admicom være et interessant mål. Admicom har en stærk markedsposition i Finland, og det er ekstremt dyrt og tager i bedste fald meget lang tid at opnå noget lignende organisk (og/eller ved at foretage små virksomhedsopkøb). I den forstand kunne en fusion mellem Admicom og Smartcraft være fornuftig på papiret, hvis man f.eks. overvejer skaleringsfordele. I dette tilfælde ville der dog være tale om en fusion og i nogen grad en aktieudveksling. Jeg tror ikke, at dette med den nuværende værdiansættelse ville være en fornuftig bevægelse for Admicoms ejere, og jeg tror ikke, at selskabets bestyrelse ville godkende det. Det vil sige, at selv i tilfælde af en industriel køber ville en succesfuld aftale efter min mening kræve et kontant tilbud med en stor præmie i forhold til den nuværende kurs.

Med hensyn til ejerstrukturen er Alcur Fonders ejerskab på ca. 10 % en af de faktorer, der bremser en godkendelse af tilbuddet. Alcur flagede sit ejerskab i august sidste år, så fondens gennemsnitskurs er uundgåeligt mindst tættere på 50 euro. Jeg tror ikke, at de ville have et ønske om at sælge, hvis tilbuddet var under dette eller endda på nogenlunde samme niveau.

34 Synes om