förmodligen beror oenigheten på att vi har olika uppfattning om vad en likbild är. om det ligger en rulle klädd i kamouflage vid vägkanten med ansiktet mot asfalten, så är det enligt mig ingen likbild
Hej @niko_naakka!
Kroppsbilder är alltså inte tillåtna här på forumet, men du får kritisera administrationen och modereringen.
Ditt meddelande flaggades alltså ett par gånger och togs bort på grund av att det tydligt innehöll kroppar.
Information: Jag tog bort “kroppsbilden” även från det här inlägget i din Flaggningskedja.
Men den här nyare versionen i tråden är okej, eftersom den inte visar kroppar och du varnar i ditt meddelande att de kommer att synas om man klickar på länken.
Jag hoppas att jag svarade på dina frågor. ![]()
“Bilden föreställer en död eller döende person” = likbild. Inte heller detta är komplicerat. Det behövs inget blod och tarmbitar.
Okej. Tack för svaret.
Jarnis, ha en trevlig helg också och stäng ner forumet en stund om det blir för känslosamt ![]()
Hej, det här är inte alls känslosamt, snarare är jag förvånad över hur det kan finnas någon oklarhet kring den här linjen.
Jag vet inte om det beror på att jag bor utomlands och därmed har fått ett nytt intresse för finska, men personligen tycker jag att denna flaggning var helt berättigad. Avsikten är inte att starta en konflikt, ämnet var intressant och viktigt, och jag funderade vidare på det.
Jag är verkligen ingen språkvetare, så jag vet inte om jag kan förklara saken särskilt väl. Men jag ska ändå försöka förklara varför flaggningen enligt min åsikt är berättigad.
Som nämndes i tråden ligger meddelandets problem i avsnittet där man önskar att “ukrainare förstör de retirerande ryssarna”. Sammanfattningsvis tänker jag att saker (t.ex. baser, utrustning eller kanske en människas mentala hälsa) förstörs, men när det gäller människor talar man vanligtvis inte om förstörelse, om man inte syftar på extrema fall, som folkmord.
Det finns en tydlig skillnad mellan en rysk soldat och en ryss. Trots Rysslands aggressionskrig är ryssar den största etniska minoritetsgruppen i Ukraina, varav en del lever som civila mitt i kriget. Därför låter tal om att förstöra ryssar groteskt i mina öron.
Framgångsrik krigföring handlar inte om att förstöra människor. Och såvitt jag förstår är det ett krigsbrott när militära operationer sträcker sig utanför internationell rätts erkända militära mål.
Språkvetaren, docenten i finska språket Vesa Heikkinen skrev en utmärkt artikel om ämnet, där han förklarar dessa betydelser av krigets språk: länk. Jag plockade ut några stycken från texten som förklarar problemet med konfrontation och fiendebild, vilket jag anser är väsentligt för flaggningen:
”Putin generaliserar och polariserar. Konfrontationen mellan Väst och Ryssland är en konfrontation mellan oss och de andra. Genom denna ständiga upprepning av grundläggande ideologiska betydelser och påminnelsen om konfrontationen har Putin och hans administration i åratal nästan förberett ryssarna för framtiden. Sedan gammalt har man använt den metaforiska termen hjärntvätt för sådan systematisk statlig verksamhet.
Att förlita sig på konfrontationen mellan oss och de andra samt mellan gott och ont är en naturalisering av grundläggande ideologiska betydelser som är känd från allt maktspråk. I språkbruket visar sig detta som förenklande generaliseringar och endimensionella fiendebilder som skapas med deras hjälp. När en part börjar naturalisera svartvita konfrontationsbetydelser, händer det ofta som en motreaktion att även andra börjar förenkla och generalisera.”
”På grund av aggressionskriget som Putin inledde känner sig en del finländare berättigade att stämpla allt som har med Ryssland att göra som negativt. På samma sätt som Putin i sitt informationskrig har skapat en fiende av Väst, svarar en del av oss på fiendebilden genom att skapa onda manifestationer av allt ryskt.”
Även om kriget (och flaggningarna) kan orsaka starka känslor, låt oss försöka hålla huvudet kallt, som president Niinistö uppmanade. Trevlig helg till er alla och tack till forumets moderatorer, som dagligen måste överväga dessa ämnen! ![]()
-Detta stämmer tyvärr inte alls. Om en kommentar inte överensstämmer med forumkonsensus flaggas den och tas bort, det är så det verkligen går till.
Vad är det som bryter mot reglerna i mitt meddelande som jag just skrev och omedelbart tog bort, eftersom saken i sig är ett faktum:
”Ett sådant problem med den där Nato-frågan är att ett enda Natoland helt kan neka Finland inträde i Nato. Det vill säga, varje nuvarande Natoland har separat rätt att förbjuda Finlands Nato-medlemskap.
Finlands ledare kan surfa runt i världen i månader och söka stöd för Nato-ansökan, men faktum är att till exempel Turkiets diktatorledare Erdogan som en enskild person i praktiken har 100% beslutsrätt över Finlands Nato-medlemskap!
Tyvärr är vi på knivseggen när det gäller hela Finlands framtid”
Meddelandet var i fel tråd eftersom det finns en egen tråd för diskussionen om Finland och Nato. Ämnet bör diskuteras mer detaljerat där.
Aaro
“Jag är lite förvirrad över flaggningspolicyn. I tråden om rysk aggression pratar man om ett tyskt kemiföretag och dess historia kopplad till nazisterna, och detta hör tydligen hemma i tråden enligt moderatorerna. Själv ser jag ingen relevans för tråden. Har man olika regler här beroende på vem som kommenterar?”
Moderatorerna ingriper främst baserat på användarrapporter. Men du har rätt, de går ganska långt utanför ämnet. Självklart var den ursprungliga kopplingen kommentarerna från företagets VD om varför de inte kan stänga av ryska gasledningar och det är i sig relevant för ämnet, men fortsättningen är det inte.
Edit: Baserat på @Amatoori6:s kommentar. Jag hade inte själv hunnit prova rapporteringsfunktionen och insåg inte att det redan hade granskats av moderatorerna. Dessa beslut är säkert svåra för moderatorerna.
Jag tänkte flagga det själv, men det kom ett meddelande om att det hade granskats eller liknande. Och jag håller såklart med om VD:s kommentar.
Hej @Amatoori3 och @KohtiVapautta
Tack för feedbacken! ![]()
Några flaggningar godkändes, vilket innebar att flaggor lämnades in även om meddelandena inte doldes eller togs bort. Jag tycker att ni har rätt; det hade inte varit fel att dölja, ta bort eller till och med flytta några av meddelandena. @KohtiVapautta svarade redan ganska bra på detta.
Jag kan ikväll påminna lite i tråden om Rysslands aggression; inte någon speciell, utan generellt om att hålla sig till ämnet, även om små och lämpliga avvikelser kan tillåtas inom rimliga gränser. Alla önskar förmodligen en bra och fruktbar diskussion + tråden får enormt många meddelanden, så inläggen borde inte gå för mycket off topic osv.
Det är trevligt att läsa denna flaggningsdiskussion ibland, eftersom ni oftast, som ni, funderar över saken tillsammans här. Jag vill också säga att vi är rättvisa poliser, även om vissa beslut ibland inte har varit särskilt optimala eller till och med felaktiga, även om vi gör vårt bästa. ![]()
Fortsatt trevlig kväll! ![]()
När kan man flagga, jag kan det åtminstone inte. Hur lång tid tar det i genomsnitt att få flaggningsrättigheter? Är det automatiskt eller beviljar någon flaggningsrättigheterna?
Du behöver förtroendenivån “konkari”, på engelska “member”. Som jag förstår det är kriterierna desamma som här (rätta mig om jag har fel): Understanding Discourse Trust Levels
Du verkar ha allt annat mer än tillräckligt, men du har inte besökt tillräckligt många trådar.
Där kan du förresten också se vad som krävs för att få förtroendenivå 3, det vill säga den mytiska titeln “mästare” (på engelska “regular”). (Fortfarande med antagandet att kriterierna är helt desamma.) Kort sagt: man måste läsa 25 % av forumet under drygt tre månader.
Tack, där kom biljetten till användning. Stort tack, att besöka några trådar hjälpte ![]()
Förtydliga nu igen… är det mot reglerna att säga vad man köpte och vad man sålde? Minst två sådana kommentarer har tagits bort från mig. Och flaggningen är flitig här. ![]()
Åtminstone här är det tillåtet:
Hej!
Bra och tack för att du frågade - för mitt svar kan hjälpa andra också. ![]()
I företagstrådar och liknande trådar är det inte önskvärt med inlägg som främst berättar vad man har köpt eller sålt. Helst ska sådana försäljningar och köp läggas i den tråd som @no1z nämnde. Folk gillar för övrigt i den nämnda tråden om det också finns motiveringar, men motiveringar är alltså inte obligatoriska.
Hoppas jag kunde svara på din fråga och ha en trevlig kväll! ![]()
Japp, du lyckades, tack för detta. Jag ska försöka undvika det misstaget i framtiden. ![]()