Natten til den sidste november så jeg en drøm om Markedets fremtid. Da jeg vågnede, havde jeg en smag af kobber i munden, som om jeg havde suget på en gammel verdens kobbermønt eller fået et føleligt elektrisk stød. Siden da har jeg haft svært ved at koncentrere mig om noget. Hvis der tilfældigvis ligger et stykke papir et sted, opdager jeg, at jeg begynder at skrible drømmen ned. Jeg stopper, når jeg vågner op til, hvad jeg laver.
Jeg skriver nu min drøm ned for første gang. Jeg håber, dette hjælper.
Paradiset
I begyndelsen var alt perfekt. Vi havde taget Adams og Evas plads i Edens Have. Jeg stod med min portefølje på Markedet. Jeg behøvede kun at åbne hængslerne, løfte porteføljen over mit hoved og vente på, at det igen ville regne med penge. Markedet var bedre end paradiset. Her var der ikke engang forbuden frugt.
Jeg var ikke alene. Vi var så langt øjet rakte. Langt ude i horisonten så jeg en enorm hær af grønne mænd. De havde buer og pilekogger, og de stod ikke bare stille, men dansede. Mange af os på Markedet lo af de grønne mænd. Ikke jeg. Jeg vidste, at hvis man så på Markederne langt nok fra, var vi alle det samme selskab.
Der var steder, hvor regnen faldt mere. Jeg så misundeligt på, hvordan de modigste porteføljer fyldtes mange gange hurtigere end min. Jeg turde dog ikke bevæge mig hen til dem, for jeg frygtede det, der bevægede sig dybt i jorden under deres fødder: lyn hurtigere end biler og rådne gasbobler.
Markedets atmosfære var ekstatisk, men samtidig mærkeligt dyster. Det mindede i hvert fald ikke om Eden. Folk var stolte af, hvor godt de kunne stå i pengeregnet, og lagde ikke mærke til, i deres fine taler, at de kun var én ud af en million. Der var også grådighed. Nogle havde solgt deres huse og sagt deres daglige arbejde op, så de kunne tilbringe mere tid på Markedet. Mange af dem stak en abehale ud af buksebenet.
Nogle gange var jeg bange. Jeg tænkte ofte på, hvor mange penge der stadig kunne være i verden. Fra himlen var der lovet, at der stadig var mange plager i verden – arbejdsløshed og fattigdom – og før de blev rettet, ville der regne flere penge end nogensinde. Jeg forstod ikke, hvordan penge på Markedet og i min portefølje ville hjælpe dem, der led af plager, men jeg klagede ikke.
Jeg turde ikke sige noget højt. Jeg havde set, hvad der skete med dem, der havde lukket deres porteføljer og forladt Markedet. De var blevet drevet ud af civilisationen ind i skoven, hvor de nu boede som konger. Fra skovens dystre mørke så man kun vågne, sultne øjne. Deres skæbne frygtede jeg mest af alt.
Helvede
Tiden gik. En måned, et år, fem år eller ti? Jeg kan ikke sige det. Dynamit sprænger også en klippe på et øjeblik, så længe tænderen virker, og der er nok sprængstof.
Det hele startede, da kvaliteten af pengene, der regnede ned fra himlen, begyndte at falde. Jeg vidste ikke hvorfor, men det var blevet beskidt.
Fra himlen blev det fortalt, at det var godt. Plagerne var næsten under kontrol med penge, men der ville regne med penge et stykke tid endnu, selvom kvaliteten allerede var faldet med 2,5 procent. Alt gik som planlagt i himlen.
Så begyndte pengenes dødelige lugt at klæbe til alt, hvad de rørte ved. De beskidte pengeregne stoppede, men det var for sent. Dette blev kaldt inflation. På et øjeblik var alle verdens penge beskidte.
Folk omkring mig forsikrede, at der ikke var grund til bekymring. Pengene var sikre i deres porteføljer mod inflation. En anden havde købt et hjem for sine penge, inden pengene var begyndt at lugte. Vi havde bare ikke bemærket, at inflationen allerede var startet meget tidligere. Manges portefølje og hjem var bygget helt af ildelugtende penge.
Det blev besluttet at dræbe inflationen med drastiske midler. Bankfolk ankom i deres beskyttelsesdragter for at sprøjte alt med deres magiske opløsning, der skulle genskabe alt til det normale. Den 3-procentige opløsning var ikke stærk nok, og snart måtte man skifte til en 5-procentig. Denne stærkere sprøjtning rensede boligerne, porteføljerne og folkene for inflation, men underneden afsløredes noget endnu mere rædselsvækkende. Folk havde bygget deres liv på kviksand og forstærket dets fundament med penge og gødning, der regnede ned fra himlen. Da der ikke længere regnede flere penge ned fra himlen, og den 5-procentige opløsning ætsede gødningen væk, kollapsede alt.
Samtidig var der to paradoksale problemer. Der var for mange ildelugtende penge, og et andet sted var der brug for penge som byggemateriale. Disse problemer forventedes at løse hinanden, men verden var ikke så enkel, som vi havde forestillet os.
Nogle så også en mulighed i Markedets kaos. Den dystre skov uden for Markedet tømtes. De skovkonger, der tidligere havde stirret sultent bag træerne, var nu trådt frem i lyset. De tre hurtigste til at vende tilbage til Markedet blev døbt profeter. Hvert eneste af deres ord blev anset for mere værdifuldt end guld, og trods alt kaosset blev de rige. Ingen bemærkede de utallige konger, der var døde i skovene uden for Markedet.
Blod flød på Markedet, men folk troede, at det hele ville være overstået om et halvt år. I værste fald ville der gå to år, før man sikkert kunne vende tilbage til Markedet. Alle var mere interesserede i at vende tilbage til Markedet først end i at deltage i oprydningen.
Markedet vendte ikke tilbage til det normale på et eller to år. Denne gang var tingene anderledes. Tidligere var kaos opstået, da bankernes profeter var blevet grebet af grådighed. Denne gang var det ikke profeterne, men guderne selv, fra hvem alle penge – både beskidte og rene – stammede, der var blevet grebet af grådighed. Vi fik snart svaret på det gamle ordsprog: Kan Gud skabe en så stor sten, at han ikke selv kan løfte den?
Jeg ved ikke, om Markedet nogensinde havde været i Eden. Hvis det var, så var den forbudte frugt blevet spist for så lang tid siden, at ingen huskede, at den nogensinde havde eksisteret.