Hur fungerar utdelningsbeskattningen för ett dubbelnoterat bolag? Om jag köper SSAB från Helsingforsbörsen, kommer utdelningen då som från vilket finskt bolag som helst eller som utdelning från ett svenskt bolag?
Åtminstone Telias utdelning kom med 15 % utländsk skatt, alltså som svensk, när jag ägde den. Värdepapperna var från Helsingforsbörsen.
Utdelning kommer från det land där företaget är registrerat, och i SSAB:s fall är det Sverige. Så 15 % källskatt går dit, och resten till hemförsäkringen.
Ska man ha Teliat i AOTL och inte i OSTL om man äger det?
Det verkar så. Jag vet inte om det finns några undantag för dubbellistade aktier när det gäller OST, men troligen inte?
Det har säkert redan sagts i den här tråden att huvudkontorets placering bestämmer beskattningslandet/källskatten. Telia är noterat även på Helsingforsbörsen, men är ett svenskt företag, så källskatten tillämpas.
Var det verkligen så att Storbritanniens 0 % källskatt innebär att man får 100 % av utdelningarna till ett investeringssparkonto (OST) från företag noterade där?
Det kan också vara värt att kontrollera att dividendbolagets huvudkontor ligger i Storbritannien. Det är väl grunden för beskattningen även på aktiesparkontot (OST)? Det räcker alltså inte med att köpa från Londonbörsen.
Bra förtydligande, för det var precis det jag menade. Att fylla på BTI på ISK för att få helt skattefria utdelningar är alltså möjligt. Huvudkontoret för det företaget ligger i London, men det är också parallellt noterat på NYSE.
Fick du svar på frågan om British American Tobacco? Om du gjorde det, hur köpte du?
Edit. Med frågan menade jag om det är värt att köpa utländska utdelningsaktier från NYSE eller Xetra? Till exempel kan BAT köpas via Nordnet från dessa två.
På Grönland finns en bank som heter Bank of Greenland. Jag köpte den en gång i tiden för utdelningens skull. Efteråt förstod jag att det inte finns något skatteavtal med Finland. På grund av detta innehöll Grönland, enligt sina egna regler, 40 % i källskatt, vilket inte ens delvis kan återkrävas i efterhand. Jag kommer inte ihåg om Finland tog ut någon liten skatt utöver detta i efterhand eller inte.
Lärdom för mig: om man samlar utländska utdelningar, lönar det sig att undersöka skattesituationen i förväg. Det vill säga om det finns ett skatteavtal, och om det finns, om det källbeskattande landet fortfarande följer det med Finland.
Kan man dra av realisationsförluster från utländska aktier (i det här fallet USA och Kanada) på samma sätt som från finska aktier?
Ja, det kan de.
…
Får jag fråga?
Blir utdelningsbeskattningen korrekt direkt i Nordnet?
- Köp Xetra, företagets hemland Frankrike
- Köp Nyse, företagets hemland Kina
Beskattningen följer huvudkontoret, oavsett börsen. Om huvudkontoret är i Frankrike, följer beskattningen Frankrikes regler, och såvitt jag förstår fungerar den franska beskattningen inte helt korrekt för Finland.
Finland och Kina har ett skatteavtal, men det garanterar ingenting i praktiken. Till exempel har Finland ett avtal med Danmark och Norge, men utdelningsbeskattningen blir ändå fel. Det innebär att källandet beskattar mer än de överenskomna 15 %, och ovanpå det beskattar Finland det överenskomna beloppet, t.ex. 10,5 % (15 + 10,5 = 25,5 %). Så om källandet beskattar exempelvis 25 %, blir de totala skatterna 25 % + 10,5 % = 35,5 % av utdelningarna. Den överskjutande delen måste man sedan själv hantera byråkratiskt med källandet. Och det är i bästa fall krångligt och tidskrävande, och i värsta fall praktiskt taget omöjligt.
Frankrikes utdelningsskatt är tydligen 30 %, istället för de korrekta 15 %. Det innebär att du totalt betalar 40,5 % i skatt på utdelningarna. De 15 % i överskjutande skatt måste du själv försöka få tillbaka från den franska skattemyndigheten.
Frankrike har avtalat med Finland att finländare inte behöver betala någon skatt på utdelningar till Frankrike. I praktiken beskattar dock fransmännen ofta 30 procent av utdelningarna. Att ansöka om återbetalningar är mycket byråkratiskt.
Här är ytterligare någon annans erfarenheter:
Bra svar ovan. Jag skulle vilja tillägga att din aktiemäklare kan använda en utländsk underförvarare, vars gemensamma depåkonto innehåller aktierna. Aktiemäklaren kan ha olika underförvarare i olika länder, totalt kanske 10 olika samarbetspartners per land. Mellan underförvararen och det börsnoterade bolaget som betalar ut utdelning, information om aktieägarnas hemland och skattestatus etc. kanske inte överförs. Om informationen inte överförs, tas källskatten vanligtvis ut så tungt som möjligt. Man bör alltså vara beredd på undantag från undantagen. Om det fungerar idag, kan dock en underförvarare bytas ut imorgon och nya problem kan uppstå. Dessa underförvarare byts naturligtvis inte ständigt ut, men ibland kan det hända.
Kan någon hjälpa till med utdelningsbeskattningen för företag som är listade på Oslobörsen i Norge (och har sitt huvudkontor i Norge)?
På den norska skattemyndighetens webbplats står det: “Om du inte redan har fått utdelning och vill få avdrag för källskatt på utdelningar i förväg som du förväntar dig att få, måste du lämna in handlingarna till din depåförvaltare eller kontoförvaltare (inte till den norska skattemyndigheten).”
Menar den norska skattemyndigheten med “depåförvaltare eller kontoförvaltare” i detta fall den enskildes värdeandelskontoförvaltare/bank, som Nordnet, Nordea, osv.?
Så skickar jag dessa dokument till min egen investeringsbank, som i mitt fall är Nordnet?
Kan någon på ett enkelt sätt förklara vart jag ska skicka dokumenten?
Se mer information på vår webbplats:
If you have not already received dividends and want to obtain relief at source on dividends you expect to receive, documentation must be provided to your custodian or account operator (not to the Norwegian tax Administration). Please see our websites for further information:
TILLÄGG: Till allas kännedom som brottas med samma fråga, det vill säga för höga källskatter på norska utdelningar. I Finland kan man endast ansöka om avdrag för källskatt i efterhand från den norska skattemyndigheten. Detta berättade min egen depåförvaltare/kontoförvaltare NORDNET nyss. För att få källskatteavdrag i efterhand måste man begära ett utdelningsintyg från Nordnet, vilket man själv sedan måste skicka till den norska skattemyndigheten tillsammans med övriga nödvändiga handlingar.
Åtminstone genom Nordnet. Det är å andra sidan lätt att förstå att Nordnet inte gratis kommer att börja göra förhandsutredningar och skicka papper till norska skattemyndigheten för hundratusentals av sina kunder varje år. Det skulle gå åt en enorm summa pengar bara till att anställa en armé av advokater och deras löpande lönekostnader. Skatteuppgifterna skulle behöva uppdateras och bekräftas på nytt för varje kund varje år, Nordnet får inte lämna ut felaktiga/ändrade gamla uppgifter.
Så om du äger aktier i Norge och får t.ex. 300 euro i utdelning är det verkligen tveksamt om det är värt att be om några extra tiotals euro i skatter i efterhand. För en arbetslös kan några tiotals euro vara viktigt, men en arbetande person måste också värdera sin egen tid. Om det tar t.ex. 4 timmar varje år att fylla i blanketter, läsa långa instruktioner och skicka papper, blir din timlön kanske 4 euro. Är det värt besväret och stressen, enligt min mening inte, därför skulle jag lämna skatteförlusten som min egen förlust. Du betalar själv portokostnaderna, är utdelningsintyget gratis, jag orkar inte ta reda på det nu. Av denna anledning investerar jag inte ens i Norge. Livet blir för komplicerat när detta krångel upprepas varje år. Bara tanken på att jag måste göra detta igen nästa år sänker min livskvalitet.
Att begära tillbaka skatter kan också läggas ut på en advokat hos vissa förmögenhetsförvaltare. Dessa debiterar vanligtvis minst 100 euro per påbörjad timme (någon junioradvokat kan sköta detta som praktik) för att behöva hantera pappren. Denna tjänst gäller alltså inte små belopp, men rika personer som äger stora aktiemängder kan på så sätt spara sin egen tid.
Det är precis så det går till, som du sa. Det enda är att du i din text behandlar två ytterligheter. I inget av fallen är det värt att slösa sin egen tid. Jag är däremot en “mellanfallare” (person som hamnar mellan stolarna). Mellan de två ytterligheterna du beskriver.
Jag kommer att skicka tre dokument till den norska skattemyndigheten senast inom 5 år från tidpunkten för utdelningen, och dessa dokument är:
a) Hemvistintyg (fås från finska skattemyndigheten)
b) Egenförsäkran om att jag är den slutgiltiga mottagaren av utdelningen (underskrift är obligatorisk – annars har egenförsäkran inga formella krav)
c) Utdelningsintyg från din kapitalförvaltare eller kontoförvaltande institut (Nordnet, Nordea, OP, etc.)
Här är alla huvudpunkter i ett nötskal för andra mottagare av utdelningar från norska företag, varsågoda!
Jag frågade samma sak från Nordea och svaret var att de inte har en sådan tjänst och att man därför måste ansöka om återbetalning i efterhand. Så det handlar nog inte om att det inte är möjligt, utan att mäklarna inte orkar göra det (=inte lönsamt för dem?).
Jag har själv en gång ansökt om återbetalning av för mycket uttagna utdelningar från Norge, och pengarna kom utan problem till bankkontot med cirka 6 månaders fördröjning. Jag vet dock inte om det var värt det med tanke på postkostnader, tid för att fylla i ansökan och skaffa nödvändig information.