@Jukka_Lepikko Olen skeptinen automyyntien suhteen. Automarkkinat ovat murroksessa, mutta on vanhanaikaista väittää että muutos on ICE->BEV. Sen yli on jo menty ja ollaan jo seuraavassa murroksessa. Tämä on minun näkemys.
Tarkastellaan tätä tilastoa vielä hetki.
Eli Kiinassa BEV ajoneuvojen myynti kasvaa arviolta vain 37% kun PHEVien kasvu on 120%. Ei mene kuin kaksi vuotta tällä tahdilla kunnes PHEVit ohittavat BEVit myynneissä. Muutos voi toki olla nopeampikin, sillä PHEV -voimalinjan hyvät käyttöominaisuudet tuovat lisäarvoa kuluttajille. Tämä muutos asettaa BYDin ylivertaiseen asemaan Teslaan nähden.
Jopa itse Troy ehdottelee jo Model Y SR:n hinnanlaskua Kiinassa. Tai sitten viennin lisäämistä, mutta ei Euroopassa kysyntä siihen riitä. Palataan tähän myöhemmin.
Jenkeissä automyynti on hiipumassa mutta Euroopassa se on jopa romahtamassa. Jenkeissä inflaatio ja nousevat korot tekevät tehtävänsä mutta Euroopassa myös törkeän kallis sähkö haittaa elämää.
Eritoten BEVit ovat uhan alla:
Soaring energy costs could threaten future of electric cars, experts warn | Electric, hybrid and low-emission cars | The Guardian
Tästä syystä ei niitä Model Y:tä eurooppaan kannata roudata…
Nyt eletään sellaista aikaa, jolloin aiemmin tehdyt tilaukset vielä näkyvät toimituksissa. Eli tilastot seuraavat perässä mutta itse odotan todella heikkoa Q4 automyyntiä Euroopan osalta eikä tilanne parane h1/23. Saksan markkinoilla BEVit ovat tulevaisuudessa muutenkin ongelmissa, sillä ne ovat autobahn ajelussa kaikista voimalinjoista hitaimpia ja kalleimpia ajaa. Se on ongelma saksalaisille kuluttajille. PHEVit on tässä parempia. Myös vetyautoja alkaa Saksassa olla tarjolla isossa mittakaavassa vuonna 2025 (BMW) ja kyseisen maan uniikki tieverkosto sopii kyseiselle voimalinjalle kuin nenä naamaan.
Jenkeissä saattaa toki BEVien myynnit lisääntyä sekä Etelä-Koreassa. Jenkkien IRA vaan tekee akkuautojen valmistajien elämän hankalaksi, sillä ehdot tuille on todella tiukat. Tässä yksi näkemys kuinka paljon jenkit pystyvät akkuja valmistamaan:
Ja BYDin kommentti asiaan:
Etelä-Korean markkinat ovat Teslan osalta kuolleet. Kannattaa muuten huomata, että tämä oli ensimmäinen markkina-alue jossa myynti on jo lässähtänyt.
Jenkkien IRA:n takia BYD tähyää entistä tiukemmin Eurooppaan:
Tuskin täällä on kauheasti kysyntää. Ja muutenkin Euroopankin tulee miettiä että lähteekö tähän akkujumppaan mukaan, sillä sen mukana tulee aidosti iso geopoliittinen riski. Ja kyllähän EU:n kansalaiset tämän ymmärtävät.
Ja vielä on sanottava että kannattaa kuopata ajatus siitä että EV-start upit ovat markkinoilla ketteriä liikkujia. Ei ole. Se on pelkästään internetin puhuvien päiden toistama mantra joka ei perustu mihinkään. Niillä puuttuu kaikki kyky mukautua markkinoiden muutoksiin. Sitä vastoin isoilla legacy-valmistajalla ko kykyä on. Tästä esimerkkinä on laaja-alainen voimalinjavalikoima sekä autojen pohjalevyt jotka tukevat kaikkia voimalinjoja → mallivalikoima voidaan nopeasti muokata markkinoiden muuttuessa. Esimerkkejä on tästä vaikka Toyotan TNGA. Tai BMW:n Neue Klasse. Tai Hyundain pohjalevyt.
Teslalla tätä kykyä ei ole.