Jeg har ledt efter et købssted for denne aktie, men jeg forstår ikke, hvad kursstigningen efter den negative resultatvarsel er baseret på. Hvis det udelukkende var en produktvirksomhed, ville jeg se afskedigelser som en positiv ting, da de ville medføre direkte besparelser. I konsulentbranchen er situationen en anden: forhandlinger om nedskæringer og en reduktion i antallet af medarbejdere indikerer tydeligt, at omsætningen også vil falde næste år.
Desuden rammer afskedigelserne nu det fakturerbare personale, hvilket øger de relative omkostninger ved administrative opgaver. Jeg tror, at der i 2026 vil være nye forhandlinger om nedskæringer, som specifikt vil tilpasse administrative roller. Som følge heraf vurderer jeg, at aktiekursen vil falde tættere på én euro — et prisniveau, hvor jeg
Kuitunens køb kunne i det mindste i princippet hæve kursen lidt. Ganske vist har hr. Kuitunen tanket op jævnt ned ad bakke, og ingen er blevet hurtigt rig af at hoppe med på den vogn.
Derudover har handlen med denne aktie ofte været frygtelig lav. Selv ret små individuelle køb flytter kursen mere eller mindre tilfældigt. Jeg ville bestemt ikke fokusere på ændringer inden for et meget lille tids- eller prisinterval med dette.
Vincit er nu virkelig kommet ind i en ond spiral. Mange eksperter på seniorniveau har fået nok og er taget af sted af egen fri vilje, og virksomhedens omdømme blandt dem er kollapset. Denne situation er virkelig svær at afhjælpe med rekruttering, da det er svært at finde nogen lige så kvalificerede til at erstatte dem. Og på den anden side er det svært at vinde udbud uden disse seniorer.
Vicedirektør og vækstchef Jens Krogell har besluttet at forlade selskabet. Jens’ nuværende arbejdsopgaver vil blive fordelt mellem den øvrige ledelsesgruppe, hvilket betyder, at der ikke er en efterfølger i sigte.
Her er Jonis forhåndskommentarer, når Vincit offentliggør sit Q4-resultat på torsdag
For Vincit har Q4 og året 2025 været yderst udfordrende, hvilket blev understreget af nedjusteringen i november samt de i december påbegyndte omstruktureringsforhandlinger om hjemsendelser. Efter vores mening er det kritisk for selskabet at få vendt faldet i omsætningen, så de tilsigtede fordele ved effektiviseringerne kan opnås. Vi følger markedskommentarerne, guidance og tegn på, hvordan den nedadgående spiral kan brydes.
Her er en selskabsrapport om Vincit fra Joni efter Q4-resultatet
Vi gentager vores reducer-anbefaling for aktien og vores kursmål på 1,35 euro. Vincits omsætning faldt som ventet fortsat kraftigt i Q4. Effektiviseringsforanstaltningerne bed dog lidt bedre end forventet, og resultatet oversteg vores forventninger en smule. Selskabet guidede kun for en forbedring af lønsomheden, og dermed er der fortsat usikkerhed forbundet med vendingen i omsætningen. Dette holder risikoen for en effektiviseringsspiral i live og gør aktiens afkast/risiko-forhold ugunstigt. Accept af en højere værdiansættelse ville kræve bedre sigtbarhed over en bæredygtig vending i resultatet.
Nå, lederen af Data & AI-enheden og medlem af den udvidede ledelsesgruppe Vakkilainen har forladt virksomheden. Var dette allerede meldt ud tidligere, dvs. var det kendt, at ansættelsesforholdet ville ophøre?
Vincit indleder omstillingsforhandlinger i henhold til loven om samarbejde med det formål at tilpasse selskabets organisationsstruktur til den hurtige AI-transformation samt tilpasse medarbejderantallet til den nuværende markedssituation. Omstillingsforhandlingerne vedrører det fakturerbare personale i Vincits serviceforretning på alle lokationer i Finland og omfatter cirka 375 medarbejdere.
Behovet for personalereduktioner anslås at være maksimalt 45 personer. Omstillingsforhandlingerne indledes den 9. marts 2026 og forventes at vare tre uger. Vincit kommunikerer åbent med sine medarbejdere om situationen gennem hele forhandlingsprocessen og informerer om resultatet, når forhandlingerne er afsluttet.
I løbet af årets begyndelse er Vincits organisationsstruktur allerede blevet slanket med 10 personer i roller inden for ledelse, salg og forretningsstøtte.
Her er Jonis kommentarer til Vincits fyringsrunder.
Vincit meddelte onsdag, at selskabet indleder fyringsrunder i Finland for at tilpasse organisationsstrukturen til AI-transformationen og for at tilpasse medarbejderantallet til den nuværende markedssituation. Nyheden er helt i tråd med vores tidligere forventninger, da vi i forbindelse med Q4-rapporten i februar havde vurderet, at selskabet ville blive nødt til at reducere medarbejderantallet i det løbende år. Det anslåede behov for reduktion på maksimalt 45 personer svarer godt til den reduktion på ca. 40 medarbejdere, der allerede var indregnet i vores estimater, og nyheden giver derfor ikke anledning til ændringer i vores prognoser.