Uhkaako kassavirtasi kuihtua inflaation myötä - Arjen säästövinkit joilla on merkitystä

Osuuspankin kortti vaan muttui nyt maksulliseksi, 3.95€/kk niin ajattelin itse lopettaa sen ja siirtyä s-pankin korttia käyttämään. Vaikka meilläkin suurinosa ostoksista menee lidliin. Säästö se on pienikin säästö.

4 tykkäystä

Hyvä ketju, josta olen itsekin poiminut muutaman vinkin oman kulutuksen tarkasteluun.

Omalla kohdallani suurimmat säästöt olen saanut aikaiseksi muuttamalla tapaa, jolla asioimme puolison kanssa ruokakaupassa. Ruokaostokset tehdään viikoksi kerrallaan ja ne sisältävät aina kalaa, linssejä, papuja, tofua, pähkinöitä, hedelmiä, kasviksia ja kananmunia. Emme osta valmisruokia, juomia, leipää, sipsiä, karkkia tai lihaa.

En osta Euroopan ulkopuolella valmistettuja vaatteita tai kenkiä. Panostamalla laatuun huomaa äkkiä, että saattaa kulua kaksi tai kolmekin vuotta ilman, että on tarvetta ostaa muuta kuin alusvaatteita tai sukkia.

En käytä suoratoistopalveluita, vaan käytän VPN:ää. Tällä järjestelyllä näkee paljon urheilua, elokuvia ja sarjoja täysin ilmaiseksi. Käytän kirjastoa ahkerasti ja ostan itselleni vain sellaisia kirjoja, joihin uskon palaavani aika ajoin.

Työ, harrastukset ja opiskelu pitävät arjen kiireisenä ja rytmitettynä, jolloin ei ole aikaa hillua kaupungilla keksimässä uusia kohteita, joihin tuhlata rahaa.

Kaikki laskut on vaihdettu e-laskuiksi tai ajastetuiksi maksuiksi, jotta maksettavaksi ei tule maksumuistutuksia.

Omat kuukausituloni ovat noin 1500 euroa, josta laitan säästöön kuukaudesta riippuen 300-500 euroa. Tässä karkea jakauma kuukauden toistuvista menoista, asuminen ja ruoka jaettuna kahdella, koska jaamme nämä menot puolison kanssa:

Asuminen:

  • Vuokra 350e
  • Sähkö 10e
  • Vesi 25e
  • Kotivakuutus 5e

Ruoka:

  • Ruokakauppa 240e
  • Ulkona syöminen 50e

Harrastukset:

  • Sulkapallo 20e
  • Uinti + kuntosali 12,5e
  • Pyöräily 10e
  • Biljardi 50e
  • Musiikki 10e
  • Shakki 10e

Kulttuuri:

  • Museokortti 7e
  • VPN 5e

Auto, samanikäinen kuin allekirjoittanut:

  • Verot ja vakuutus 55e
  • Bensa 70e

Muut pakolliset:

  • Puhelinliittymä 15e

Vähemmän pakolliset:

  • Mökin jätemaksu + kiinteistövero + tiemaksu 15e
  • Lahjoitukset erinäisiin kohteisiin 30e
  • Oma domain + palvelintila 2,5e

Yhteensä noin 980 euroa.

36 tykkäystä

Eipä tule koskaan vaatteiden tai kenkien valmistusmaita katsottua, mutta hinnoista päätellen ei niitä ainakaan Euroopassa ole voitu tehdä. Siitä huolimatta kestävät yleensä vuositolkulla. Nimenomaan laatuun kannattaa panostaa, eikä maksaa brändilisää mustasta t-paidasta.

Vaatteiden kohdalla kestoikä on tosin huomattavasti vaikeampaa vertailla kuin vaikka auton. Kilometrit kertovat paljon, mutta kuka laskee montako kertaa se t-paita on päällä ollut kun niitä on paksu nippu vaatekaapissa.

4 tykkäystä

Jahas tulevana tiistaina siirtyy ja hiljaista on kuin huopatossutehtaalla. Laitoin markinoinnin sallivat asetukset päälle jo toissa keskiviikkona ja olen saanut vain pari yleistä spämmiviestiä en muuta. Ovatko sitten katsoneet etteivät voi Moin kanssa kilpailla. Kuvittelin että ensi kuun ruuat söisin lahjakorteilla mutta ei vissiin.

Oliko OP:lla mitään “väkisin” menevää kuukausimaksua vai saako kk-kulut nollaan jos lopettaa OP:n kortin? Nythän tämä asia on melko monelle ajankohtainen kun OP:n bonuksia ei enää tarvi käyttää OP:n palveluihin.

1 tykkäys

En löytänyt hinnastosta kytköksiä korttiin, käyttötilin kuukausimaksu maksuton omistaja-asiakkaille. Seuraavaksi aikanaan muuttuu tilikin maksulliseksi jos saa tulevaisuutta arvioida.

1 tykkäys

Myytävä tuote on päivittäispalvelupaketti, joka maksaa sen 3,95 euroa omistaja-asiakkaalle, ei pelkkä maksukortti. Päivittäispalvelupaketti sisältää: Käyttötili, verkkotiliote, OP:n tunnukset ja digipalvelut, maksukortti.

Lähde:

3 tykkäystä

Kauhean kätevä tämä Morrow pankin kortti kun helposti saa ihan normi kuukautena 20€ ilmaista rahaa. Saako tähän helposti jonkun automaattisen veloituksen e-laskun etc?

MOI-liittymän saa maksaa luottokortilla netissä eli sieltäkin irtoaa joka kuukausi 2% + sbonukset. Lidlin kanssa jos tämän comboaa niin voi saada jopa 10% + 1%. Kertaakaan en ole Lidlin 10% vielä päässyt eikä ole ollut edes lähellä. S-kaupassa on usein helpompi päästä ylemmäs koska sieltä löytyy myös vaatteita ja remonttitarvikkeita.

Lidlin käyttötavara on mun silmissä ihan roska arvoista. Isä vainaa niitä aina osteli ja oli kyllä ihan pahinta sekundaa. Onkohan laatu tässä muuttunut?

3 tykkäystä

Kätevä on, mutta katto saisi olla korkeammalla kuin nykyinen 2000p (200e) 12 kuukauden aikana. Itsellä hakkaa koko ajan rajoittimeen ja vielä kun raja on tuollainen rullaava 12kk, vaatii vähän säätöä aina kuukausittain tarkastella miten paljon kannattaa käyttää tätä vs. muita kortteja.

3 tykkäystä

Olipas raskas vakuutuskilpailutus. Tai ei se oikeasti ollut, mutta kun on niin paljon töitä eikä kiinnostus millään tahdo riittää tähän tylsään sivuprojektiin. Summa kuitenkin putosi 2700 → 1900. Saa tolla hiukan voita leivän päälle. Noissa on mukana ekan vuoden alennuksia tyyliin -40%. Eli ensivuonna taas uusiksi. Toivon että silloin Claude Insurance Agent hoitelee tämän.

26 tykkäystä

No onhan tuo loistava tulos! Mitä vakuutuksia kilpailutuksessa oli mukana?

1 tykkäys

Nämä “eka vuosi -40%” ovat vakuutusmyyjän kannalta erinomaisia; mikäli tuon vuoden aikana ei satu tai tapahdu mitään erityistä, niin vakuutusyhtiö voittaa. Mikäli jotain vähänkin isompaa sattuu tai tapahtuu, käy seuraavan vuoden kilpailutuksessa selväksi, että muut vakuutusyhtiöt eivät suostu enää korvaamaan lääkkeitä/hoitoja, jotka vaivoista, jotka sattuneet/alkaneet -40% vuotena. Sitten maksetaan kiltisti normihinta tai vaihdetaan vakuutusyhtiötä ja hyväksytään, että tietyistä vaivoista ei enää korvauksia saa.

1 tykkäys

Millä logiikalla voittaa? Tuossa tilanteessahan Avokado voi tehdä taas saman kilpailutuksen uudestaan kun ei ole mitään “sidettä” pysyä sen hetkisessä vakuutusyhtiössä.
Sille vuodelle tulee se vakuutusyhtiön “voitto”, kun Avokadolle sattuu jotain isompaa ja sen myötä kenties “lukittuu” siihen vakuutusyhtiöön.

edit.

No periaatteessa niinkin, mutta en sanoisi sitä voitoksi. Avokado oli oikea voittaja, kun voitti sinä vuonna “vakuutusindeksin” :smiley:

1 tykkäys

Kai se aina on kotiinpäin vakuutusyhtiölle jos on vahingoton vuosi, vaikka olisi sitten myyty 40% alennuksella.

1 tykkäys

Mukana oli 1 auto jossa kasko. Tämä oli kallein. Omakotitalo, tapaturma 4x ja jatkuva matkavakuutus 2x.

Säästövinkki itselle jatkossa hanki auto johon et tartte kaskoa ja jossa halpa liikennevakuutus.

4 tykkäystä

Harmi. Että on tulossa “muutoskia”.

Muutoskista todennäköisesti seuraa minun asiakkuuteni päättyminen.

Mitä muutoskia tapahtuu Morrow Bankin etuohjelmassa?

1. toukokuuta 2026 alkaen Morrow Bankin luottokortilla ei voi enää kerryttää uusia bonuspisteitä.

Jo ansaitsemasi bonuspisteet säilyvät ja niitä voi edelleen käyttää normaalisti Omat Sivut‑palvelussa tai Morrow Bank ‑sovelluksessa.
Samalla lanseeraamme Morrow More -etuohjelman, joka kokoaa kaikki Morrow Bankin asiakasetusi yhteen paikkaan.
Osana uudistusta saat käyttöösi Morrow Experiencen, joka tarjoaa:
• Uniikkeja alennuksia
• Erityistarjouksia
• Uusia etuja joka kuukausi
Luottokorttiasiakkaana saat meiltä jatkossakin nämä edut:
• 100 % vuosimaksuton luottokortti
• Mastercard ID Theft Protection -palvelun
• Laadukkaat vakuutukset
• Täysi joustavuus arkeen – kortti toimii Apple Payn, Google Payn, Samsung Payn, Garmin Payn ja MobilePayn kanssa.

14 tykkäystä

Itse myös harmittelin tuota eilen. Ei auta muu kuin siirtyä takaisin käyttämään Norwegianin korttia. Vai oliko meillä tullut uusia vaihtoehtoja?

2 tykkäystä

Onhan tuo ollutkin niin yliveto kortti, että odotellutkin milloin ehtoja heikennetään. Harmi, pitää tosiaan alkaa tutkimaan uusia vaihtoehtoja.

3 tykkäystä

Nyt kun polttoaineen hinta nousee, kannattaa vakavasti harkita tulisiko kerran viikossa ruuan kotiinkuljetus verkkokaupasta edullisemmaksi.

2 tykkäystä

Aika kallista saa polttoaine olla, että kauppareissuihin saa sen ~15€ kulumaan enemmän polttoaineen muodossa. Ottaen huomioon, että nuo kotiinkuljetukset useimmiten toimivat vain muutamien kilometrien säteellä siitä marketista, joten näillä välimatkoilla polttoainekustannukset eivät ole merkittäviä.

Sen sijaan tulee harkita mieluummin sitä, että notkuu töissä sen pari tuntia pidempään mitä nyt normaalisti tulisi kaupassa asioidessa käytettyä ja samalla hyödyntää vähintään tuota keräilypalvelua ostoksille ja tarvittaessa myös kotiinkuljetusta, jos kauppa ei sijaitse siinä kotimatkan varrella :+1:

6 tykkäystä