Ei tuo ole mikään auton arvon alentumisen mittari. Tuo erotus on autoliikkeen kate.
Noin niinkun pelkistetysti.
On siinä paljon muutakin kuin katetta, jos auto on ollut tuossa välissä käytössä esim. 5 vuotta.
No on toki jos puhutaan pitkästä ajanjaksosta. Mutta tuolla sanamuodolla “haetaan liikkeestä ja palautetaan” voidaan olettaa lyhyempää aikaa.
Mutta pointtina se, että tossa kuviossa on aina se autokaupan kate, joka erottaa nuo summat.
Ja siltä osin eroaa yksityishenkilöiden välisestä kaupankäynnistä (ainakin normitilanteessa).
Ihan oikeassa olet noissa eroissa mitä tulee vaivannäköön, kuluttajansuojaan jne.
No on toki jos puhutaan pitkästä ajanjaksosta. Mutta tuolla sanamuodolla “haetaan liikkeestä ja palautetaan” voidaan olettaa lyhyempää aikaa.
Hyvä huomio, lisäsin alkuperäiseen viestiin “muutaman vuoden päästä”.
Me nyt puhutaan ihan eri asioista arvonmäärityksessä.
Olen tottunut ns. tiukkaan arvomääritykseen, kun lasken omaa “tasettani“.
Jos omaisuudella ei ole tarkkaa julkista markkina-arvoa (Esim osake ja sijoitusrahasto), niin sitten arvostan sen kassavirtapohjaisesti jollakin tuotto-olettamalla (esim yhteismetsä, pelto, asuinhuoneisto). Kestokulutushyödyke kuten auto on oma lukunsa, arvostan ne mielummin alakanttiin kuin yläkanttiin. Auto on tosin omassa nettovarallisuudessa vain muutaman prosentin luokkaa, mutta sen verran olen numero-Niilo, että sekin pitää “taseessa“ arvostaa johonkin arvoon ![]()
Mikrotason räpeltämistä, tilasin nordeasta Goldin, jolla pääsen nauttimaan 0,5% maksutapaedusta ja samalla muutettiin logiikkaa kaupassa käynnin osalta niin, että kaikki maksetaan luottokortilla. Käteistä seisoo 4000€ svealla ja korottomilla tileillä palkkapäivän laskujen maksuun jälkeen alle 1000€. Kaikki muu raha on rahastoissa ja lainojen lyhennyksissä.
Paljonko pidätte yleensä käteistä sivussa?
Itse päädyin tuohon ~5000€ sillä, että tuo vastaa lähes talouden kuukauden nettotuloja ja on summana sellainen, että tuolla nyt kattaa jo pienimmät yllätykset. Isompaa summaa en halua näillä koroilla hautoa, mutta toisaalta en pienempääkään, koska esimerkiksi 5000€ höyläystä luotolta ei pelkällä kassavirralla kuukaudessa makseta. Toisaalta myöskään sijoitusten pakkomyynti pienten menojen takia ei houkuttele. Mietin pitkällä aikavälillä sitä, että jossain vaiheessa otan kivijalkapankista sijoituslainaa ja Nordnet luotto muuttuu käteväksi hätäpuskuriksi 5% kokonaiskorolla(jep, ilman verovähennystä) ilman tarvetta myydä mitään.
Ampukaa nyt joku alas tämä kipeänä ikiliikkujalta kuulostava ratkaisu. Plussat tällä hetkellä:
-ei nosto yms kuluja
-täysin vapaasti säädettävät maksuerät (oletuksella että vakuutta on reilusti enemmän)
-ei veroja, koska et myy omistuksia
-ei myynnistä syntyviä lisätuloja, joita sitten huomioitaisiin esimerkiksi päiväkotimaksuissa
Oma mikrotason räpeltäminen. Siirryin pääosin Lidlin asiakkaaksi, koska siellä on halvempaa, ja lisäksi heidän bonussysteemi ihan ok verrattuna muihin.
Lisäksi maksut hoidan pääosin Klarnan ilmaisversiolla, korotonta maksuaikaa 30pv, ja käyttötilit tyhjiä, rahat on Sveassa ja Big Bankissa, etenkin big bankista saa massit ulos nopeasti.
https://www.ubereats.com/fi/uber-one
5-10% credittejä jokaisesta kyydistä. Käytän Uberia kaikkeen kulkemiseen ja minulle se on ollut jo aikaisemminkin omaa autoa + parkkipaikkaa halvempi ratkaisu. Nyt se on sitten tämän verran halvempi.
Bonuksena voi hoitaa työasioita takapenkillä ja lyhentää työpäivää.
Uber eats alennuksia en edes ottanut huomioon.
Paljonko pidätte yleensä käteistä sivussa?
Minulla on jotain 280 k€ käteistä. Elän sijoittamisella eli palkkatulot nolla joten pakko pitää vähän isompaa puskuria. Toki vain alle 10k€ (lähes) korottomilla käyttelytileillä tai seteleinä, loput rahamarkkinarahastossa, määräaikaisissa ja Nordean joustotalletuksissa. Olen aika turvallisuushakuinen siksi on hajautusta eri pankkeihin ja muutama tonni ihan seteleinä hätävaraa. Jos vararahastot hupenevat, otetaan vararahastojen vararahastot käyttöön
Enin osa käteisestä toki on “kuivaa ruutia”, jolla ostaa osakkeita sitten kun niitä saa halvalla.
Minä kanssa ostan lähes kaiken luottokorteilla hyödyntäen ilmaisen maksuajan ja cashbackit. Tietysti maksan 100% luotosta takaisin ennen kuin menee korolliselle ajalle.
Paljonko pidätte yleensä käteistä sivussa?
Itse olen pitkään paininut tämän kanssa, että kuinka paljon olisi sopiva puskuri. Olen päätynyt siihen että noin 15-20k€ on hyvä, alle sen alkaa ahdistamaan. Tuo määrä on kyllä turhan suuri, tiedostan sen itsekin. On kuitenkin toisaalta kiva ajatella että kun se pesukone, auto, tv ja jääkaappi hajoaa kaikki samaan aikaan, niin rahaa riittää näihin kaikkiin ja jää vielä ehkä jäljelle.
Paljonko pidätte yleensä käteistä sivussa?
4-5000 käyttötilillä yllätyksiä varten. Kaikki muu tuon ylittävä suoraan Nordnettiin. Jos jotain isompaa tulee, niin nordnetistä voi nostaa nopeasti takaisin tarvittaessa. Oikeastaan tuosta syystä tuo 4-5k on liian iso, mutta tähän tuo on jämähtänyt.
Paljonko pidätte yleensä käteistä sivussa?
Tietoisesti en ole pitänyt koskaan ylimääräistä käteistä sivussa, koska suurimmat yllättävät hankinnat on pystynyt hoitamaan kuluneen kuukauden palkastakin, eli käyttötililtä suoraan. Muutaman kerran olen jakanut kulun luottokortilla kahtia (esim. lennot ja/tai hotelli), eli puolet maksuun heti ja puolet seuraavan kuukauden aikana, jotta välttää korot. Varalta (lue: pakkomielteestä) olen pitänyt käyttötilin saldon aina nelinumeroisena jo 16 vuotta putkeen, eli siellä on ollut ns. tonnin puskuri, mutta sitä ei ole ikinä tarvinnut käyttää, eli käyttötili ei ole tuona aikana tipahtanut alle tonniin kertaakaan.
Nyt kuitenkin mikrosäästämisellä kasaan erillisen 5000 euron puskurin 7-8 vuodessa, kun se on vaivattoman huomaamaton tapa ja hyvähän tuo puskuri on olla olemassa, vaikka sille ei koskaan käyttöä tai tarvetta lopulta olisikaan. Jos ei muuten, niin hyödynnän koko summan pörssiromahdukseen myöhemmin ja kerrytän uuden vastaavan ajan myötä.
Ainoastaan pelitietokone on ainoa yli tonnin laite kotonani, jonka uusiminen tarttisi puskuria tai luottokortilla maksun puolittamista, kaikki muu rikkoutuva hoituu kyllä alta pois ihan käyttötilin varoistakin. Hyvin on kestänyt tähän mennessä kodinkoneet ja elektroniikka, esim. Moccamaster 16 vuotta, 65"-älytelevisio 9 vuotta, pelitietokone ilman komponenttipäivityksiä 7,5 vuotta, jääkaappipakastin 8,5 vuotta jne.
Ehdottoman hyvä vinkki! Muutenkin tyylikkäämpää olla takapenkillä.
Lisäisin tähän oman vinkkini, että ehdottomasti kannattaa vuoden välttämättömyys ostokset tulla tekemään tänne Japaniin halventuneen Jenin ansiosta. Kaikki on 20% halvempaa kuin kotona.
@RahatonMies Itse olen pyrkinyt pitämään kassavirran mieluummin elegantin kevyenä, luottokortit pitävät huolen likviditeetistä. Tällä hetkellä puskuria lienee sellainen viitisen tonnia, juuri sen verran että voi tilata hyvän pullon viiniä ilman että tarvitsee vilkaista saldoa.
Avovaimolla taas on hieman kunnianhimoisempi suhtautuminen taloudelliseen mielenrauhaan. Hänen mukaansa tilillä pitäisi aina olla vähintään sen verran löysää, että voisi hetken mielijohteesta varata maailmanympärysmatkan ja kadota hetkeksi Tokion, Milanon ja Buenos Airesin väliseen sumuun."
Paljonko pidätte yleensä käteistä sivussa?
Itse päädyin tuohon ~5000€ sillä, että tuo vastaa lähes talouden kuukauden nettotuloja ja on summana sellainen, että tuolla nyt kattaa jo pienimmät yllätykset. Isompaa summaa en halua näillä koroilla hautoa, mutta toisaalta en pienempääkään, koska esimerkiksi 5000€ höyläystä luotolta ei pelkällä kassavirralla kuukaudessa makseta. Toisaalta myöskään sijoitusten pakkomyynti pienten menojen takia ei houkuttele.
Hyvin pitkälti sama summa hyvin pitkälti samoilla perusteilla. Tällä hetkellä tosin pari tonttua ylimääräistä (eli ~7k yhteensä) sen takia, että pidän loppuvuodesta vanhempainvapaata jolloin tulot putoaa jonkin verran. Normaalitilanteessa olisin tunkenut vitosen ylittävät jo pörssiin.
Itselläni on useamman kuukauden käteispuskuri ja vielä seteleinä suositeltu kotivara. Tämä unohtuu monilta, eli veden, ruuan, lääkkeiden jne. lisäksi jemmaan käteistä mielellään pieninä seteleinä.
Olen pitänyt keinotekoisesti yllä niukkuutta ja köyhyyden tunnetta toimiakseni säästeliäämmin. Palkka menee heti sijoituksiin. En pidä käteispuskuria vaan odotan seuraavaa palkkaa, niin kuin se olisi kaikki mitä minulla on.
Olen huomannut, että viimeaikojen käsittämättömät kurssinousut ovat saaneet minut toimimaan rahan kansaa hövelimmin, koska asettamani sijoitustavoitteet näyttävät olevan aikataulussa ja toteutuvan kuin itsestään. Minulla tuskin on varaa tuudittautua tällaiseen tunteeseen.
Kuoleminen on kallista, kannattaa pitää se 5-10tonttua että jälkeläiset saa laskut sieltä maksettua etteivät omiin rahoihin joudu kajoamaan.
Saatiin vähän lisää menoja laskettua sillä, että taloyhtiössä kilpailutettiin taloyhtiönetti.
Samaan alle 5€/kk (jonka taloyhtiö maksaa) saa nyt 10M perusnopeuden sijasta 100M / 50M. Hyvästi itselleni 17€/kk maksanut 150M lisänopeus.
Ei siis varmasti onnistu kaikilta, mutta voi kannattaa vinkata taloyhtiön hallitukselle asiasta jos on samanlainen tilanne. Meillä tuota ei oltu kilpailutettu varmaan 10 vuoteen ja nytkin huolittiin eka tarjous samalta palveluntarjoajalta kun kelpas meille.
Tämän takia on henkivakuutus ja kuolemanvaravakuutus olemassa. Voi pitää nuokin rahat pörssissä tekemässä tiliä.
Olen pitänyt keinotekoisesti yllä niukkuutta ja köyhyyden tunnetta toimiakseni säästeliäämmin. Palkka menee heti sijoituksiin. En pidä käteispuskuria vaan odotan seuraavaa palkkaa, niin kuin se olisi kaikki mitä minulla on.
Minulla pitkälti sama linja, mutta en ylläpidä keinotekoista niukkuutta, vaan elän siten, miten olen aina elänyt, eli varovaisesti, ikään kuin jatkuva taloudellinen “safe mode” päällä. Vaikka palkka on noussut, niin menot eivät, en osaa nostaa elintasoa, enkä näe moiselle edes tarvetta, kun elän mieluista elämää ihan jo näin. Siinä, missä palkka on noussut 13 vuodessa 1500 €/kk, niin pakolliset menoni on laskenut samassa ajassa 100-200 €/kk ja säästöliekki-modella kykenisin ylläpitämään jopa 800-900 €/kk elämää ilman ongelmia.
Minulla kaikki ylimääräinen palkasta ei mene heti sijoituksiin (paitsi automatisoitu 500 euroa heti palkkapäivänä indeksirahastoihin, josta en tingi), vaan pidän ylimääräisen käyttötilillä ja jos lähempänä seuraavaa palkkapäivää kyseiselle rahalle ei ole ollut käyttöä, niin siirrän sijoitustilille ja vasta sitten sijoitan sen pienissä osissa ajallisesti hajautellen osakkeisiin. Tämä siksi, että tykkään syödä ravintoloissa, matkustella ja kokea elämyksiä, eli jätän itselleni pelivaraa.
Eilen esimerkiksi varasin itselleni yksinään risteilyn, A-hytin merinäköalalla ja parivuoteella täysin itselleni. Lähden viettämään laadukasta omaa aikaa Tukholmaan kesäkuussa, ekan kerran koskaan täysin omaan tahtiin ja ilman mitään häiriötekijöitä, biletysvuodet ajat sitten taakse jättäneen keski-ikäistyneen introverttisijoittajan unelma! Eipä tuo kustantanut kuin alle 100 euroa, joten mikä ettei.
Saatiin vähän lisää menoja laskettua sillä, että taloyhtiössä kilpailutettiin taloyhtiönetti.
Samaan alle 5€/kk (jonka taloyhtiö maksaa) saa nyt 10M perusnopeuden sijasta 100M / 50M. Hyvästi itselleni 17€/kk maksanut 150M lisänopeus.
Odotan itse samaa, että taloyhtiönetin perusnopeus nousisi nykyisestä 25M:sta 50M:aan, se on se raja, kun lakkaisin itse maksamasta tyhjästä. Nyt maksan 200M lisänopeudesta vajaa 20 euroa kuukaudessa, joka ei toki sekään nyt paha ole, mutta pärjäisin vallan hyvin 50M perusnopeudella ilmaiseksi, 25M saattaisi tehdä nihkeää, tosin en ole testannut.