Viking Line Oyj

Den första kryssningen för detta samriskföretag Birka är nu avklarad och fartyget var inte ens halvfullt, utan passagerarantalet var enligt media 591. Detta dessutom med ett fartyg som helt saknar bildäck för att generera extra intäkter. Å andra sidan flyttar konkurrenten Tallink bort Victoria I från Helsingfors och liknande kryssningar under sommaren, så frågan är om marknadsläget är lite svagt just nu.

Men man får även följa hur situationen på rutten Helsingfors–Stockholm syns i siffrorna framöver med Cinderella. Nu var det visst en del avgångar med fulla bildäck när strejksituationen fick fart på lastbilarna. Fast var Viking det enda rederiet som hade en del personal i strejk, och där förarlösa enheter inte tas ombord på bildäcket?

@Iikka har skrivit en kort, men mycket intressant tråd om Viking Line. :slight_smile:

Iikka bör definitivt följas på X. :+1:

https://twitter.com/IikkaNumminen/status/1778762732000391495

image

image

image

image

4 gillningar

Hmm.. Jag skulle inte direkt säga att ledningen inte vill att dessa siffror ska synas. De har ju rapporterats helt öppet i bolagets årsredovisning enligt följande (hämtat från 2023 års rapport, siffror för tidigare år går säkert också att hitta):
"State aid received, depending on the nature of it, is recognized as other operating revenue, as
employee compensation or as a decrease in advance payments, vessels under construction; see
Notes 2.3, 2.5 and 4.2. "

Huruvida dessa stöd behövs är sedan en lite mer komplicerad fråga enligt min mening, även om jag inte är aktieägare i bolaget. Exempelvis hänvisar punkt 2.3 till stöd från Traficom gällande trafiken till Åland, vilket inte betalades ut till bolaget förra året. Och punkt 2.5 behandlar besättningens löne- och sociala kostnader; bolaget fick sådana här ersättningar relaterade till sociala avgifter och skatter för 31,6 miljoner euro från både Finland och Sverige. Dessa är ju kopplade till statens vilja att upprätthålla inhemsk personal inom sjöfartsnäringen.

Å andra sidan trafikerar även andra bolags fartyg Finland utan att få motsvarande lättnader. Så ur konkurrenssynpunkt är det förstås problematiskt.

Men detta är politiska beslut, och ur bolagets eller dess ägares perspektiv är det inte på något sätt fel att kommunicera under vilka förutsättningar man kan upprätthålla fartyg under finsk flagg. Det är ju inte meningen att ägarna ska bekosta denna verksamhet heller.

Men det är ju småpengar det handlar om, och i dessa tider är det bra att komma ihåg att en sådan här stor bilfärja mycket snabbt kan flytta en betydande mängd materiel och personal till Åland om behov uppstår. Det skulle bli betydligt dyrare om staten började upprätthålla en sådan förmåga själv… Vem vet vad för slags avtal som har slutits mellan staten och företaget gällande detta :man_shrugging:.

4 gillningar

Och om man ville få bort dessa så borde det kanske ske på EU-nivå och inte bara i Finland. Och hur dessa redovisas på olika håll. I Sverige tycks man göra det en aning annorlunda; man ger stöd, men det syns inte som företagsstöd som i Finland.

Det vore förstås intressant att veta om det här gemensamma fartyget för Gotlandsbolaget och Viking Line, Birka Gotland, får något stöd från Sverige. Det skiljer sig dock från de andra Viking-fartygen genom att det inte har något bildäck. Och givetvis får även Eckerö Line stöd, vilket VL som delägare (denna på cirka 20 %) drar nytta av.

3 gillningar

Framtiden är elektrisk och det har Viking Line insett. En efterlängtad nyhet som revolutionerar trafiken mellan Helsingfors och Tallinn.

2 gillningar

Detta är också affärsmässigt förnuftigt. Jag köpte precis färjebiljetter till Tallinn från Tallink, och en utsläppsavgift på 5,30 € lades till biljettpriset. Detta är ganska mycket, med tanke på att de billigaste biljetterna annars kostade 15-20 €. Dessutom omfattar utsläppshandeln för närvarande endast koldioxidutsläpp från sjöfarten. År 2026 kommer utsläppshandeln inom sjöfarten att utvidgas till att omfatta metan- och kväveutsläpp. Dessutom har koldioxidutsläppen fasats in så att de inte träder i full kraft förrän 2026.

2 gillningar

Precis när Tallink har ganska nya fartyg på rutten Helsingfors-Tallinn, så skulle Viking kunna ta dit ett ännu mer kostnadseffektivt fartyg. XPRS kommer nog att hamna efter Tallinks nya, även på grund av sin fraktkapacitet. Å andra sidan har Viking inget direkt motsvarighet till Tallinks 20-timmars kryssningsprodukt, så skulle Vikings nybygge kunna vara mer av en kompromiss och ha en lite större nattklubb och även en spa-avdelning, bastumöjlighet finns ju inte ens för passagerare på XPRS.

Naturligtvis måste man följa om Eckerö i så fall skulle följa Vikings tankar och kanske skaffa ett liknande Tallinn-fartyg även för dem. (Eftersom Viking äger cirka en femtedel av Eckerö).

Helsingfors-Stockholm är nu ett lite knepigt fall, båda konkurrenterna har gamla fartyg. Så vad är ens linjens framtid.

1 gillning

Sådana tankar slog mig.

Ni som har aktier i Viking Line, är ni inte rädda? Jag menar situationen i Östersjön. Ganska riskabelt och skrämmande överlag med tanke på dessa kabelbrott och annat. Situationen känns som den spänns åt hela tiden. Får se vad nästa händelse blir och hur NATO och andra reagerar på det. Hemskt och sorgligt.

Jag fyller jämnt om drygt ett år. Jag tänkte fira min födelsedag efter lång tid genom att kryssa med mina nära och kära. Jag skulle verkligen inte bli förvånad om det då inte seglade ett enda passagerarfartyg på Östersjön.

Jag kanske är en pessimist, eller en realist. Jag anser inte att det ovannämnda är omöjligt alls. Hoppas jag har helt fel.

1 gillning

Ganska stabil utveckling för Viking Line under första kvartalet, med tanke på att påsken infaller under andra kvartalet i år. Konkurrenssituationen är acceptabel, bränslepriset är under kontroll, SEK har stärkts något åtminstone sedan förra året, men Birka Gotland är fortfarande ett sorgebarn som man nu borde hitta en lite mer kreativ lösning för än kryssningar till Åland och Gotland. Jag sätter mitt hopp till att t.ex. Riga skulle bli populärt som ett alternativt resmål för svenskar. Den jämnt dödliga 2* 0,50 euro i utdelning / alltså cirka 5 % direktavkastning år efter år erbjuder verkligen en fin stödnivå för denna aktie och man behöver åtminstone inte kvävas av nyhetsöverflöd när man följer denna aktie. Utdelningsaktier är visserligen ibland sövande tråkiga, det enda man kan spänna sig för är vad framtiden för Vikings Helsingfors-Stockholm-rutt har att erbjuda. Jag har förstått att Viking har förbundit sig att fortsätta denna rutt, men det förutsätter beställning av två nya fartyg kanske redan inom de närmaste åren och för det borde man i denna förvirrande tullsituation hitta en tillverkare helst någon annanstans än från dyra Finland.

4 gillningar

I Helsingin Sanomat finns det en artikel om Vikings elfärjeprojekt. Tydligen vet man hur man söker finansiering.. Och det talas också om att de har sökt finansiering för två fartyg till Tallinn.. (Jag funderar alltid på Viking Lines ägarskap i Eckerö när Eckerö också har ett fartyg på den linjen och ett annat på rutten Vuosaari-Muuga) Viking Line paljasti HS:lle suunnitelmansa täysin sähköisestä Tallinnan-laivasta | HS.fi

3 gillningar

Inte helt överraskande, eftersom tekniken går enormt framåt inom detta område. Samtidigt innebär detta att de gamla fartygen körs tills de är uttjänta innan denna investering, så skulle jag åtminstone tro. De kommande åren kommer att gå åt till att stärka balansräkningen och likviditeten på Viking Line, om sådana planer finns. Gabriella och Cinderella kommer att sköta sin del med ära, även om de är gamla fartyg.

Eckerö kunde på sätt och vis bli en pilot för ett sådant projekt, om man först gjorde en miniversion av en elfärja mellan Eckerö och Grisslehamn.

1 gillning

“Det är meningen att spara cirka 36 miljoner euro år 2026 från besättningsstödet för servicepersonal på Sverigefärjorna. Detta är den enda företagstödsnedskärningen som finansministeriet föreslår.”

Jag hittade inte i all hast förra årets siffror, men förrförra året fick Viking Line enligt Yle drygt 20 miljoner euro i stöd: Tässä ovat suurimmat yritystukien saajat – tutkija ihmettelee jättitukia saavia ”kantiksia” ja ”outouksia” | Talous | Yle

7 gillningar

Starkt Q2 från Viking Line trots dockningar och nu tar vi igen 2024 resultatmässigt. Kursreaktionen har varit måttlig i skrivande stund, uppåt från igår förstås. Fortfarande verkar Viking Line vara den enklaste “no-brainer”-investeringen för en utdelningsinvesterare på Helsingforsbörsen på denna kursnivå. Fartygens flaggstat kan komma att ändras om det Sannfinländarna-ledda finansministeriet får sin vilja igenom, men det påverkar inte Viking Lines resultatnivå.

3 gillningar

Här är SalkunRakentajas artikel om Viking Lines resultat. :slight_smile:

Enligt Viking Line orsakas betydande osäkerhet av de senaste årens ekonomiska nedgång i bolagets trafikområde, vilket har påverkat kundernas konsumtionsvanor negativt. Osäkerheten förstärks även av den rådande geopolitiska situationen och dess möjliga inverkan, särskilt på energipriserna. Denna osäkerhet försvårar förutsägelsen av passagerarmarknadens utveckling.

Viking Line behåller sina utsikter på kort sikt oförändrade. Bolagets styrelse bedömer fortfarande att resultatet före skatt för 2025 kommer att ligga på 2024 års nivå.

Underrubriker:

1. Konsumenternas försiktighet är fortfarande Viking Lines sänke
  2. Miljönormer medför merkostnader
2 gillningar

Viking Line satsar stort på biogas, sexdubblar inköpen och möjliggör beräkningsmässigt att man i fortsättningen köper en mängd biogas som motsvarar flaggskeppet Viking Glorys årsförbrukning. För miljömedvetna konsumenter är detta en välkommen nyhet.

4 gillningar

Starkt Q3/2025 från Viking Line och dessutom bör det noteras att intressebolaget Eckerö Line också är i god form. Utdelningen torde vara “säker” med dessa siffror och därför kommer denna jämna utdelningsbetalare, skräddarsydd för mor- och farföräldrar, att fortsätta sin jämna kurs framåt.

1 gillning

Nu har det ju varit en artikel i Helsingin Sanomat om att Viking Glory skulle byggas om till en hybridfärja.

För elfärjorna på Tallinn-rutten fick det visst inget stöd från EU. (=kan det månne betyda att det skulle göras i Kina om det görs)

Viking Lines delägda Birka lyckades genomföra ett bra år 2025, med 570 000 passagerare. Detta är en bra eller åtminstone tillfredsställande siffra inför framtiden, med tanke på att det rör sig om ett fint men trots allt gammalt och ganska litet fartyg. Enligt min mening är Birkas värde och potential inte inprisat i Viking Lines aktie, eftersom detta trots allt är en bra början och med rätt konceptualisering kan Birka hitta nya marknader. Om inte annat skulle detta i ett moget skede kunna börsnoteras som ett eget bolag i Helsingfors eller Stockholm. Det är roligt att detta fartyg, som stått oanvänt länge, åter är i trafik och genererar kassaflöde.

4 gillningar

Stabilt och säkert, nästan helt utan överraskningar från Viking Line. Utdelningen förblir på samma nivå som föregående år och skulderna amorteras enligt plan. Dessutom är det betryggande att Birka klarar sig någorlunda, så detta blev inte ett slukhål för Viking Line. Samtidigt amorteras lånen enligt plan, vilket innebär att företaget om några år är helt redo att göra en storsatsning på eldrivna bilfärjor till Tallinn. Som en mycket liten option finns Birkas utveckling; om rederiet kommer på fötter ordentligt kan detta kanske utvecklas till ett nytt Kristina Cruises på Östersjön. Likaså är minoritetsägandet i Eckerö Line en intressant spelpjäs, eftersom den sistnämnda i tysthet har stärkt sina positioner inom frakttrafiken mellan Fastlandsfinland och Åland. Ett stort frågetecken är trafiken mellan Helsingfors och Stockholm, där man småningom borde hitta en vision. Flottan som nu används för denna trafik börjar bli gammal (vilket den förvisso även är hos konkurrenten).

4 gillningar

Årsredovisningen kom ut, tydligen bara på svenska. Bolaget kommer med nuvarande resultat att vara skuldfria om tre år, så under våren 2029 kan man förvänta sig beslut om nya investeringar. Bränslekostnaderna har säkrats, men de exakta procenttalen framgick åtminstone inte för mig. Dansk biogas driver dock fartygen på Åbo-rutten. Det är synd att liknande lösningar inte har hittats i Finland.

7 gillningar