Taaleri som investeringsobjekt

Det finns nog inte någon särskilt stor åsiktsskillnad här i slutändan. Kanske mer en fråga om betoning eller perspektiv.

Visst är investerarna institutioner precis som i Taaleris andra fonder, men det är inte nödvändigtvis samma sådana. Eller om det råkar vara samma, så är åtminstone allokeringen och den ansvariga personen oftast en annan. Då är den befintliga säljkanalen för energifonden kanske inte så värdefull som man skulle önska. Men den är förstås inte värdelös heller.

När det gäller den forskningsorienterade inriktningen är genomförandet såklart det väsentliga. Jag kan inte uttala mig närmare om det, men många påstår sig i alla fall vara organiserade kring det. Och självklart är inte VC i tidiga skeden onödigt oavsett hur stor konkurrensen är, men återigen är det just genomförandet som avgör. Jag ser inte nödvändigtvis att Taaleri skulle ha någon speciell edge i detta sammanhang jämfört med andra VC-investerare. De påstår väl inte ens att de söker startups inom energibranschen? I sådana fall skulle det väl i princip kunna finnas synergier.

Och värdet av en ”Jyri” eller ”Timo” ligger enligt min mening främst i fundraising. Det är mycket lättare för en investerare att hoppa på tåget när det finns ett track record (näytöt) från en lång tid tillbaka, även gällande exits. Taaleris track record handlar om helt andra saker. Och det kan även spela roll för deal flow när det gäller de allra hetaste casen.

4 gillningar