Noin 55% noussut SSAB YTD. Nucor 11% ja AM 35%.
25pv sitten kirjoitin, että teräksen hinnan nousu ei mielestäni tuota selitä, mutta aika hyvin markkina sen tulevan nousun haisteli (toki nousun takana voi olla muutakin).
Jos täällä on oikeita teräsalan ammattilaisia, niin mielipiteet olisivat erittäin tervetulleita. Koitan itse pohtia, että mihin tämä voisi vielä nousta jos miettii vaikka seuraavien katalyyttien kautta. Nämä voi mennä tietysti suuntaan tai toiseen.
- Teräksen hinnan nousu (plate ja HRB); minne asti voi mennä?
- Mahdollinen rauha Ukrainaan (sentimentti) + jälleenrakennus (kysyntä)
- Tariffit USAssa (olen ymmärtänyt ja sitä mieltä historiasta, että pelaavat vahvasti SSABn pussiin)
- Rahahanat auki Euroopassa; lapioiko Saksa rahaa infraan ja vastaavaan
- Yleisempi aktiviteetin kasvu Euroopassa josta oli pieniä viitteitä (mm. konepajat)
- Sotatalouden kasvu Euroopassa, tuleeko sieltä kuitenkin jotain hippuja myös SSABlle vähintään teräksen hinnan nousun myötä
- Parantanut luottamus SSABn investointeihin (hähmäinen)
- Parantunut luottamus SSABn tuloksentekokykyyn (vähän hähmäinen)
- Scrapin hinta noussut, itse en osaa arvioida muita olennaisia kustannuksia
- Jokerikortti; Nato. Voiko alkaa esimerkiksi Armoxia menemään isommin, vaikka ei menisikään suoraan tankkeihin tai vastaavaan armeijakalustoon.
Vaikea olla poissakaan tällaisessa “erikoistilanteessa” jossa mielestäni paljon positiivisia asioita tai vähintään mielenkiintoisia katalyytteja. Toisaalta ei tässä kovin kaukana huipuista enää olla, ja silloin tuli rahaa ovista ja ikkunoista, eikä nyt olla siellä tuloksenteon osalta - ainakaan vielä.
EDIT: yllä HRB, alla Plate