Arbetslösas utdelningsinkomster

Arbetslöshetsersättningen har en intressant lucka för investerare. De första 400 dagarna får man ersättning normalt, men därefter faller man till arbetsmarknadsstöd, som är diskretionärt.

" kapitalinkomster och andra inkomster som överstiger inkomstgränsen på 311 €/månad . För den som får fullt arbetsmarknadsstöd minskas 75 % av inkomsterna som överstiger inkomstgränsen."

Denna situation uppstår lätt, till exempel när arbetsförmågan förloras. Man går i pension vid en högre ålder än tidigare, eftersom pension inte beviljas, utan man väntar på att åldras med arbetsmarknadsstöd.

10 gillningar

Beräknas det där på månads- eller årsbasis? Eftersom drygt 3 700 i utdelning per år skulle innebära att aktieportföljen för de flesta skulle ligga på över 100 000.

1 gillning

Gränsen är 311 e/mån. När kapitalinkomsterna förändras under en månad måste man göra en anmälan och låta räkna om arbetsmarknadsstödet. Dividendinkomsterna är koncentrerade till april.

6 gillningar

Gäller det även utdelningar till aktiesparkontot? De tas ju inte upp som inkomst förrän kontot avslutas, och även då endast om aktiesparkontot går med vinst.

Gäller endast kapitalinkomster. När det inte tas upp som inkomst, så gör det inte det. Man kan ta lån mot aktierna.

1 gillning

Räknas de som inkomst om man inte tar ut dem från aktie-/värdeandelskontot? Enligt min uppfattning är de inte inkomst om man inte för över/tar ut dem till ett brukskonto.

Alla kapitalinkomster räknas. Förändringar som sker inom ett aktiesparkonto är inte inkomst. På ett värdeandelskonto är de det.

Så när man väl går över det beloppet, blir det rörigt för hela året eller bara för en enskild månad med arbetslöshetsförmån?

För den månaden man går över. Jag har ingen säker information om de börjar fördela större summor på kommande månader på något sätt.

Det verkar vara förklarat rätt bra där

• Det vill säga att årets kapitalinkomster jämnas ut över varje månad
  • Även utdelningar på aktiesparkonto beaktas
  • Av någon obegriplig anledning är gränsen för en singel drygt 300, men om man har en partner får man få drygt tusen i utdelningar utan att det påverkar arbetsmarknadsstödet
13 gillningar

Det vore verkligen intressant att höra motiveringarna från en ”bidragsingenjör” gällande den där höjningen från 300 till 1000 euro.

(Dolt) stöd för förhållandet, eller kanske inte så dolt ändå?

Vanligtvis sjunker utgifterna per person när man flyttar ihop med någon, och det gör även bidragen, men i det här fallet har någon arbetsgrupp på något vis lyckats få till helt andra kalkyler :zany_face:

6 gillningar

Jag måste erkänna att jag nog inte är den bästa experten på ämnet. Jag antog att FPA följer sina egna anvisningar. Det är helt galet om man inte känner till reglerna i förväg."

Under årens lopp, när man till och från har haft ströjobb/varit arbetslös/investerare/studerande och relationsstatusen har varierat, så har FPA-stöden (Kela) sannerligen bjudit på överraskningar åt både det ena och det andra hållet. När man dessutom har blandat in bostadsbidraget i soppan har man några gånger funderat på hur vettigt det egentligen är att investera.

Men i slutändan har investerandet delvis minskat behovet av stöd, och när man har jobb har man inte behövt brottas med FPA.

10 gillningar

“Arbetsmarknadsstöd är den vanligaste formen av utkomstskydd för arbetslösa i Finland. År 2014 fick 268 300 personer det.”

Är det inte så att kapitalinkomster inte påverkar arbetsmarknadsstödet efter en viss ålder, 55 kanske.

Edit. Så är det

Dina egna kapitalinkomster påverkar dock inte arbetsmarknadsstödet

• om du har fyllt 55 år och har uppfyllt arbetsvillkoret innan du blev arbetslös
  • om du deltar i verksamhet som du har kommit överens om med TE-byrån.
5 gillningar

Utdelningar och arbetslöshet fungerade åtminstone förr inte alls ihop. Fastän det där fribeloppet på 300 e/mån nog fanns redan då.

Jag hade precis betalat ut 4 800 e i utdelning (från en bisyssla, inte ett faktiskt jobb, ett investmentbolag) när jag, överraskning, överraskning, blev arbetslös. Under de följande två åren drog FPA sedan samvetsgrant av 400 e/mån från stödet. Det gick inte att få det ändrat ens vid årsskiftet eller efter 12 månader, utan det verkade gå per kalenderår.

Man bör alltså åtminstone vara försiktig när det gäller det egna företaget. Jag hade visserligen kollat upp att ett Ab (oy) är det bästa alternativet för en bisyssla, men vem som tolkar och hur stämmer inte nödvändigtvis överens med hur man själv läser och tolkar…

4 gillningar

Dottern flyttade hemifrån i början av mars och vi ansökte om bostadsbidrag för henne. Man borde ha trixat lite med tjejens aktier, men nu vågar man inte sälja då det påverkar bidraget direkt och man orkar inte anmäla varje transaktion. De räknas väl som inkomst oavsett om man säljer aktier med vinst eller förlust. Jag tolkade det som att det fanns en viss gräns för utdelningarna innan de påverkar bidraget och att tillfälliga inkomster inte beaktas. Det är en hel del trixande med de här grejerna om man tänker vara ärlig.

1 gillning

Detta fick mig att tänka på en märklig nyans som framkom när saken utreddes; FPA beviljar inte arbetsmarknadsstöd om överlåtelsevinster överstiger en viss nivå. De tittar alltså inte på kapitalinkomster utan på överlåtelsevinster. Det kan alltså vara så att kapitalinkomsterna är till exempel 0 euro. Ganska märkligt. Uppenbarligen tänker de, utan att ha satt sig in i termen, att alla ord som innehåller ”vinst” betyder inkomst. Å andra sidan är det ju bra att sådant finns, så att man förhindrar att folk tömmer pajatzon även på det här viset.

7 gillningar

Betraktar de ”trading” som ett arbete där ”arbetsinkomsten” påverkar arbetsmarknadsstödet, medan ”holding” ses som sysslolöshet, det vill säga äkta arbetslöshet?

10 gillningar

Vad menar du exakt? Här talas det bara om kapitalinkomst: https://www.kela.fi/tyomarkkinatuessa-on-tarveharkinta

Enligt den anvisningen gäller det.

1 gillning