Oikeastaan oston hetkellä ei oltu bear-markkinassa, USA futuurit plussalla ja ovat edelleenkin… saattaa vielä illaksi kääntyä ![]()
Menit siis futuuri-ansaan. Futuurit olivat jatkuvasti luisumassa alaspäin. Se että markkinat futuureilla ovat hieman korkeammalla kuin vuorokausi sitten (jolloin kaikki punoitti) ei merkitse mitään jos viimeisen pari tuntia DAX esim on vetänyt pulkkamäkeä yhtä putkea.
Nii kai, mutta teknisesti:
- OMXH oli ostossa plussalla
- Qt oli ehkä 0,5% - 1,0% laskussa oston hetkellä
- USA futuurit ovat olleet lukemien puolesta samoissa… tosiaan DAXia ei niin tarkasti tullut seurattua.
Noh nämä eivät ole tietysti tärkeimpiä syitä ostolle, vaan “tuttu yhtiö”, pitkä tähtäin, riittävä tuotto-odotus
Koska OMXH hitaasti reagoi yön futuurien pomppuun. Mutta DAX oli jo lähtenyt luisuun muutaman minuutin avauksen jälkeen. Ja kyse ei ollut mistään pienestä luisusta. Hesa seuraa maailmaa usein perässä - pikkulaput vielä isoja isommalla viiiveellä - mutta sitä suuremmalla syyllä hyvä tarkistus ennen ostoa on katsoa miten DAX on liikkunut viimeiseen muutamaan tuntiin. Jos käppyrä kiemurtelee alamäkeen, kannattaa suhtautua ostopaikkaan kriittisesti ja odottaa parempaa. Sitten jos näkyy DAXissa sivuttaiskäärmettä niin voi olla sen hetkinen pohja ja sitten ei ainakaan tule tehtyä selvää putoavaan puukkoon nappaamista. Ja kyllä, yksittäiset firmat ja niiden laput voivat käyttäytyä muutoinkin kuin isot indeksit, tämä on lähinnä sellainen “Tuleekohan tämä lappu laskemaan lähitunteina koska indeksit luisuvat?”-tarkistus.
Edit: tässä miltä (joo, jälkikäteen) DAX näyttää tänään.
Itse lähden siitä että jos alin (bullbeartrend)-indikaattori on punaisella, suhtaudun ostopaikkaan skeptisesti. Ehkä jotain voi napsaista jos käyrä on vahvasti matkalla kohti vihreää puolta ja muutoin on näkemystä että tämä on nyt hyvä diili. Ja ostosi lieni kolmannen tai neljännen palkin kohdalla vasemmalla… ![]()
Olen selvästikin pihalla teknisestä lyhyen päiväkaupan ajoittamisesta
no ei se ihmetytä omalla strategiallani
Juuri näin.
Alla on S&P500 futuurit maanantain alusta ja trendin ylä- ja alareuna vihreällä hahmoteltuna. Jos tuota käppyrää pätkii mielivaltaisesti (esim vuorokauden kohdalta) niin siihen saa montakin jaksoa jossa “futuurit ovat plussalla”. Mutta eivät ne silti ole nousutrendissä! Ristin kohta ja aikaleima on tämän päivän (Euroopan) markkinan avaushetki, jolloin hetkellisesti näytti “plussalta”.
Täällä on hiljaista tänään, toivottavasti kaikki ovat toimineet fiksusti. Kun ei tee mitään, niin välttyy yleensä virheiltä
Toki aamupäivän pohjista mahdollisesti kannatti tehdä valikoituja ostoksia.
Jos ahdistaa omat tyrimiset kannattaa lukaista tämä (yllättäen Mäkisen tekstiä)
Eli osaa sitä muutkin sekoilla. Sattuu sitä toki paremmissakin piireissä, kun tekstissä avataan Big Mistakes -kirjan esimerkkejä, kun on isot kaverit pistänyt miljoonia, satoja miljoonia kankkulan kaivoon. Jos siinä kohtaa osaa todeta että elämä on, ja yrittää uudestaan, ollaan jo aika vahvalla pohjalla. Tuntuu olevan melkein sääntö kun poikkeus että liki jokaisen menestystarinan päähenkilö (tai yritys) on ainakin kerran käynyt siellä tosi pohjalla, tehnyt melkein tai täysin konkurssin, mistä sitten ollaan noustu. Tätä kannattaa miettiä.
Henkilökohtaista konkurssia toki kannattaa välttää viimeiseen asti, eli älä betsaa yksittäiseen yritykseen ihan all-in + suurimalla vivulla ellet tiedä sitten mitä teet. Warren Buffettkin sanoo: älä häviä rahaa. Kevin o’leary: älä ikinä tee konkurssia (jossain leijonan luolassa
) Suurimmat menestyjät ovat tehneet suuria virheitä, mutta vastapainona on toki myös suuret tuotot, ja voidaan todeta että he ovat ehkä tienneet mitä ovat olleet tekemässä. Kaikki eivät varmastikaan toivu taloudellisesti saatika henkisesti jos on koko omaisuus mennyt jonkun talvivaaran mukana viemäristä alas. Eli hyvä tutustua itseensä ja tunnistaa mimmoisia riskiä pystyy kestämään kaikinpuolin. Täytyy myös etukäteen olla tietoinen että joskus tulee miinaan astuttua, elämä on semmosta.
Sijotusvirheen voi tunnistaa esim että ostin yhtiötä kympillä ja möin sen kuukauden päästä 8 eurolla. Ehkä harvinaisempaa on tunnistaa virhe isommassa mittakaavassa. Oletko sijoittanut johonkin kuolevaan alaan monta vuotta kunnes todennut että ei kannata? Ehkä olet betsannut murroksen alle jääneisiin yhtiöihin? Onko jonkun yhtiön kuoren alta paljastunutkin täys konkurssipesä?
Tämmöstä. Nyt töihin
Kiitos tästä. Melkoisen realistista asiaa. Ei omat mokat tunnu enää missään ja toivo sieltä nostaa päätään. Ehkä markkinat sittenkin pysyvät pystyssä. Täytynee ryhtyä seuraamaan indeksejä joksikin aikaa ja sitä kautta parantaa tuloksia passiivisemmalla asenteella. Enää en lähde liian isolla summalla kerralla.
Hyvä kirjoitus.
“Tulevaisuudessa yhä useammassa firmassa tehdään kuten Supercellissa: Poksautetaan samppanjapullot aina epäonnistumisen merkiksi. Kaikkein pahinta olisi peitellä virheitä ja hidastaa eteenpäin siirtymistä.”
Tämmöistä asennetta kun saisi enemmän suomalaiseen työelämään ja ennenkaikkea omaan itseensä.
Nyt kyllä tsamppanjapullo auki omalla kohdalla, ostelin perjantaina kaikkea pikkukivaa ja tänään positiot on kivasti kuralla. Ajattelin nimittäin perjantain että markkinat säikkyy taas ja hyvää yhtiötä saa taas pari pinnaa halvemmalla.
Koska ajoittaminen on mahdotonta en ihan all-in mennyt pe, eli pelimerkkejä on vielä. Mutta tänään en ostele kyllä mitään, ihmetellään vähän aikaa. Mitähän pomo sanois jos posauttaisin silti yhen samppanjapullon tässä.
Markkinan sentimentti on nyt niin huono, että jokaista dippiä ei ehkä kannata hyödyntää. Ollaankin jo aika pitkään menty “buy the dip”-tunnelmissa eli hyvää vaihtelua tämä ![]()
Virheeksi lasken keventämättä jättämisen, vaikka veikkasin laskua kevään mittaan, kun korona aloitti ensimmäisen laskun markkinoilla. En kyllä odottanut näin rajua laskua. Kevensin tänään hieman, vaikkakin hyvin myöhään. (Tai mistäs sitä tietää)
En ole vielä ostanut kuitenkaan mitään, vaan pitänyt pään kylmänä vaikka vaikeaa on ollut. Ajattelin aloittaa tasaisen tappavat ostot 1-2vko päästä. Riippuen toki sen hetkisestä tilanteesta.
Kohti ääretöntä ja sen yli! (Jos joku muistaa
)
Minulla sama virhe, keventämättä jättäminen. Olin melkoisen varma, että Corona leviää laajalti ja iskee talouteen rajusti. En kuitenkaan myynyt juuri mitään, sillä “ei pidä panikoida” ja en uskonut että tiedän jotain mitä muut ei tiedä →en usko olevani markkinaa viisaampi, joten jätin myymiset pääosin suorittamatta.
Myös hokema “ajoittaminen todella vaikeaa, miksi minä onnistuisin siinä” pyöri mielessä.
Jos jotain positiivista pitää hakea niin käteistä alunperinkin noin 50% ja olen vielä todella nuori joten ihan hyvä ajankohta kokea “romahdus”.
Mitään kiveen hakattua sijoitussuunnitelmaa minulla ei ole, eli se ei ollut syy miksi en olisi voinut rajustikin keventää.
Minulla oli ihan samat ajatukset. Kokeneemmat tuttavani sanoivat, että “ei kannata keventää, osta ja unohda, enää ei kannata myydä.” Kuuntelin ehkä liikaa muita, vaikka olisi pitänyt ottaa ohjat omiin käsiin reilusti. Opin ainakin sen, että missä menee psykologinen raja omalle sietokyvylle ja tehdä päätökset omien tuntemusten mukaan.
Mielestäni tällä hetkellä markkina tarvitsee jonkun sysäyksen, jotta se saataisiin nousuun. Opista joutuu maksamaan joskus ![]()
Keventelin myös melkein puolet pois ensin, mutta sitten kun näytti hetken hyvältä, iskin takaisin osan…virhehän se jälkikäteen oli, mutta jos tämä oli historian ensimmäinen yhtä nopea syöksy kellariin niin paha sitä oli ennakoidakaan.
Nyt salkku miinuksella tulevat verot huomioituna ~2500€, eli ehkä vielä en vedä itseäni kiikkuun vaikka onhan tuossa useamman kuukauden sijoitusrahat jo. Tuutataan pohjien kohdalta mr. marketiin triplamäärä ja eiköhän plussan puolelle päästä vielä 2020-luvulla. ![]()
Mutta huh huh. Kova on tämä sijoituskoulu ollut. Onneksi voi tänne ventiloida kun alkaa heikottamaan. Ja onneksi en (vielä) tunne paniikkia.
Tälle foorumille kirjoittelu onkin hyvä aloittaa tästä ketjusta. Voisi sopia myös kuvitteelliseen ketjuun ‘pörssiromahduksen uhrien tukiryhmä’ :'D
Olen sijoittanut muutaman vuoden pääasiassa holdaten ‘hyviä’ yhtiöitä, mitään selkeää sijoitusstrategiaakaan ei ollut. Viimeisen vuoden aikana elämässäni oli niin paljon muutoksia ja turbulenssia, että ei tullut seurattua maailman tai markkinoiden menoa lähes ollenkaan. Tämän vuoden helmikuussa oli tullut sen verran ylimääräistä cashia, että pitkästä aikaa ajattelin sen sijoittaa jotenkin, joten tutkailin ja valitsin Nordean ja Inderesin yhtiöiden tavoitehintojen perusteella 3 mielestäni sopivaa yhtiötä (kaikki teollisuusyrityksiä, kaksi konepajaa…). Riskinhallinta, ajallinen sekä toimialallinen hajautus, oli unohtunut hyvien sijoituskokemusten ja oman elämän turbulenttisuuden seurauksena. Lähinnä tässä vaiheessa olin kuullut jotain pientä coronaviruksesta.
Sitten alkoi rytistä. Päällimmäisenä oli harmitus, kun en osannut yhtään odottaa tällaista, ja olin juuri ostanut lisääkin. Tietysti jo pitkän ajan indeksejä seuraamalla olisi nähnyt, että romahdus täytyy tulla jossain vaiheessa. Aloin lukemaan Inderesin foorumia aktiivisesti ja etsimään ajatuksia, mihin suuntaan nyt mennään, mutta en siltikään uskonut kunnon romahdukseen. Pääasiassa foorumin tunnelman ja parin kaverin esimerkin mukana myin pienen osan osakkeista. Jälkeenpäin harmittelin, kun en myynyt kaikkea. Uskoin opetukseen, että vaikeassa tilanteessa ei kannata myydä paniikissa, vaan holdaamalla ne tulee ylös kuitenkin. Niin kuin varmaan olisi pitkällä aikavälillä tullutkin.
Tällä viikolla olin niin hermostunut tilillä näkyvästä miinuksesta ja siitä, että lähes kaikki viittasi alamäen jatkuvan vielä, että myin pitkän harkinnan jälkeen kaikki suorat osakkeeni (jätin kaksi indeksirahastoa). Lähinnä henkisen jaksamisen takia myin, kun ajatukset oli liiaksi tässä hommassa ja tilin miinuksissa, ja tarkoitus on ostaa lähes samojen yhtiöiden osakkeita takaisin, kun (jos) ollaan vielä vähän alempana. Onnistuin myymään lähestulkoon juuri silloin, kun oltiin tämän hetken pohjilla. Tappioita tuli reilu 12.000 € verrattuna siihen, jos helmikuussa olisin myynyt kaikki (noin -8000 € ostohintoihin verrattuna)
Harmittaa tapahtunut kun on kyse isoista rahoista minulle. Tässä on tullut kuukauden aikana monta virhettä tehtyä ja paljon opittua. Päävirheeni on ollut se, että olen suhtautunut sijoittamiseen liian kepeästi (nousukauden aikana ollut helppoa). Muita tärkeitä opetuksia:
- selkeä sijoitussuunitelma kannattaa olla. Itselle toimivin lienee tarkastella sijoituksiani parin kuukauden välein ja karsia/ostaa lisää lähinnä yhtiön tulevaisuuden kasvuennusteiden mukaan, pari osingonmaksajaakin voi olla. Jos arvostustasot nousee liiaksi, sitten pitäisi tehdä isompi karsiminen.
- kannattaa perehtyä enemmän pitkän ajan indekseihin ja yritysten syklisyyteen, sekä tunnuslukuihin
- hajauttaminen sekä ajallisesti että toimialoittain, ehkä osakelajeittainkin. Sopiva osakepaino vs käteispaino selkeänä mielessä. Olin tietämättäni ottanut enemmän riskiä, kuin johon olin (henkisesti) valmis.
Onko täällä kohtalotovereita, joilla on samanlaisia kokemuksia? Pahimmalta tuntuu, että virheet ovat olleet täysin omiani ja mielestäni hyvin perustavanlaatuisia. Takaisinostot on kuitenkin tarkoitus aloittaa pian. Mahdollisuus on, että olen jo vähän myöhässä, mutta ei voi mitään. Nyt pitää ajatella harkiten, muttei jäädä jahkailemaan, kuten myyntien kanssa ![]()
Ei mitään syytä rankaista tästä liikaa itseään, tätä näkee tapahtuvan kaikkialla, niin urheilussa kuin työelämässä. Mieti vaikka kaikkia niitä teinitähtiä, jotka eivät nuorten MM-mitalien jälkeen pärjää aikuisten sarjassa. Tai yrityksiä, jotka kaatuvat markkina kun ei vedäkään kaikkia automaattisesti mukana. Kun asiat menee hyvin, niin helposti alkaa luottamaan itseensä. Se, että siitä tippuu JA oppii, on se, mikä ratkaisee tulevaisuuden. Itselle kävi osittain sama, kun aloitin sijoittamisen (sattumalta) finanssikriisin aikana ja nousu oli aika automaattista. Se johti joihinkin virheisiin ja ylimielisyyteen taustatöiden kanssa sitten 2010-2011. Henkinen tappio oli rahallista merkittävämpi.
Et tainnut mainita sijoitushorisonttiasi tai tavoitteitasi, mutta nyt kannattaa ajatella tämä crash-coursena sijoittamiseen. Vähän kuin start-up yrittäjä ekan konkurssin jälkeen. ![]()
Ja vaikka nyt on punaista excelissä, niin sama se on monella meistä. Mutta nousukausi on tulossa, jos ei nyt heti, niin tulevaisuudessa kuitenkin. Sen aikana se vasta selviää, miten ne pelimerkit pitkällä ajalla jakautuu. Tsemppiä jatkoon!
Edit: Tämä on vanha ja kliseinen neuvo, mutta jos sijoitat pidemmällä aikajänteellä, niin älä ajattele ostavasi osaketta, vaan osan yrityksestä. Tämä oli itselleni valaisevaa aikanaan. Huomasin itse, että kun oli mahdollisuus sijoittaa listaamattomaan yritykseen (jota on vaikeampi myydä milloin haluaa) niin tein taistatyön paremmin kuin pörssiosakkeeseen. Sitten tajusin, että sama prosessi on fiksua molemmissa tapauksissa.
Jossain määrin sama homma itsellä. Aloitin sijoittamisen tammikuun alussa, rahastoilla tosin. En ollut tutkinut markkinoita tai ennusteita ollenkaan, luotin vain siihen että kun nuo rahastot ovat tuottaneet hyvin tähänkin asti niin kyllähän ne jatkaa sitä ja jos ei jatka niin sitten ne voi myydä. Kurssit oli tuossa alkuvuodesta kovasti ylämäkeen niin voittoakin tuli kivasti. Ahneuksissani uskottelin siinä sitten itselleni että jos katson kurssit joka päivä niin en voi mitenkään mennä miinukselle (Heh heh). Nooh, siinä tuli sitten noin kuudessa viikossa puskettua aika tarkalleen 50% kaikesta kahisevasta mitä löytyy erinäisiin rahastoihin. Sitten alkoi rytinä. Onneksi silloin eikä muutamaa viikkoa myöhemmin jolloin prosenttimäärä olisi varmaan ollut aika paljon suurempi. Ajatellessani että voin myydä jos kurssit lähtevät laskuun en ollut ajatellut ihan 10% päivässä laskuja. En ollut selvittänyt vanhoja romahduksia tai niiden nopeuksia ja oletin että lasku olisi huomattavan paljon hitaampaa. Olin onneksi kuitenkin aika nopea homman kanssa. Olin parhaimmillani 850€ plussalla, ja muutamaa päivää myöhemmin 800€ miinuksella. Siinä vaiheessa toimeksiannot onneksi menivät läpi (Rahastoissa päivän parin viive), eli ei tullut tuon enempää pataan. Näin opiskelijana niin kyllähän tuonkin tosin huomaa.
Näin yleisesti sanoisin että tämä romahdus oli itselleni jonkin asteen lottovoitto. Jouduin siitä jonkun verran maksamaan, mutta hyvä kuitenkin saada heti alkuun selkeä esimerkki sijoittamisen riskeistä.