{“content”:“Kan någon berätta för mig, idioten, vilka aktier som inte skulle vara cykliska???”,“target_locale”:“sv”}
Du kan fundera på vilka typer av produkter som konsumeras oavsett och nästan i samma utsträckning under en dålig ekonomisk situation som under en bra. Till exempel mediciner och internetabonnemang. Läkemedelsföretag och teleoperatörer är alltså ganska konjunkturstabila.
- Harvia bastuaggregat.
- Rapala drag, knivar m.m.
- IF försäkringar (Sampo).
- Remedes kommande spel.
- Fastigheter för vårdlokaler.
- Ovaro lägenheter (om bostadspriserna inte är i en bubbla).
- Kamux förmedlar begagnade bilar.
Jag har alla dessa, de flesta är till och med lite på minussidan och jag tycker att många av dem är till inköpspriser nu.
Till exempel Revenio borde inte påverkas så mycket av konjunkturcykler, utan snarare av förändringar inom hälsoteknologi, men dessa är mycket långsamma rörelser.
Det är bra att påminna redan från början att ett företags defensivitet/lågkonjunkturskänslighet INTE betyder att aktien inte kan, för att använda ett uttryck, “gå ner i toaletten” tillfälligt under en större nedgångsmarknad. Särskilt små företag har så låg omsättning att bara ett par av våra investerarkollegor “partners” (privata investerare) panik och försäljning av aktier kan driva ner kursen.
Ett defensivt företag är inte heller nödvändigtvis en bra investering om man betalar för mycket för det. Till exempel är Orion defensivt, men aktien föll över 50 % när värderingsbubblan sprack.
Talenom, som erbjuder redovisningstjänster, är förmodligen ett av de mest defensiva av de små företagen, förutom Revenio och Hoivatilat.