Tokmanni - Möjligheternas varuhus?

Stark tro utan att veta någonting om saken. Mattor finns det väldigt lite av på Tokmanni, jag tror att Ikea är stället där man ”köper de billiga” och de som har pengar har köpt dem på Asko/Isku och flyttar till någon som Veke, Vepsäläinen eller dylikt (eller på nätet).

När det gäller utemöbler är Masku störst, och återigen är kundkretsen för Isku/Asko helt annorlunda än för Tokmanni. Stark tro att även dessa flyttar någon annanstans än till Tokmanni.

Isku och Asko har främst använts av ”medelinkomsttagare”, stark tro att en del går över till Ikea för att det är enkelt och man får med sig grejerna direkt. Eller till Vepsäläinen (dyrt och man får varorna ibland).

Åtminstone ser jag inte under några omständigheter att dessa skulle konkurrera med varandra om någonting.

Jag kan förstås ha fel. Men åtminstone har jag själv köpt sängar och soffor från Isku (som lagerrensning med 8–12 veckors leveranstid :face_with_hand_over_mouth::man_shrugging:t6:), andra möbler sedan från Ikea/Vepsäläinen/Veke.

I min värld är Tokmannis största konkurrenter Puuilo, Jula och Biltema. Och dessa konkurrerar inte om mer än max 1 % av samma kundsegment.

8 gillningar