Tack för hjälpen! Min tanke var att bedöma den färska rapporten i förhållande till företagets mål. Nåväl, jag får formulera mina tankar bättre i fortsättningen.
Varifrån har bannlysningen kommit och hur länge?
Han är inte bannlyst.
Eftersnack flaggas vanligtvis bort i de trådarna, men här kan man fortsätta det vid behov.
På en mer allmän nivå, på forumet och särskilt i den nämnda tråden, strävar man efter att fokusera väldigt starkt på saklighet.
Detta är av en slump mycket enkelt. Texter och bilder som publiceras på sociala medier är också upphovsrättsligt skyddade. Ovanför ditt meddelande finns en skärmdump från sociala medier. Om inte upphovsmannen till inlägget (eller upphovsrättsinnehavaren) har gett tillstånd, får det inte delas eller publiceras i någon form igen. Och utifrån gillningarna tolkar jag det som att även moderatorerna anser att publiceringen av skärmdumpen är acceptabel.
Jag vill betona att jag inte är jurist. Därför har jag anmält ärendet via anmälningsfunktionen och lämnat över hanteringen till moderatorerna (men utifrån hur de meddelanden jag anmält har redigerats, har moderatorerna kanske inte tagit saken särskilt allvarligt).
Kan du länka till den punkten?
Den aktuella upphovsrättslagen finns här (men denna kommer alltså att genomgå vissa förändringar): Tekijänoikeuslaki | 404/1961 | Lainsäädäntö | Finlex
Ett verk är vilken som helst originell produkt. Till exempel krävs ingen konstnärlighet. Om begreppet upphovsrätt är oklart finns det mycket information här: Tekijänoikeus - Tekijanoikeus.fi
Jag rekommenderar också att du går igenom Yles Digitränarens test om upphovsrätt på sociala medier. Där framgår bland annat om andra fritt får kopiera bilder du laddat upp på Instagram (och omvänt, om du själv får använda andras bilder fritt). Saanko laittaa lapsen piirroksen someen ilman hänen lupaansa? – testaa tietosi tekijänoikeuksista | Digitreenit | Yle
Detta stämmer inte, såvida det inte görs någon dramatisk lagändring. Om ett inlägg på sociala medier är offentligt, så att vem som helst i princip kan läsa det, får man ta en skärmdump av det.
Publikationer avsedda att vara tillfälliga (IG MS) är en annan sak. Tidningar får till exempel inte ta skärmdumpar av dem i sina nyheter utan tillstånd.
Om en bild eller video har publicerats på sociala medier får den naturligtvis inte spridas som ens egen. Åtminstone bör den ursprungliga uppladdaren av videon eller bilden taggas i inlägget.
På till exempel Twitter är skärmdumpar av andras texter (tweets och nyheter) vardag. Åtminstone har jag aldrig hört talas om att någon skulle ha stämts för det eller att det överhuvudtaget skulle betraktas som ett problem.
Detta var nu bara trams.
Kiva, että tähän tulee kommentteja!
Millä pätevyydellä kommentoit @JHeiskanen - oletko lakialalla tai alalla, jossa kuvia ja muuta materiaalia paljon jaetaan ja olet oikeasti asiaa tuntevalta selvittänyt asian? Itselläni ei tosiaan ole muuta pätevyyttä kuin runsaat Duckduckgo-haut.
Kuvakaappauksen saa ottaa omaan käyttöön. Myös jakaminen (repost, retweet) on varmaankin sallittua somealustan omin toiminnoin. Minun on hankala uskoa, että kuvakaappauksen ottaminen ja sitten sen julkaisu toisaalla olisi laillista. Vaikka jokin olisi julkisesti saatavilla, tekijänoikeudet ovat silti voimassa. Tämä unohtuu monelta: vaikka jokin artikkeli ei ole maksumuurin takana, ei sitä silti saa jakaa (muuten kuin ehkä linkkinä). Ja vaikka jotain paljon tehdään, ei se välttämättä ole laillista. Jos tuon lakimuutoksen myötä Inderesin todettaisiin olevan vastuussa tänne postatusta materiaalista, voi oikeudenhaltijoilla olla enemmän motivaatiota vaatia tilille loukkauksista.
Se kuitenkin on varmaa, että tuo täydelliseksi kuvittelemani esimerkki ei olekaan niin täydellinen. Sehän oli Inderesin tulevan työntekijän postauksesta ja häntä ei varmaankaan haittaa, että se täällä julkaistaan (vaikka lupaa suoraan ei olisikaan). Parempia esimerkkejä olisivat olleet täällä jaellut kuvat, sarjakuvat, muiden yhtiöiden tuottamat analyysit, uutisartikkelit yms.
Det här är en tyvärr alltför vanlig inställning. Har du kollat Yles digiträningsprogram och klarat det med full poäng?
“Utgångspunkten är att tillstånd måste inhämtas från den ursprungliga utgivaren för att dela fotografier och skärmdumpar från tryckta tidningar eller digitala tidningar, eller artiklar kopierade från bakom en betalvägg, på webbplatser eller i sociala medier. Även den som har intervjuats i artikeln eller på annat sätt varit delaktig i den måste be om tillstånd för att dela artikeln.”
“Det är tillåtet att dela webbtidningsartiklar genom att använda de delningsknappar som tidningen tillhandahåller eller genom att skicka en länk till artikeln som leder läsarna till tidningens webbplats.”
“Dessutom är det tillåtet att kopiera en tidningsartikel från tryck eller webb för privat bruk. Privat bruk enligt upphovsrättslagen innebär användning för sig själv och sin närmaste krets.”
Källa:
Jag kommenterar bara saken utifrån inlägg på sociala medier. Nyheter bakom en betalvägg är en annan sak. För dessa kan till exempel KL ge Inderes en anmärkning, varefter moderatorerna ingriper mer aktivt.
Jag skulle dock inte vara orolig för detta ur Inderes synvinkel. Om någon ser ett problem med det, begränsas nog först Facebooks eller Twitters verksamhet, där delning sker mycket mer än här.
Tillägg: Du har helt rätt vad gäller artiklarna @turbo. KL vill hellre ha alla läsare till sin egen webbplats, oavsett om nyheten är bakom en betalvägg eller inte, och att kopiera nyheter till annan offentlig spridning är inte enligt reglerna. Tyvärr är detta mycket vanligt på internet överlag.
Jag tänker inte berätta vad jag gör för att leva, eftersom du också kommenterar juridiska frågor utifrån dina egna åsikter: “Att posta en skärmdump är enligt mig inte det. En inbäddning kanske är det, kanske inte.” Ingen av oss är advokat eller annan juridisk expert, så jag ser ingen anledning att fortsätta den här diskussionen.
@Pikka1 delade regler för delning av artiklar är också bekanta. När det gäller att dela artiklar från en nättidning kan man tillägga att kopiering av hela artikeln ändå inte är enligt gentlemannareglerna. Även om man länkar till originalpublikationen, vore det bra om man bara kopierar en viss del av originalartikeln och inte hela artikeln.
Jag är fortfarande intresserad av att veta i vilken egenskap @JHeiskanen kommenterar. Är du advokat?
Jag använde själv fel ord när jag sa att inlägg på sociala medier inte får delas. Att dela med hjälp av sociala mediers egna verktyg är naturligtvis tillåtet. Att posta en skärmdump är det enligt min mening inte. Inbäddning är kanske, kanske inte.
Betalväggen påverkar inte mycket. Även en bild eller text på en webbplats som är synlig för alla är upphovsrättsskyddad. Länkning är tillåtet, men kopiering av text eller bild är inte. Och allt som inte uttryckligen är tillåtet är förbjudet. Även om en artikel finns på KL:s offentliga sida får den inte kopieras med copy-paste eller som en skärmdump annat än för eget bruk. Att publicera en kopia på sociala medier eller Inderes-forumet (är detta också ett slags sociala medier?) är olagligt. Och det är olagligt även om upphovsrättsinnehavaren inte stämmer. Ersättningskrav kan också komma flera år senare. Då hjälper det inte längre att ta bort det upphovsrättskränkande materialet, utan en betalningsanmaning kommer att hagla (och det kränkande materialet måste tas bort med gråt).
Det är för dem lagändringen är till för. Lagtexten verkade dock tyda på att även börsbolaget Inderes, beroende på tolkningen, skulle kunna omfattas av den. Det kan vara så att dessa tolkningar kommer först i prejudikat.
Bra poäng @turbo
Regeringen har faktiskt lämnat ett förslag i april om att ändra upphovsrättslagen och lagen om elektroniska kommunikationstjänster, och det har nu skickats till kulturutskottet, som ska lämna yttrande till konstitutionsutskottet, trafikutskottet och ekonomiutskottet.
Jag lägger till en länk här där man kan följa behandlingen och en annan länk till själva regeringsförslaget. Ett intressant förslag som måste läsas noggrant, åtminstone de detaljerade motiveringarna där de lagparagrafer som ska ändras finns.
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/KasittelytiedotValtiopaivaasia/Sivut/HE_43+2022.aspx
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_43+2022.aspx
Edit. Uttalandena från utskotten kan med tiden ge vägledning för tolkningarna.
En av förutsättningarna för citaträtten är att citatet är relaterat till ämnet för ditt eget verk på ett kompletterande sätt. För att så ska vara fallet måste ditt eget verk vara tillräckligt betydelsefullt för att vara ett verk med ett ämne. Om du skriver två rader text och bifogar 20 rader citat, uppfyller det säkerligen inte grunderna för citaträtten. Visst finns det forumanvändare här som skriver sådana långa inlägg och som använder citaträtten helt berättigat, men ändå bara sparsamt.
Hej,
Jag flyttade ditt meddelande hit till Flaggnings-tråden, så att Sampo-tråden hålls ren. ![]()
Jag taggade @Yu_Gong här, eftersom han nog kan hjälpa dig med ärendet. ![]()
Hej Delta. Jag är en fullständig utomstående i frågan, jag vet inte vilka meddelanden som har tagits bort från dig och varför. Några saker kom dock upp. Du är intresserad av Sampo och äger mycket av det. Förmodligen kommer det att fortsätta så. Just nu är du också väldigt arg. Denna känsla kan vara mer tillfällig. Är det möjligt att när ilskan har lagt sig och du inte längre har ett konto, vid något tillfälle skulle vilja fråga något av Saul, Mirko eller andra, och du ångrar att du inte kan? Om du nu är helt säker är saken klar. Om inte, ett alternativ är att först ta en rejäl paus och sedan fatta det slutgiltiga beslutet om att stänga kontot.
En lättsam avslutning: Jag och Pipsa fick också gömma oss för några dagar sedan som en del av Investor-rookien:s massiva polisoperation vid Tesla-kvällen i diskussionstråden om kurser. Här är videomaterial när Verneri kommer för att se hur det går.
@anon40503286 Jag ber dig fortfarande om en bekräftelse via e-post, jag skickade dig precis ett mejl
Om du sover över natten och fortfarande vill att jag ska radera ditt konto, kan jag utföra raderingen
Du är alltid välkommen tillbaka till gemenskapen även efter det genom att skapa ett nytt Free-konto
!
Yu Gong
Inderes CTO
Eftersom det inte är något chattrum eller liknande, tycker jag att det är bra att fundera på vilken detalj som är relevant för tråden, så att det inte blir semantiskt småprat – det är bra att korrigera väsentliga sakfel, men jag föredrar mer respektfulla skrivsätt än till exempel ”Nu går det så snett att”. Men visst, i textform verkar saker ofta mycket klumpigare än vad de var avsedda att vara, vilket nog var och en oavsiktligt gör sig skyldig till ibland om man ens börjar ”argumentera” om något.
Som exempel från samma text:
Finland hade mindre än 4 miljoner invånare efter krigen, Ukraina 44 miljoner (visst, detta innehåller många kryphål). Även om påståendet ”nästan 10 gånger mer” är fel, skulle jag tycka att det vore barnsligt att på något sätt gripa sig an det, eftersom det är ganska irrelevant. Och om någon griper sig an det med inledande ord som ”Nu går det så snett och du försöker väl uppfinna historien och Finlands befolkningsstruktur på nytt” så blir det åtminstone för mig oläsbart.