Afsluttede skattesalg, skuffede investorer der langsomt har solgt ud, og et klækkeligt udbytte til foråret slår tonen an til en kursstigning, som kulminerer i hovedaktionærernes exit til en pris på omkring 15 euro pr. stk.
2.Harvia
Også i aften vil en ivrig ny saunabruger et eller andet sted i Lapland opdage en saunaovn og begynde febrilsk at overveje, hvordan man får sådan en med hjem. Verden er fuld af disse fremtidige saunagængere.
3.Incap
Markedets magre år og kundernes bugnende lagre er endelig overstået, og nu kører det igen. Fabrikkerne i Indien begynder at spytte varer ud i seks skift, og den nye erhvervelse integreres i rekordfart.
Jeg må vel hellere satse på tre af mine egne porteføljeselskaber igen:
Neste - den gode trend fortsætter, og den stigende inflation i USA er manna for energiaktier. Og så må vi se, hvad der begynder at ske i retning af Venezuela.
Nokian Renkaat - her er trenden også vendt, og fabrikken i Rumænien begynder at spinde guld til ejerne. Europæiske forsvarsinvesteringer kan også gavne dem, og jeg tror på, at en fredsaftale træder i kraft næste år mellem Rusland og Ukraine. Det burde vel ikke have nogen betydning for dækkenes fundamentaler, men kursen kan i det mindste godt lide det.
Tokmanni - som nævnt ovenfor gik år 2025 så meget ad helvede til, at det nu er nødt til at gå bedre. Jeg tror på, at det generelle rod internt i firmaet gradvist vil aftage, og at finnerne tør begynde at bruge penge igen. I prognoserne for næste år er P/B 1,5 og P/E præcis ti. Jeg overvejede næsten at vælge Puuilo som den tredje, som er på min observationsliste. Om 12 måneder får vi at se, om jeg burde have valgt den.
Aallon Group - virksomheden fortsætter sin målrettede opkøbsstrategi, mens den finske SMV-sektor begynder at vise tegn på vækst, hvilket afvikler undervurderingen.
Incap - kassebeholdningen bliver endelig sat i arbejde gennem gennemførelsen af et virksomhedsopkøb, og kundebasen fortsætter med at udvide sig, hvilket reducerer risikoen forbundet med den største kunde.
Tekova - Virksomheden har fundet en klar niche, og omdømmet fra succesfulde projekter holder ordrebogen stærk. En let balance muliggør en generøs udlodning af overskud.
Optomed: I 3. kvartal så man allerede, at efterspørgslen begynder at tage fart. Næste år tager det for alvor fart. Det kan være, at nogen køber hele firmaet.
Optomed: Salget er ved at komme rigtigt i gang i USA. Dette er blevet ventet på i et stykke tid, men måske er “this time is different”. Fra Lumo får man et andet ben at stå på, og måske vil Kina også snart give noget i virksomhedens retning.
Kamux: Er blevet straffet med rette og trådt ned i sølet. Nu sidder hovedejeren dog ved roret, og han har så at sige sin egen interesse i, at skuden bliver vendt. Måske har Tapio alligevel gjort nogle rigtige ting i forhold til Sverige og Tyskland, og frugterne er bare ikke nået at modne endnu?
Talenom: I lyset af historien har 1+1 alt for ofte været mere end 2. Herfra får børsen klare service- og softwarevirksomheder, hvilket gør det lettere for fonde at foretage opkøb. Spaniens forventede acceleration tog en siesta, men er i det mindste ikke aflyst endnu, hvilket er en enorm mulighed for Easor. Det er trods alt lettere at vækste forretningen på et nyt marked end på et udskiftningsmarked. Mon ikke også regnskabsvirksomheden kan holdes på rette spor, selvom Sverige trækker i den forkerte retning.
Samtidig vil jeg gerne takke de aktive debattører og informationsindsamlere på forummet! Selvom dette bliver mit første og sidste indlæg personligt i år, læser jeg stadig mange forskellige interessante ting på dette forum hver dag!