Pointtini oli tuossa vain se, että chatgpt esitti seuraavan laskutoimituksen:
Miksi tekoälyohjelma ei osaa yksinkertaisia kerto- ja jakolaskuja?
Pointtini oli tuossa vain se, että chatgpt esitti seuraavan laskutoimituksen:
Miksi tekoälyohjelma ei osaa yksinkertaisia kerto- ja jakolaskuja?
Mitä mallia käytit? Eri malleissa on huomattavia eroja varsinkin laskutoimituksissa, mutta uudemmat mallit alkavat olemaan varsin hyviä tunnistamaan milloin tarvitsee “apua”. Tuo että malli korjaa pyydettäessä viittaisi hieman siihen että ensimmäinen vastaus ei nimenomaan ollut “laskettu” vaan propabilistinen vastaus.
Andrej Karpathyn YouTube video “How I use LLMs” noin kohdasta 59:30 eteenpäin havainnollistava esimerkki laskutoimituksista.
Tässä on Antti Lähtevänoja kasaamat kiinnostavat tekoälyuutiset.
Alaotsikot:
Laitan tämän havainnollistavan tviitin tähän ketjuun, josta näkee yhtiöitä, ketkä ovat jotenkin tekoälyhommissa ja millä tavalla. ![]()
https://x.com/InvestingVisual/status/1915103011057057817
Tässä on tuttuun tapaan Antti Lähtevänojan keräämät tuoreet tekoälyuutiset.
Tällä viikolla: Tekoälyinfluenssereita, OpenAI harkitsee oman sosiaalisen median palvelua, Amazonin ja Nvidian mukaan AI-datakeskusten tarve ei ole laskemassa ja Teksasissa nähdään pian itseajavia rekkoja
CoreWeaven eka kvartaali toi mukanaan huomattavan liikevaihdon kasvun, joka ylitti ennusteet selvästi. Yhtiö pääsi melkein miljardin dollarin liikevaihtoon ja oikaistu käyttökate nousi selvästi edellisvuodesta, vaikka liiketulos ja osakekohtainen tulos jäivät tappiollisiksi niin varsinainen operatiivinen kannattavuus parani merkittävästi. Erityisesti hehkutettiin kasvavaa tilauskantaa, johon vaikutti merkittävästi mittava sopimus OpenAI:n kanssa.
Strategisesti CoreWeave on laajentanut laskentakapasiteettiaan ja lanseerannut uusia AI-ratkaisuja. Kumppanuus IBM:n kanssa ja vahva asema tekoälymarkkinoilla tukevat kuulemma kasvua. Listautuminen toi merkittävästi pääomaa ja yhtiö nähdään teknologia-alalla edelläkävijänä. Johto korostai kasvun jatkumista ja investointeja pitkän aikavälin dominointiin. ![]()
https://x.com/mvcinvesting/status/1922747001956933888
Laskennat tehdään yleensä eri tekniikoilla kuin LLM-malleilla. Eli kielimallit eivät monesti oikein osaa laskea, mutta ne ovat silti kehittyneet jonkinverran alkuajoista.
Tehnyt pari vuotta aina välillä klassista kysymystä. Kuka oli suomen <järjestysluku> presidentti. Vasta puoli vuotta sitten alkoivat osua oikeaan (wikipediassa on kuitenkin ollut järjestysluku aina) ja muutama tekee vieläkin virheen ja ilmoittaa minkä tahansa presidentin nimen.
Eli laskutaito tai edes numerot ei ole ollut kielimallien parhaita ominaisuuksia, mutta eiköhän toikin ala toimia jossain vaiheessa (esim. kielimalliin integroidaan jokin parempi matemaattinen malli).
Alla on juttua Nvidian CoreWeave-omistuksista. ![]()
Nvidia omisti maaliskuun lopussa noin 900 miljoonan dollarin arvosta CoreWeaven osakkeita. CoreWeave listautui pörssiin maaliskuussa ja myi lisää osakkeita Nvidialle. Osakkeiden arvo on sittemmin noussut merkittävästi tekoälymarkkinan vahvan kasvun siivittämänä.
Tässä alla olevassa jutussa on juttua siitä, miten yhdysvaltalaiset teknologiayritykset Nvidia, Cisco, Oracle ja OpenAI tukevat Arabiemiraattien pääkaupunkiin Abu Dhabiin rakennettavaa UAE Stargate -tekoälykeskusta.
Keskus tekee yhteistyötä Yhdysvalloissa toteutettavan samannimisen projektin kanssa, jonka Trump julkisti.
Nvidia toimittaa huipputason siruja,ja Oracle osallistuu myös hankkeeseen. Keskuksen rakentaa emiraattilainen G42-yritys.
CoreWeaven osake nousi vajaa 20 pinnaa sen jälkeen, kun yhtiö kertoi 2 miljardin dollarin velkakirjaemissiosta 9,25 prosentin korolla.
Summalla maksetaan osin aiempia velkoja pois. Emissio ylimerkittiin viisinkertaisesti.
CoreWeave, joka vuokraa Nvidian tekoälypalvelimia niin aikoo investoida rajusti kasvuun. Yhtiöllä on nyt noin 8,7 miljardia dollaria velkaa ja sen asiakkaita ovat mm. Nvidia, Microsoft ja OpenAI.
Lisää aiheesta löytyy alla olevasta jutusta.
C3 AI:n kvartaali oli vahva; liikevaihto kasvoi ja yhtiö solmi uusia kumppanuuksia sekä onnistui laajentamaan toimintaansa vanhojen asiakkaiden kanssa.
Yhtiö teki merkittäviä sopimuksia, joista suurin osa oli kumppaneiden tukemia. Tekoälyratkaisut, erityisesti generatiivinen AI ja PANDA-alusta herättivät kiinnostusta myös julkishallinnossa ja muilla toimialoilla.
Yhtiön johto näkee vahvan kehityksen jatkuvan.
https://x.com/earnings_guy/status/1927820014574358944
SalkunRakentaja on kirjoitellut tekoäly-yhtiöstä nimeltään Anthropic. ![]()
Anthropic asemoi itsensä hyödyllisyyttä yhteiskunnalle edistäväksi yhtiöksi, yhdistäen tulostavoitteet sitoutumukseen kehittää yhteiskuntaa hyödyttävää tekoälyä. Tämä kaksoistavoite on herättänyt merkittävää kiinnostusta sellaisten suurten teknojättien keskuudessa kuin Google ja Amazon , jotka ovat sijoittaneet miljardeja Anthropicin tutkimukseen ja kaupalliseen kasvuun.
Viesti yhdistettiin ketjuun: Puolijohdejätit: AMD, Intel, NVIDIA, TSMC, TI, Micron, Broadcom, Qualcomm, ASML yms
GitLabin ensimmäisen kvartaalin tulos korostaa kuulemma yhtiön tekoälypohjaisen DevSecOps-alustan vahvuutta ohjelmistokehityksessä.
Toimitusjohtaja Bill Staplesin mukaan alusta auttaa kehittäjiä toimimaan nopeammin ja tehokkaammin säilyttäen samalla turvallisuuden ja hallittavuuden. Talousjohtaja Brian Robins kertoi, että GitLabin kokonaisvaltainen lähestymistapa on lisännyt liiketoiminnan kasvua ja tuottanut ennätyksellisestä kassavirtaa sekä tuonut merkittävää kannattavuuden parantumista.
https://x.com/Earnings_Time/status/1932532101594952096
Tässä on tällainen kiva visualisointi yhtiöistä, jotka ovat tekoälyssä messissä paremmin tai vielä paremmin. ![]()
https://x.com/InvestingVisual/status/1941215686459576699

Grok on oppinut huonoille tavoille.

Asia pääsi luonnollisesti uutisiinkin.
Vielä ei ole virallista syytä, mistä on kyse, mutta alla on mahdollinen selitys. Todenperäisyydestä en tiedä, mutta selitys on looginen. Musk on saattanut aivan oikeasti kypsyä Grokin mitätöityä jatkuvasti mm. Dogen ja republikaanien väitöksiä faktoilla ja päätti vähän oikaista mutkia yllättävin seurauksin.
Mikäli tämä on seuraus Muskin suorasta sekaantumisesta tekoälyn säätöihin, se alleviivaa sitä, kuinka niiden hallinta ei ole aivan yksioikoista ja erityisesti sosiaalisten parametrien säätäminen/asettaminen voi olla todella hankalaa. Ainakin silloin, kun joukosta pitäisi karsia ns. “epämukavia faktoja”.
Siellä on poistettu filttereitä. Kaikissa julkisissa AI-malleissa on näitä. Googlen Geminikin aikoinaan pisti kaikenlaista jännää ulos. Garbage in, garbage out. Internet on täynnä roskaa, myös sellaista roskaa joka pöyristyttää porukkaa. Ei kielimalli tiedä mikä on pöyristyttävää ellei sille erikseen rakenna ohjeita aiheesta…
Selvästi Grokilla oli jonkinlaiset suodattimet ja kun sitä dissattiin siitä että se oli liian poliittisesti korrekti, Elon kävi ilmeisesti ottamassa ne kokonaan pois ja sitten kukaan LLM-systeemien toimintaperiaatetta tunteva ei ole yllättänyt lopputuloksesta… Eiköhän siellä yritetä hiki hatussa säätää asioita lisää että löydetään joku kultainen keskitie eikä Grokkia hilata natsioikeudenkäyntiin heti suoriltaan ![]()
C3 AI:n tuloskausi ei näyttänyt numeroiden valossa kovin mairittelevalta, mutta iso osa liikevaihdosta tulee yhä tilauksista, mikä tuo kuitenkin vakaata pohjaa. Kannattavuus jäi vaisuksi ja tappiota kertyi taas, joten pettymyksen puolelle menee… (kun näin sanoo, niin kuiteski vihereltee
)
Firman johto kuitenkin painottii, että myynti- ja palvelupuoli on nyt laitettu uusiksi ja lisäksi uusi, mutta kokenut toimitusjohtaja on astunut ruoriin. Alkuvuosi oli hankala, mutta johto uskoo, että uudistusten, ison markkinapotentiaalin ja tyytyväisten asiakkaiden ansiosta kasvu lähtee taas vauhtiin.
https://x.com/earnings_guy/status/1963334015894646801

Tässä on SalkunRakentajan kirjoitus tekoälyosakkeista, jossa on lainattu Rahastoyhtiö Vanguardin pääekonomistia. ![]()
Siis sairaalat, pankit ja energiayhtiöt voivat toimia tehokkaammin kuin koskaan, Davis uskoo.
”Jos tämä toteutuu, hyöty jakautuu laajasti, ei vain teknologiasektorille.”
Davisin johtopäätös on, että sijoittajien ei kannata nojata liikaa tekoälyä kehittävien yritysten varaan.
”Se kuulostaa ehkä yllättävältä, mutta laajat sijoituskorit ja hajautus ovat usein parempi keino kuin vain teknologiayhtiöihin panostaminen”, hän suosittelee.
Tässä on SalkunRakentajan juttu osittain samasta aiheesta kuin tuo aiemmin tänne laittamani. ![]()
Tekoälyyn liittyvien osakkeiden raju nousu saattaa kohdata kuplariskin, jos teknologiajättien investointitahti hiipuu.
Jättipankki Goldman Sachsin mukaan tekoälyosakkeet voivat kohdata kuplariskejä tekoälybuumin osoittaessa hiipumisen merkkejä. Investointipankin mukaan väistämätön suurten teknoyritysten pääomamenojen hidastuminen voi leikata S&P 500 -indeksin arvostuskertoimia jopa 20 prosentilla.
Tekoälybuumi käy nyt niin kovilla kierroksilla, että suurin osa jenkkiyrityksistä yrittää pysyä megatrendin mukana.