Mine simple Addvise-investeringsteser er:
-
Virksomhedens nye ledelse har forsikret, at pengestrøm og EBITA% er de vigtigste prioriteter.
-
Nye virksomhedsopkøb foretages disciplineret, og Addvises gældssituation tages nøje i betragtning.
-
Den fulde udnyttelse af warrants i forbindelse med fortegningsemissionen ville tilføre selskabet yderligere 114-172 MSEK i Q1/2026 (udvanding er 14,3%). Herefter bør der IKKE længere være behov for nye rettede emissioner eller fortegningsemissioner.
-
Takket være punkt 3) og forbedret pengestrøm vil nettogæld/EBITDA-forholdet ved udgangen af Q1/26 være faldet til under 3,0. Dette er selskabets målniveau.
-
Tillægskøbspriser for tidligere for store virksomhedsopkøb vil være betalt næsten fuldt ud inden udgangen af 2026. Pengestrømsprofilen vil forbedres betydeligt som følge heraf.
-
Gode sammenlignelige selskaber for Addvise findes på den svenske børs: Addlife og Asker. Addvises nøgletal er favorable sammenlignet med dem, og Addvise værdiansættes til lavere multipler. Årsagerne ligger i Addvises historie og er selvforskyldte. Ledelsen er dog nu udskiftet, og blandt hovedejerne er der eksperter inden for Life Science-sektoren. Mange af dem har betydelige aktiebesiddelser i Addvise.
Med forårets refinansiering er renteudgifterne/år cirka 75 MSEK. Den justerede 12-måneders (LTM) P/E-værdi er cirka 7. EBITA-marginen er cirka 17%, hvilket betyder cirka 270 MSEK EBITA (ikke-IFRS).
Hvis tilliden til selskabet vender tilbage takket være den nye ledelse, og Addvise skrider frem som planlagt, så kan multiplerne stige tættere på dets sammenlignelige selskaber. I så fald vil Addvise være en multibagger i de kommende år.
CEO’en opsummerede i Q3-webcasten, at fremtidige virksomhedsopkøb vil blive foretaget med omtanke: ”No rush; it must be the right fit”. Hvis det viser sig, at der afviges fra dette princip, vil jeg være den første til at sælge mine aktier.