Utländska SaaS-företag

Jensens tal vid Taiwan GTC. Återigen fick vi höra visionen om att “AI inte dödar mjukvara” utan snarare förändrar behovet av mjukvara så att agenter i framtiden kommer att använda programmen. Jag tror att den mjukvara som kommer att lyckas bäst är den som skapats direkt för att användas av agenter. Traditionella användargränssnitt (UI) gjorda för människor + ett AI-hölje, som till exempel Excel + Copilot, är ett klumpigt mellansteg. Jag litar på läderjackan och undviker alla “legacy” mjukvarubolag.

5 gillningar

Snowflake har uppdaterat sin AI-baserade plattform CoWork för att göra det lättare för företagets anställda att utnyttja företagsdata i sina dagliga arbetsuppgifter.

Med de nya verktygen kan man till exempel konversera med data, skapa rapporter, automatisera arbetsmoment och söka svar från företagets olika system.

I artikeln nämns också att företag kan träna sina egna AI-modeller i Snowflakes miljö utan att så kallad känslig data behöver flyttas någon annanstans.

https://www.investing.com/news/assorted/snowflake-enhances-cowork-ai-platform-with-new-enterprise-features-432SI-4722091

Nedan följer en tweet-tråd om hur SaaS-bolagens tillväxt, kundretention och lönsamhet har förblivit starka trots oron kring AI – även om AI-relaterade lösningar fortfarande bara är i sin absoluta början.

Investerare föredrar alltmer användningsbaserade prismodeller (usage-based pricing) framför så kallade “traditionella” modeller baserade på antal användare.

https://x.com/SergeyCYW/status/2065788566886854723

4 gillningar

Snowflakes VD Sridhar Ramaswamy intervjuas av norska oljefondens Nicolai Tangen. Längd 29 min.

Nicolai Tangen sätter sig ner med Sridhar Ramaswamy, VD för Snowflake – dataplattformen som driver hälften av världens största företag – för att utforska vad som verkligen händer i framkanten av data och AI. De fördjupar sig i hur Snowflakes förbrukningsbaserade prissättning skiljer sig från traditionella mjukvarumodeller, varför Sridhar nu anser att AI-modellföretag är ett större konkurrenshot än någon annan inom tech, och hur AI-agenter transformerar allt från datapipelines till själva mjukvaruutvecklingen. Sridhar reflekterar även över lärdomarna från att ha grundat och misslyckats med Neeva, och delar med sig av de värderingar kring hårt arbete, anpassningsförmåga och motståndskraft som har format honom från Tamil Nadu till toppen av teknikindustrin.

3 gillningar

I tweeten nedan finns en lista över SaaS-bolag som analytiker förväntar sig ska ha den starkaste omsättningstillväxten under de kommande 12 månaderna. Palantir innehar mycket riktigt förstaplatsen med en tydlig marginal.

High forward growth can justify premium multiples, but only when supported by strong retention, margin expansion, efficient sales execution, and durable product demand.

https://x.com/SergeyCYW/status/2068688140039250289

2 gillningar

Det är tyst i tråden. Det är också en köpsignal. Jag har försökt plocka ihop bolag inom SaaS-sektorn som har blivit prissatta som skräp. Med Adobe har jag redan fått lite däng. Jag lutar åt en korg med 5 bolag. Föreslå gärna ändringar eller tillägg. PEG under ett, tack. Gemini hjälpte till med att samla in PEG-talen.

Company Yahoo Finance (5-Yr Expected) Seeking Alpha (Forward / Consensus) Zacks Investment (Forward / F1) Consensus Verdict
Adobe (ADBE) 0.99 0.96 0.65 Gravt undervärderad. Överskrider tröskelvärdet < 1,0 enligt alla metoder.
Intuit (INTU) 0.48 0.83 2.18 Diskrepans i beräkningarna. Låg på 5-års AI-utsikter; hög på Zacks historiska skattedata.
Salesforce (CRM) 0.52 0.49 0.74 Deep Value Utility. Mycket konsekventa poäng under 0,8 på alla tre plattformar.
Autodesk (ADSK) 0.76 0.61 0.92 Stor diskrepans. Pipelines för fysisk ingenjörskonst prissatta som stagnanta industribolag.
Workday (WDAY) 0.51 0.49 0.53 Störst diskrepans. Otrolig samstämmighet nära 0,5; absolut fyndläge.
9 gillningar

Constellation Software skulle också kunna vara ett alternativ. Jag tror inte att AI kommer att innebära en disruptering, åtminstone inte på kort sikt. Begravningsentreprenörer, vattenverk, sjukhus, domstolar, hönsfarmar osv. kommer inte att “vibe-koda” sina egna system. På sin höjd kommer de att använda AI-verktyg från sin nuvarande leverantör.

9 gillningar

monday.com (MNDY) 5-årig estimerad PEG är nu 0,28, jämfört med 1,55 för ett år sedan monday.com Ltd. (MNDY) Valuation Measures & Financial Statistics

Freshworks (FRSH) 5-årig estimerad PEG är nu 0,53 och var 0,86 för ett år sedan Freshworks Inc. (FRSH) Valuation Measures & Financial Statistics

7 gillningar

I tweeten nedan lyfts SaaS-bolag fram igen.

Ett bra bolag växer effektivt utan att värderingen drar iväg till orimliga nivåer. AppLovin ser starkt ut enligt tweeten nedan, och även Oracle, Microsoft samt Alphabet utmärker sig positivt. Å andra sidan framstår bolag som Palantir, Cloudflare och Snowflake som dyrare i förhållande till sin verksamhet.

https://x.com/SergeyCYW/status/2071254048683209118

7 gillningar

Dessa typer av bilder är utmärkta för att få ett grepp om värderingsskillnader mellan bolag.

Jag kritiserar bara det faktum att man där blandar ihop TTM (historiska 12 månader) och NTM (prognostiserade 12 månader). Eftersom SaaS befinner sig i en AI-transformation, borde man hellre använda NTM-siffror genomgående.

Bilden säger mycket om marknadens förväntningar på de aktuella aktierna.

Bolagen i min egen portfölj ligger naturligtvis under linjen, eftersom jag har en annan uppfattning än marknaden.

4 gillningar

Snowflake satsar stort på AI genom att föra in AI-funktioner direkt i företagens hanterade “användning” och data. På så sätt behöver känslig information inte flyttas till exempelvis separata system.

Företaget utökar användningen av Claude-AI, utvecklar det snabbt växande CoCo-verktyget och gör realtidsdata lättare att utnyttja. Dessutom bygger de egna AI-assistenter för medarbetare samt stärker säkerheten och datahanteringen.

Målet är att göra Snowflake till den centrala AI- och dataplattformen för företag.

https://x.com/SergeyCYW/status/2074102070588924410

3 gillningar

I tweeten nedan framgår det att man inte bör värdera SaaS-företag enbart baserat på tillväxt, utan även på “pris”. Vissa företag, som Cloudflare och CrowdStrike, värderas mycket högt, medan Oracle å andra sidan verkar växa i rask takt men har en betydligt lägre värdering. Högt prissatta företag måste också prestera mycket väl för att den höga värderingen ska bestå…

https://x.com/SergeyCYW/status/2078484441723531456