Nu har det ju kommit/håller på att komma en hel del andra ändringar innan det eventuella allmänna stödet införs. Jag tänkte öppna upp (blotta mig?) lite kring min egen specialsituation, ifall någon är intresserad av Kela-djungeln…
Status hos TE-byrån (Arbets- och näringsbyrån): “arbetande arbetssökande”. Skuldfri ägarbostad, för vilken jag har fått ca hälften av skötselvederlaget + vatten i bostadsbidrag, beroende på inkomster. Fonder och aktier sparade under åratal, vissa med rejäla vinster. En deltidsanställning med låg lön där jag har kunnat påverka mina egna arbetstimmar ganska bra. I ungefär fem år har allt varit perfekt! Jag har strävat efter att jobba 3–5 dagar/månad, låt oss för enkelhetens skull räkna med en inkomst på 100 e/dag. Alltså, med tre arbetsdagar i månaden har jag kommit upp i 1000 e/mån i nettoinkomst. Grunddagpenning för arbetslösa + bostadsbidrag + lön. Dessutom, när man har sett till att arbetstimmarna i snitt varit minst 18 h/mån (för att dra det kort), har man hållit sig kvar på grunddagpenning i stället för arbetsmarknadsstöd. Detta tillåter i sin tur obegränsade kapitalinkomster utan att det påverkar arbetslöshetsersättningen. Bostadsbidraget skärs visserligen ner, men där har det varit tal om högst 100 e/mån.
Vad förändras nu då? Först försvann det skyddade beloppet på 300 euro för förvärvsinkomst i arbetslöshetsersättningen och bostadsbidraget, som man alltså har fått tjäna oavsett utan att det påverkat stöden. Vid årsskiftet slopas bostadsbidraget för dem som bor i ägarbostad helt och hållet (och i förbigående kan nämnas att bolagsvederlaget har stigit med 90 % på drygt ett år!). Även rätten till så kallad grunddagpenning (alltså att uppfylla arbetsvillkoret) ändras från timbaserad till eurobaserad. Alltså i stället för tidigare 18 h/mån jobb skulle man behöva tjäna ca 480 e/mån, eller ca 960 e/varannan månad (eurobeloppen är ungefärliga, orkar inte kolla upp dem). Om villkoret inte uppfylls minskar varje euro i kapitalinkomst arbetslöshetsersättningen med 50 cent. Och även här gäller sannolikt att det är just överlåtelsevinsten som räknas, utan att man får dra av överlåtelseförluster. Min gissning (mutu).
Vad händer nu då? Med samma 3 arbetsdagar/månad blir nettoinkomsten bara 750 e/mån, och varje euro i vinst som tas ut från sparandet (eller dividend) minskar stödet ytterligare. Alternativ? Börja jobba “på riktigt”, helst inte. Realisera de investeringar som ligger på plus under de närmaste månaderna, ta skattesmällen och återinvestera i någon enkel räntefond som man kan plocka pengar till levernet ifrån vid behov (lönar sig att göra t.ex. i samband med en månads sommarjobb, då man ändå inte får stöd för den månaden). Att helt enkelt inte göra någonting alls (förutom böcker och Playstation), alltså sluta jobba och bli en “livsnjutare” (oloneuvos), hälsningar till den tråden. Eller förverkliga en dröm, sälja kåken och dra till värmen i tio år, åtminstone för att övervintra.
Sådana tankar, ursäkta det långa inlägget. Och ja, jag har ibland funderat på om man borde lägga all den här tiden och energin på något nyttigt. Men! Man är väl ingen riktig karl om man inte anstränger sig rejält för att komma undan billigt… =) Och bostaden är nog betald med hårt arbete i tiden, så jag har inte alltid varit lat.
P.S. Jag undrar om det finns fakta på om även dividender som betalats till ett aktiesparkonto (OST) beaktas i Kela-stöden? Det skulle låta konstigt, de är ju “gömda” där.