UB’s artikel om datacentre.
En artikel fra UB om datacentres bæredygtighed. Da disse er projekter, der strækker sig over årtier.
“Datacenterprojekter er investeringer af et usædvanligt omfang, hvis virkninger strækker sig over årtier. Derfor er udviklingen af dem et strategisk valg, der er knyttet til kommunens og hele samfundets udvikling.”
Risto Siilasmaa berørte også emnet fra en strategisk vinkel på LinkedIn. Et datacenter forbruger enorme mængder strøm, som der heller ikke produceres uendeligt af i Finland. Man skal nøje overveje, hvilke projekter der virkelig skaber værdi og styrker sikkerheden her i Europa.
"Derfor bør vi prioritere investeringer, der:
• giver langsigtede skatteindtægter
• skaber betydelig beskæftigelse
• styrker Finlands og Europas sikkerhedIkke alle datacentre opfylder disse kriterier.
Især i en situation, hvor der forbruges enorme mængder strøm, men værdien og beslutningskraften flyder ud af Finland."
Rigtig godt interview med UB på AMWatch (betalingsmur).
Her er de vigtigste højdepunkter:
”Vores primære mål er at fordoble vores AUM til 10 mia. EUR inden 2028. Dette er ikke et mål, vi vil kunne nå uden at foretage opkøb, så vi leder efter opkøbsemner både i Finland og i udlandet,” siger Ojanperä på selskabets kontor i Helsinki.
”Det ideelle opkøbsemne ville være en international virksomhed med en AUM på omkring 0,5–1 mia. EUR,” siger Ojanperä og tilføjer:
Virksomheder i de nordiske lande – især i Sverige – er på United Bankers’ radar, selvom virksomheder i tysksprogede lande også kan være af interesse, ifølge Ojanperä.
”Målvirksomheden behøver ikke nødvendigvis at være en kapital- eller formueforvalter; det kunne også være en nichepræget alternativ forvalter inden for skovbrug eller ejendomme, en distributør med stærk salgsviden og et solidt team, eller et konsulentfirma med ekspertise inden for et specifikt område,” forklarer Ojanperä.
Det, at AUM-målet ikke kan nås uden M&A, er ikke noget nyt, men en så præcis specificering af emnerne er ikke set offentligt før. Selvfølgelig ville stort set alle formueforvaltere i Helsinki med de samme specifikationer (+ kulturelt fit) gerne finde noget at købe ![]()
”Fourton, hvis fonde vi opkøbte, har en AUM på 150 mio. EUR, og den slags størrelse er let at fordøje. Men hvis man opkøber en virksomhed fra udlandet, er det meget svært at købe en virksomhed med så lille en AUM og derefter drive den fra Finland.”
Det er værd at huske, at international M&A er en svær disciplin i denne branche.
”Vores produktportefølje er allerede i god form, men jeg tror, vi stadig kan udvide den en smule med nye tilbud. Uden for Finland fokuserer vi på vækst i tysksprogede lande og DACH-regionen, i Frankrig, Holland og Belgien sideløbende med Norden – hvor vi har kontorer i Helsinki og Stockholm,” siger Ojanperä.
Produktsortimentet kunne stadig bruge en lille udvidelse, jeg tror, at der her refereres til lukkede PE-fonde (Private Equity), som jeg forventer her mod slutningen af året.
En ganske betydelig handel fra UB her op til weekenden. @Sauli_Vilen får så lov til at tygge på denne her i løbet af weekenden.
UB har faktisk lavet en handel af en rimelig pæn størrelse ved at opkøbe Fondita! Her er min morgenkommentar ![]()
Fonditas AUM (aktiver under forvaltning) er faldet voldsomt de seneste år. Årsagen er faldet i mindre selskaber (small cap), hvilket har kunnet ses i fondenes svage performance. Dette har igen ført til betydelige nettolindløsninger samt værdiforringelser. Gebyrmarginen har holdt stand rimelig godt og er fortsat på et godt niveau. ![]()
Når AUM falder, falder omsætning og resultat naturligvis også samtidig. Virksomheden er selvfølgelig stadig meget profitabel, men det er sigende, at de i 2021 genererede mere i driftsresultat, end de gør nu i omsætning. Fondita opkræver stort set ikke performancegebyrer, hvilket betyder, at gebyrerne i praksis er fuldstændig løbende. ![]()
Efter min mening er dette et klart væddemål fra UB’s side på mindre selskaber og aktiv porteføljepleje. Hvis UB formår at vende faldet i AUM, vil handlen nemt skabe betydelig værdi, da 2025 EV/EBIT kun er ~4,6x. Med 2026-tallene ligger vi dog estimeret i spændet 6-8x. I det bedste scenarie køber UB Fondita netop i bunden af small cap-bølgen, og alene en vending i denne trend vil sende AUM i kraftig vækst i de kommende år. ![]()
Var handlen god? Som jeg sagde til Kauppalehti, så er den helt okay. Strengt taget havde UB ikke brug for Fondita, men til den pris er de forventede værdier (expected value) bestemt på plads. ![]()
Her er desuden min kommentar til KL: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/c51a3bb4-cb07-4317-b930-5bd2e54b4c67