Uhkaako kassavirtasi kuihtua inflaation myötä - Arjen säästövinkit joilla on merkitystä

Ylitöitäkö tarkoitat? Kuukausipalkallisilla ei taida tulla etuja työpaikalla istuskelusta kun työtunnit kilahtaa täyteen, ellei sitten ole työaikapankki käytössä. Mutta ei plussatunneillekaan makseta korkoja.

1 tykkäys

Riippuu varmaan paikkakunnasta. Meille tulee kauppakassitilaus prismasta (kaukaa) ja hintaero lähikauppaan (smarket) kuittaa oikein hyvin kuljetusmaksun. Bonuksena säästyy aikaa.

2 tykkäystä

Riippuu kaupasta 6€ on ihan kohtuullinen hinta ja lyhyellä matkalla jo auton käynnistys vie bensaa.

Työmatkoilla voi käyttää julkisia, pölkypyörää tms. Samoin lyhyet kauppamatkat voi tehdä pyörällä. Ei kannata unohtaa kimppakyytejä. Myös turhat reissut kannattaa karsia.

Säästämällä polttoainetta turhista menoista saatamme varmistaa sen riittävyyden jollekin, joka todella tarvitsee sitä.

S-ryhmä ei välttämättä ole halvin kuljetusten osalta.

1 tykkäys

Morrrow mastercardin bonuspisteiden loppuessa hulppeat cashback-juhlat sitten päättyvät. Katselin että reilu viisi vuotta tuo ollut, joten +1000eur selvää säästöä kertyi. Uudet edut ei kiinnosta. Huhtikuun vielä kerrytän boonuksia, toukokuusss käytän ne ja kesäkuussa näillä näkymin last check please, thank you and sayanora Morrow.

Loppuvuosi vingutellaan lähinnä Norwegian VISA:lla. 0,5% cashback on tottavie pienempi kuin Morrowin 1/2%. ja max 75eur cashback vuodessa kuulostaa ihan taskurahoilta. Muuten toki Norskin kortti on ilmaiseksi kortiksi erinomainen! Curve poistuu jokapäiväisestä käytöstä mutta säilytän tilin jos tulee ostoja Euroopan ulkopuolelta. Tällä setupilla toistaiseksi, katsotaan jos bonuskorteissa tulee jotain mielenkiintoista vastaan. Nordea Platinum oli, mutta päätin mennä frugaalina ja lopettaa tuon toistaiseksi. Nordean perus MC Credit/debit-kortti löytyy varalle ja priceless-lippu ostoksiin.

Offtopic. Onko kokemuksia että toimiiko Curven “kuluton valuutanvaihto” ja 1% “cashback ulkomailla” → Itä-Euroopan EU-maissa joissa ei ole euro käytössä? Ohjeet hiukan monitulkintaiset :thinking:

13 tykkäystä

Verottajaa jos on uskominen, ~30km kauppareissulle tulee hintaa ~15€. Kilometrikorvaus on vuonna 2026 0.55€/km.

Tohon on laskettu autoon tarvittava pääoma, arvonalenema, vakuutukset, renkaat, huollot, pesunesteet ja polttoaine. Toi kaikki muu selittää kilometrikorvauksesta kaksi kolmasosaa.

3 tykkäystä

Jos ajaa uudella tai uudehkolla keskikokoisella sähköautolla, niin kilometrikorvaus ei riitä edes arvonalenemaan. Näin ainakin itse olen omasta kärrystäni laskenut. Mutta harrastusten täytyykin maksaa..

3 tykkäystä

Et ole harkinnut crypto.com korttia? On hyvät cashbackit, verrattuna muihin? Ite olen ollut tyytyväinen käyttäjä kohta kuusi vuotta ja mielestäni paras vaihtoehto cashback korteista..

2 tykkäystä

Jep, ja nuo skaalaavat myös kilometrien mukaan. Tuosta luvusta lähtisin haarukoimaan paljonko omalla kohdalla kauppareissu autolla maksaa.

Bulgariassa kaikki käyttävät Revolutia ilmaisiin käteisnostoihin ja aiemmin myös valuutanvaihtoon. (Maa siirtyi euroon 1.1.2026). Se on toiminut hyvin. Curvesta ei kokemusta.

1 tykkäys

Onpa ikävää! Oletko laskenut, paljonko arvonalenema on ollut per kilometri?

Ostin käytetyn sähköauton (Polestar), ostohetkellä noin 1.5 vuoden ikäinen. Nyt se on noin 3 vuoden ikäinen. Arvonalenema on ollut ajamani noin 34000 km aikana noin 54 senttiä per km.

Arvonalenemaa olen arvioinut vastaavien autojen nykyisten myyntihintojen perusteella olettaen, että autokaupan kate olisi noin 12.5% (10-15%).

5 tykkäystä

Mites Crypto.com puolesta noi verotus jutut? Siinä 2% korko kyllä, mutta menee sitten hankintamenona vai suoraan 30%, jos laittaa 450€ kiinni. 4.5k kun laittaa kiinni, niin saisi parempaa Cashback jo, mutta se aika kova summa laittaa CRO kiinni. Miten noi on sulla mennyt, paljonko ollut n. Suunnilleen tuotto prosentti ja hommat verottajan kanssa?

1 tykkäys

Siihen aikaan ku ite otin royal indico kortin sen sai 1200€ stakella. Ja 3% cashbackejä siitä lähtien tullut, sekä stackelle korkoa taitaa tulla 4%. Spotify ja netflix kuukausimaksut olivat ilmaiset muutaman vuoden, kunnes huonontivat edun 6kk, jonka sai yllätykseksi aktivoitua uudelleen kun kortti vanheni ja uusiutui. 75$ kuukasittainen cashback raja tulee välillä täyteen mut ihan kivasti tolla on ylimääräistä tullut, kun kaikki kulutus menee ton kortin kautta ja lähes kaikki kulutus vielä s-bonus kortin kautta​:money_mouth_face: Verottajalle nämä suht helppo raportoida, muutaman tunnin homma kun kirjanpitäjän kanssa koko veroehdotus käydään läpi kryptoineen.. Toki nykyään tuo kortti jo vaatii 4500€ staken, mutta jos ei pientä riskiä halua ottaa niin 450€ staken kortilla saa jo kuitenkin 2% cashbackin plus muut edut, joka jo taitaa muut cashback kortit peitota? Ja nyt cronos arvo on historiallisen matalalla niin 450€ stakella saa kuitenkin jo sen noin 7000cro ja sitten korko/cashback kerryttää pottia ja jos cro arvo sattuu nousemaan niin kohtahan sitä saa päivitettyä pykälää parempaan korttiin pienellä stacke lisäyksellä tai jopa ilmaseksi..

Ite ainakin kokonaisvaltaisesti tyytyväinen ollut ja samaan paikkaan helposti myös crypto sijoitukset, tosin ei muuta ole kuin vajaa bitcoin. Sillon kun tän kortin otin niin ajattelin että ihan sama 1200€stakeen heittää, että jos käytän korttia kymmeniä vuosia nii hankkii kyllä moninkertaisesti itsensä takaisin vaikka staken arvo menis nollaan, mutta hyvänä sijoituksena vuosikymmenien päästä staken arvo voikin olla vaikka kymmen kertainen, plus korkoa korolle ilmiö tässäkin tekee työtä🤑 ja onhan tuo vajaaseen kuuteen vuoteen tuonut rahaa moninkertaisen määrän alkustakeen nähden joka tällähetkellä arvoltaan n.-45%, mutta tällä ei merkitystä kokonaisuuden kannalta..

Jos joku kiinostuu enemmänkii ja aikoo hankkia kortin nii saa privassa referal coden niin saa molemmat jopa 75$ ylimäärästä…

1 tykkäys

Lainaan Lähi-idän turvallisuus -ketjusta sopivampaan paikkaan:

Tämän lisäksi virtsaa voi hyödyntää myös nahan parkitsemisessa! Parempiakin tapoja on, mutta halvin ja vaivattomin tapa on virtsa.

4 tykkäystä

Meillä aika identtinen tilanne mutta täysin eri luvut. Alla myös P2 joka on 3v vanha ja ostin myös 1.5v ikäisenä jolloin oli ajettu 20tkm. Ajan 20-25tkm vuodessa.

Aivan kaikki kulut kaskoja, rengashotelleja ym. myöden ja tietenkin arvolasku huomioiden on nyt 41snt/km josta arvonlasku jotain 28snt luokkaa. Oman hinnoittelu menee karkeasti kaavalla Nettiauton halvin vastaava miinus 1-2k€ riippuen verrokeista. (Autoliikkeissä 30-40k€ Polestarista tuskin saa yli kahta tonnia alennusta, missään nimessä et neljää tonnia joka on oletuksesi ja vaikuttaa huomattavasti laskuihin.) Myyntivalttina vielä useamman vuoden voimassa oleva takuu ja kahdet renkaat, jotka huomioin myös arvossa mikäli Nettiauton halvin verrokki sattuu olemaan tuontiauto josta usein puuttuu toinen tai molemmat.

Olen seurannut vastaavan auton hintakehitystä Nettiauton kautta silkasta mielenkiinnosta aika tiiviisti ja jo marras-/joulukuun aikoihin huomasin että aiemmin hyvin ennustettavasti kuukausittain laskenut arvo lakkasi putoamasta ja maailmantilanteesta johtuen nyt voi olla jo jopa lievää nousupainetta.

Ilman maailman sekasortoakin uskon pääseväni kokonaiskustannuksissa (aivan kaikki kulut huomioiden) tasolle 0.30-0.35€/km jos möisin ehjänä heti kun takuu loppuu. Siitä eteenpäin kaikki on kiinni tekniikan kestämisestä.

Edit: Jaa en huomannutkaan ettei tämä ollut autoketju. Mutta aivan sama. Kyllä tässä km korvaus riittää mainiosti Polestarilla ajeluun.

1 tykkäys

Alennus auton myyntihinnasta, autoliikkeen kate ja autoliikkeen sisäänostohinta ovat eri asioita.

Autovexin blogissa: Miten autoliike hinnoittelee autosi?
”Nyrkkisääntönä keskihintaisissa autoissa voi pitää, että autoliike pyrkii ostamaan auton 10-15% halvemmalla kuin mitä he itse laittavat pyyntihinnaksi kun he myyvät autoa eteenpäin.”

@Logitech in käyttämä laskutapa 12,5 % autokaupan katteesta kuulostaa tuon perusteella hyvältä työluvulta.

3 tykkäystä

Oman auton hinnan voi laskea toki hinnalla jolla autoliike sen ostaisi pois mutta sillä hintaa + vähän päälle sen ostaisi aivan varmasti myös yksityishenkilö jos sen pystyy itse myymään. Yksityiselle myydessä voi helposti puolittaa autoliikkeen katteen ja käytän itse mielummin tätä lukua. Jos auton arvoa on tarkoitus laskeskella niin liikkeen ostohinnat on aina (tietenkin) alakanttiin.

Kassavirran kuihtumista voi helpottaa ostamalla asioita hintatietoisesti mutta sitä ei kannata unohtaa myydessäkään

1 tykkäys

Käsittääkseni oman vm 2023 neliveto-Polestar 2 vaihtohyvityshinta (ajettu 75000 km) olisi nyt noin 24-25kE, ei suinkaan 30-40kE.

4 tykkäystä

Itse pidän ihan reiluna auton arvonalentumisen mittarina sitä, paljonko auton arvosta katoaa siinä välillä, kun se haetaan autoliikkeestä ja muutaman vuoden päästä palautetaan autoliikkeeseen. Molemmissa tapauksissa hinnat kannattaa kilpailuttaa, se ei vaadi nykyvälineillä kovinkaan paljon ajankäyttöä.

Yksityishenkilöiden välisessä kaupankäynnissä voi sitten saada omalla vaivannäöllään ja riskinotollaan säästöä. Yksityiseltä ostaessahan ei saa minkäänlaista kuluttajansuojaa, joten autoliikkeeltä ostetun auton kuuluukin olla hieman kalliimpi. Liikkeeseen myydessä ei tarvitse kuunnella seuraavan auton omistajan valituksia. Liikkeeseen myytäessä autosta myös pääsee varmuudella eroon heti, yksityisenä myyjänä prosessin kesto (ja työläys) vaihtelee.

Tärkeänä havaintona tästä: auton vaihtovälin harventaminen säästää rahaa varsinkin, jos autoliike on mukana kuviossa.

16 tykkäystä