Treenaaminen - Hyvää oloa keholle ja mielelle

Sillä näitä mielipiteitä kyselenkin, kun en ole tuohon vielä toimivaa kaavaa löytänyt. :slightly_smiling_face: Teetkö yliraudalla vetoja ohjelmassa, vai menetkö vain lineaarisesti kuormissa ylöspäin? Eli esim 3x5x70% +1x90%?

2 tykkäystä

Lineaarisesti menen ylöspäin. :slight_smile:

Tämä oma kaavani voi olla sukua eri “kaavojen kanssa”, mutta ei ole minkään tunnetun ohjelman jäljennös. Etten voi sanoa, että muut ovat saaneet hyötyä.

Mulle selkeät kevennysviikot ovat tuntuneet toimivan uskoakseni, jotkut eivät pidä ollenkaan, jotkut keventävät vain aavistuksen. Näissä on varmaan myös kyse varmasti kokonaisuudestakin, että millainen ohjelma on.

2 tykkäystä

Joo omia kokemuksia tässä kertoilee kun ei tiedä miten muiden kroppa reagoi Syy jonkun liikkeen junnaamiseen voi olla melko monella suunnalla. Vastuu siitä että löytää sen omalla kohdalla olevan syyn on treenaajalla itsellään. Omalla kohdalla käy niin, että veto ja kyykky harvoin kulkee samaan aikaan loistavasti tai siis, että molemmissa tulee kehitystä ylöspäin samaan aikaan. Yleensä toinen junnaa silloin kun toinen nousee. @Rrryy tuossa kirjoittikin, että pitää varoa ettei selkä mene kyykystä juntturaan - veto harvemmin kulkee silloin. Laitoit tuossa että teet kyykyn ja askelkyykyn ja vedon kaikki samalla viikolla toki eri päivinä. Voisi olla kokeilemisen arvoista heittää tuo askelkyykky ja kyykky samalle päivälle. Itse olen huomannut että sen jaksaa hyvin tehdä ja askelkyykystä on paikat sopivasti lämpimänä kyykkyä varten. Tuossa jäisi vähän enemmän palautumista alaselälle sitten vetoa varten. En tiedä toimiiko, mutta voisit kokeilla. Sulla oli vissiin kotisali joten en tiedä miten, mutta reiden ojentajat voisi lykätä sitten toiselle jalkapäivälle jos haluaa useamman tehdä, se nyt ei ainakaan alaselkään ottaisi.

2 tykkäystä

Ihan hyvä idea :slightly_smiling_face: Joo on kotisali, reiden ojennuksia on tähän mennessä tehty lämmittelymielessä käsipainoilla…

2 tykkäystä

Itsellä käytössä GZCLP niminen ohjema, jossa pääliikkeen tässä esimerkissä Maven progressio menee niin, että aloitetaan 80% painolla 5 maksimista, painoa nostetaan aina treenikertojen välillä 5 kilolla ja treenissä tehdään 5x3 sarjat ja viimeinen sarja tehdään plussana. Kun jossain kohtaa tulee seinä vastaan ei saa 3 puhdasta toistoa tehtyä jossain setissä vaihdetaan 6x2 jakoon, mistä taas viimeinen setti plussana ja kun tässä taas jossain vaiheessa pakka hajoaa tehdään 10 ykköstä. Sitten kun ei enää ykköset nouse lepäillään vähä ja kokeillaan uutta vitosmaksimia ja homma alkaa alusta.

Apuliikkeinä itse olen mavetreenissä käyttäny Romanialaisia, Goodmorningia ja Jalan koukistuksia. Apuliikkeissä tietenkin pienemmät painot ja isommat toistomäärät.

3 tykkäystä

Hivenen kirjanpidosta ja sen noudattamisesta. Voimatreeneissä luin suunnitelmaa kuin piru raamattua. Jos ohjelmassa oli 3x6 se tehtiin ei lipsumisia vaikka kuinka kevyeltä olisi tuntunut.

Nykyään siellä ajatuksen tasolla on joku toistomäärä tietyissä liikkeissä, mutta tarkkaan vain oikeastaan penkissä, muissa tehdään 3x se mikä tulee. Ja en edes kaikissa muista tarkkaan mikä paino se on. Pystäri, kyykyt, leuanveto, dipit niissä on aika selkeä mielikuva mikä se paino on, mutta jos on hyvä päivä ja pakkaan tai tankoon on tullut liian vähän romua niin lisätään, eli aika vapaamuotoista höntyilyä. Tärkeintä että painaa ja tuntuu …ttumaiselta :slightly_smiling_face: Toistot koitan pitää 6-12 välillä

Mitään vihkoa tai kynää/kännykkää ei kirjaamista varten ole salilla mukana.

2 tykkäystä

Sellainen pisti silmään, että melko kevyesti alkaa tuo ohjelma. :thinking:
Vaikka tuo 5RM olisi sellainen, jonka saa vain todella hyvänä päivänä ja ns “everyday 5Rm” on lähempänä 145kg:ta, niin siltikin tuolla 115kgx5 saattaa jäädä jopa 10 toistoa varaa sarjoihin.
Itse jättäisin 3-4 toistoa varaa ekalla viikolla. Jos on sellainen liike, jota ei ole pitkään aikaan tehnyt tai liike aiheuttaa kovat domsit (esim Rdl/sjmv), niin sitten voisi mahdollisesti jättää jopa 4-5 toistoa varaa ekalla viikolla.
Tuossa esimerkissäsi vko4 130kgx5 saattaa jäädä jopa 5 toistoa varaa (ainakin ekassa sarjassa).
Kyllähän tuossa saa tekniikkaa harjoiteltua ja tekemällä räjähtävästi saa mahdollisesti nopeita lihassoluja rekryttyä jossain määrin, mutta kysymys kuuluu, että kannattaisiko silti aloittaa ohjelma hieman tiukemmista sarjoista?
Muistelisin, että 70% 1RM raudasta olisi hyvä alaraja, josta lähteä liikkeelle ns perusvoimaa tehdessä.

Tässä @Sijoittaja-alokas linkkaamassa pätkässä suositellaan myös tuota n.3 toiston varan jättämistä.

2 tykkäystä

@Porin_Karhu jotenkin tuntuu, että enää nykyään noin suoraviivainen lähestyminen ei itsellä enää toimi. Voi johtua ns ruuhkavuosistakin, kun monikaan asia palautumisen suhteen ei ole enää omissa käsissä.

@Ruoto voihan tuo esimerkin ohjelma vähän liian kevyesti alkaakin, toisaalta taas mainitsemasi 70% maksimista on minulla noin 125kg. Mavessa en ole tehnyt kuin yhtä vitosen sarjaa per treeni ainakaan neljään kuukauteen, joten ajattelin samalla antaa kropalle aikaa taas tottua suurempaan volyymiin. Ehkä siinä saisi myös samalla nostettua sitä varmaan suorituskykytasoa eri päivästä kiinni olevan “piikkitehon” sijasta? :thinking:

Samalla ajatuksella mietin myös tuota raakariveä ensinnäkin antamaan kropalle enemmän aikaa toipua mavesta sekä tuomaan lähtöön lisää räjähtävyyttä. Idea perusteluineen on käytännössä suoraan Mark Rippetoelta. Prosentit ja sarjat taas omasta päästä.

Hienoa että eri ajatuksia asian ympäriltä tulee, kyseessä on kuitenki n itselle se ylivoimaisesti haastavin liike kehittyä.

3 tykkäystä

Tässä, kun luen eri ihmisten ajatuksia, niin jälleen huomaan, miten erilaisia tapoja on tehdä asioita. Esimerkiksi jossain kohdin itse laittaisin vähemmän ja toinen taas enemmän jne.

Huipputuloksiin on päästy yllättävän erilaisilla tavoilla, toki taustalla on tuttuja peruselementtejä ja ollaan ainakin tietyiltä osin samojen suuntaviivojen sisällä.

Loppujen lopuksi kokonaisuus vaikuttaa aika paljon taustalla esim. miten on joskus treenannut, miten viimeksi on treenannut, miten muuten treenaa ja millainen ohjelma muuten on. Ihmiset ovat vielä vähän yksilöitäkin ja on sulla sen verran kokemusta, että tunnet itsesi, niin tarvittaessa voit osata hieman yksilöidä tekemistä, jos huomaa jossain suhteessa olevan hieman erilainen ominaisuuksiltaan kuin muut.

On tietynlaisia tapoja tehdä ja keskimäärin sekä yleisesti ottaen toimii monille “tunnetut ja suositut” ohjelmat/säännöt aika hyvin useimmille, jos ei tunne tarkkaan omia ominaisuuksiaan, niin voi katsoa ettei ainakaan mihinkään äärilaitaan sijoitu; jotkut voimailijat treenaavat yllättävän kevyesti ja joidenkin voimailijoiden treeneissä mennään melkein aina kovaa.

Konsensus ei tyrmännyt ohjelmaasi, mutta voi olla, että parhaiten itsesi tuntevana sekä erilaisia ajatuksia saaneena pienellä hiomisella voit saada aika paljon extraa ohjelmastasi. :slight_smile:

5 tykkäystä

Nyt tuli pakkolepoa x määrä viikkoja. Polven sivuside venähti kiekkoillessa ja ainakaan kiekkoa tai juoksua ei pysty harrastamaan hetkeen. Onni onnettomuudessa oli että polvi ei vääntynyt luonnottomaan asentoon vaan kääntyessä painui ns iskarit pohjaan oikealle jalalle. Samalla ilmeisesti akillesjänne otti hieman osumaa (venähti), joten kaikki rasitus ei tullut pelkälle polvelle.

Ensi viikon alun treenit oli jäämässä väliin jo valmiiksi. Nähtäväksi jää montako viikkoa joutuu olemaan ilman. Yläkroppaa voi tietysti paisuttaa nyt suhtettomasti.

4 tykkäystä

Onko porukka tehnyt ns. zombiekyykkyä? Ainakin itselle (hyvällä tavalla) samperin raskas liike. Tulee tehtyä perinteisen takakyykyn sijaan kun meinaa muuten alaselkä kuormittua liikaa.

2 tykkäystä

Jos ei taivu ranteet (ja koko käsi yläselästä lähtien) perinteiseen etukyykkyyn (luontaiset ominaisuudet, hartia- tms. vama, etc.) zombie-kyykky on oiva tapa kiertää “onglma”. Erityisesti kuntoutuksessa on hyvä, kun ei helposti tule ladattua niin paljon painoja kuin etukyykkyyn ehkä uskaltaisi tai haluaisi.

Jos tykkäät, anna paukkua. Kannattaa kuitenkin harjoitella (jos pystyy) myös sitä perinteisempää etukyykkyä. Myös siinä selkä pysyy helpommin todella jengoillaan, eikä tule alaselkäkuormitusta niin pahasti.

Ainoana asiana ne kädet pitäisi saada niin mutkalle, että ainoastaan sormenpäät “hipovat” tankoa tai ottavat tankoon. Jos pidät tangon nyrkkiin puristettujen käsien sisällä, alkaa helposti tulla hirveitä jännitteitä ja kuormituksia ranteille ja käsille koko matkalla. Ja helposti koko kropalle sitä alaselkää myöten itse asiassa.

Jos pidät tangosta nyrkkiotteella, niksi on pystyä pitämään kädet sitli todella rentoina. Helpompaa on siis taivuttaa ainoastaan sormenpäät tangon alle ja KYYNÄRPÄÄT SILLOIN NOIN LEUAN TASOLLA, suoraan eteenpäin pojottaen.

Silloin on ukko / tai lady yläkropaltaan rento ja kaikki voimantuotto lähtee goresta, lantiosta, takapuolesta ja jaloista … eli niistä ISOISTA lihaksista.

Summa summarum. Zombiekin on tosi kova muuvi.

Edit. Tarkennus.

4 tykkäystä

Zombie on kyllä aikamoinen suoritus, en ole kokeillut, jos kokeilisin, niin kokeilisin eka kepillä - vois olla itselle haastavaa aluksi.

Ilmeisen haastava liike, kun pikaisella haulla, niin vahvatkin ukot tekee suhteellisen kevyillä painoilla. Huomaa, että siinä saa tosissaan keskittyä:

Joskus harvoin silloin tällöin teen sentään etukyykkyä. Pääasiassa teen takakyykkyä voimanostohengessä voimanostotyylillä; mullahan on aina “voimailijarasvatkin”, eli en ole koskaan ollut tiukassa kunnossa. Vyökin tuntuu mukavammalta päällä, kun on rasvaa ympärillä. :slight_smile: :upside_down_face:

4 tykkäystä

Hienoa että joku antaa tunnustusta meille etukyykkyongelmaisille. :heart: Pitääpä kokeilla tuota zombikyykkyä, en ollut ikinä kuullutkaan.

3 tykkäystä

Heraproteiinien hinnat ovat ikävästi nousseet ihan tässä 1,5 vuoden sisään. Samaa nousua ei mielestäni ole havaittavissa proteiinipitoisissa peruselintarvikkeessa eikä edes patukoissa ja tetroissa vaan tuo kilohinnan nousu koskettaa erityisesti näitä 1kg pusseissa myytäviä erilaisia proteiinijauheita. Ennen sai vaivatta alle 20€/kg, nyt ei. Eikä varsinkaan laktoosi-intolerantikko saa halvalla. Nyt hivuttaudutaan kohti 30€/kg rajapyykkiä. Miksi?

Laitan valitusvirteni kuntoiluryhmään, koska ei ole proteiinin hinnankauhisteluketjua. Pitäisi kyllä olla, on niin suolaista.

Alennuksia ei juurikaan löydy mistään, koskaan. Löysin Tokmannilta 18€/kg ja tähänkin saa tänä päivänä olla tyytyväinen.

Tosin sama koskee sitten myös esimerkiksi pähkinöitä, joiden kg- hintaa on alettu ihan huolella nostaa. Se mikä oli ennen 11€/kg onkin nyt 16,9€/kg. Ei mikään pikku viilaus. Olen vaihtanut halvempiin merkkeihin. Periaatteesta. Ei nuo nyt millään tavalla kukkaroa liikuta, mutta en periaatteesta suostu maksamaan tällaisia hinnanostoja ennenkuin markkina on kertakaikkiaan nostanut koko tuotekategorian tuohon hintaan enkä voi enää pyristellä vastaan.

Onko jotain halpoja proteiinikauppoja?

5 tykkäystä

Halpoja en tiedä, mutta lähelle tota 20e/kg pääsee esim. myproteinin kautta. Noin kerran kuussa on -40% tarjouksia, ja jos vähän näkee vaivaa löytää helpolla influensserin esim Instagramin kautta, jonka koodilla -45-48% lähes kaikesta.

EI ole maksettu mainos, mutta pidän myproteinista myös sen takia, että makuvalikoima on laaja, ja tuotteiden maku heittämällä paras mitä olen eri kaupoista kokeillut. Verrokkina esim Fitnesstukku, jonka protskut ovat aivan helvetin makeita. Nämä ovat vähemmän esanssisen makuisia, ja todella helppoja juomia kulauttaa. :slight_smile:

6 tykkäystä

Tässä parhaimmat diilit mitä olen löytänyt :slight_smile:

Halvin kreatiini: Creatine 500g, kreatiinimonohydraatti - Gainerit - Creatine 500g, kreatiinimonohydraatti | XXL

Mielestäni paras hinta-laatusuhde proteiinille (whey100): Body Science Whey 100% 4 kpl heraproteiinia | MM Sports

MM sportsilta tulee usein vanhoille asiakkaille -20% koodeja jolloin saat 4kg whey100 hintaan 69€. Se on jo mielestäni edullinen hinta. Ilman koodia tuon 4kg saa vähän vajaa 22€ kilohintaan. Sivuilla näköjään vielä tänään kaikesta -20% :slight_smile: jolloin hinnaksi tulee noin 17€/kg. En usko että muualta saa samaan hintaan.

9 tykkäystä

Mun mielestä Fitnesstukun Whey80 vadelma on yksi parhaimman makuisista protskuista. Siihen lisäksi vielä aitoja marjoja ja maitoa. Sekoittuu hyvin sekoituspullossa tai lusikalla. Jos marjat on jäisiä, niin suosittelen kuitenkin blenderin käyttöä…nam.

3 tykkäystä

En ole itse hommaamassa treenisovellusta, koska haluan itse tehdä ohjelmani. (tosin 99-prosentin varmuudella häviän tässä uttitikkaellmen-indeksille, kun teen itse ohjelmani ja varmaan 95-prosentin varmuudella häviän treenisovelluksille)

Haluaisin kuulla kokemuksia treenisovelluksista. Olen lukenut ihan aidosti pätevien kavereiden ajatuksia niistä sekä ovat sanoneet ainakin joidenkin niistä olevan ihan hyviä. Minua kiinnostaa teidän ajatuksenne myös, että mitä sovellusta olette käyttäneet ja millaisia kokemuksia niistä on? :slight_smile:

Voisin sitten ehkä tutkia lisää ja kysellä teiltä vielä enemmän, jotta voin suositella tutuille.

2 tykkäystä

Pääasiahan on, että itse pysyy motivoituneena ja omalla ohjelmalla se on kaikista helpointa. Vaikka sitten “häviäisi” treenisovelluksille jne.

Itse käyttänyt viimeisimpänä nyt trendaavaakin Aitofit sovellusta, ~15€/kk maksoin siitä, ja koin tämän olleen hintalaatu suhteeltaan varmasti yksi kärki sovelluksista. Tekoäly taustalla kyselee jaksamisesta, tarjoaa kevennysviikkoa jos on ollut kipeä, taukoa, tai muuten voimaton olo. Sovellus myös tiedustelee haluaako käyttäjä itse priorisoida jotain lihasryhmää enemmän. Se myös säätää sarjat, toistot ja painot automaattisesti. Opetusvideot löytyy jokaisesta liikkeestä.

Toinen sovellus josta on myös kokemust on Volt athletics, idea on sama kuin edellisessäkin. Hinta on kalliimpi ja sovellus haastaa käyttäjää huomattavasti enemmän, väittäisin, että tarkoitettu enemmän tavotteelliselle urheilijalle.

3 tykkäystä