Investeringsforumets flaggningsdiskussion och eftersnack om flaggningarna

Det kan finnas bra, dåliga eller neutrala affärer. Om en analytiker skulle utgå från att en värdeskapande affär görs som standard, skulle det behöva finnas en särskild anledning till det…?

En analytiker är inte en spekulant som skulle ta ställning till vad marknadens första reaktion på affärsnyheter är.

1 gillning

Ta nu inte illa upp, @Maikki1, för att meddelandena sveptes bort till bitrymden berodde förmodligen inte på dig. Tråden började vara full av väldigt blandat “skräp”/gegga och då är det bäst att lägga allt på en gång i bitrymden. Även flera av mina meddelanden försvann, men jag är inte alls ledsen för det. :grinning_face:

4 gillningar

Du har bra tankar om Faron, jag håller verkligen med om alla nu. Alla borde ha möjlighet att presentera sina egna tankar, men det fungerar inte på Inderes. Därför diskuteras många saker mellan olika människor någon annanstans. Även när det gäller Faron borde ganska många saker kunna diskuteras där alla lyssnare finns. Men det spelar ingen roll, var och en fattar sina egna beslut och om åsikter börjar ändras, då går det åt helvete. Tack för meddelandet. :blush:

2 gillningar

Helt löjligt att spela offer.

Jag har själv flaggat meddelanden som avviker från ämnet i Faron-tråden, eftersom de dränker den användbara informationen i ego-kittling, nedvärdering av enskilda postare, nedvärdering av analytiker och annat helt meningslöst skräp.

Läs reglerna, som ni uppmanas att göra när ni blir modererade, och läs igenom era meddelanden minst tre gånger innan ni postar.

Att stämpla berättigade flaggningar och den efterföljande modereringen som ett mystiskt förbud mot åsikter är populistisk sanningförvrängning och offermentalitet normaliserad av Trump och Sannfinländarna, vilket inte har någon plats i en civiliserad diskussionskultur.

Era borttagna meddelanden är helt enkelt inte innehåll som skapar mervärde för tusentals läsare, och att svälja den sanningen med värdighet skulle vara oerhört nyttigt att lära sig snarast.

36 gillningar

Du har inte fått en enda avstängning på grund av dessa skäl. I den tråden finns det massor av kvalitetsinlägg som inte delar optimismen och kritiserar Europas åtgärder som otillräckliga, och ingen blir avstängd för sådant. Efter flera avstängningar borde man verkligen fundera på de verkliga orsakerna till avstängningarna, annars kommer samma mönster att upprepas i all oändlighet.

8 gillningar

Hah, det är första gången för allt. Mitt meddelande där jag skämtade om Trumps intelligens flaggades från kaffehörnan. Herrn själv meddelade att det krävs en IQ på 185 för att starta en gräsklippare och jag konstaterade bara att presidenten uppenbarligen vet detta av egen erfarenhet. Jag tvivlar dock på att han har klippt gräsmattan i sitt liv.

Jag vet inte om jag hade roligare när jag läste Trumps utbrott eller när mitt meddelande träffade något så ömt att det behövde flaggas. Hur som helst, tack för det :rofl:. Man kan ha olika åsikter om kvaliteten på min satir, men brist på kompetens har väl aldrig flaggats förut :thinking:

15 gillningar

Finns det inte en egen tråd för Trump-memes (USA-tråden)? Jag såg ditt meddelande och innehållet var ganska tomt, en AI-genererad Trump-gräsklipparbild som åtminstone jag inte kunde förstå vad som skulle vara roligt med. Jag skulle gissa att flaggan kom på grund av innehållets tomhet.

2 gillningar

Tack för feedbacken, jag gissade dock att du inte skulle uppskatta min humor om Trump. USA-tråden är huvudsakligen saklig, så inlägget skulle inte ha passat där.

Flaggad från kaffestugan för brist på innehåll - detta måste vara någon form av prestation.

18 gillningar

Om det är ett fikarum och någon har klagat på att starta en gräsklippare kräver en IQ på 185, skulle det förmodligen vara vanligt i många fikarum att kommentera något om saken. Jag känner inte till flaggarens motiv, men jag skulle kunna gissa att det är relaterat till fikarummets politisering, vilket resulterar i både politik och diskussion om vad man får skratta åt, vad man inte får skratta åt och vad alla måste skratta åt, eller tvärtom.

Därmed kan @Perttu_Hamalainen ha varit mer ett offer för omständigheterna än att ha rört sig utanför de acceptabla gränserna för ett civiliserat diskussionsforum.

Olyckligtvis var det dessutom återigen AI-genererade bilder, så kanske Perttu nästa gång letar efter en äkta bild på Donald Trump som klipper gräset för att höja substansen till den nivå som fikarummet kräver, vad den nu än är. :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Det är skrämmande :joy:, vart den här världen är på väg. Först censureras Washington Post, sedan New York Times och till sist även Inderes kaffehörna. Sidohistorien i inlägget var Trumps egen användning av AI i sina utbrott, men det verkar ha gått obemärkt förbi. Jag har aldrig tidigare postat en AI-genererad bild, eller åtminstone har jag inte gjort det själv.

9 gillningar

Ja, de senaste 9 inläggen borde tas bort därifrån eftersom de inte har något med firettämiseen (firettämiseen) att göra. Det sista inlägget är ganska sakligt i sitt försök att återställa diskussionen till trådens ursprungliga ämne.

12 gillningar

Det kan vara så att man här får mer uppskattning baserat på innehållet i meddelandena än på innehållet på bankkontot, någon annanstans kanske det är tvärtom.

23 gillningar

Det är verkligen bra att det finns en tråd där man kan kräva att inlägg tas bort och väcka meddiskutanter till att man är negativ mot riktiga miljonärer. Kanske till och med av Westends Cheek-mobbare. Det får en verkligen att fundera över hur man formulerar sina ord till andra här.

13 gillningar

Vilka saker är TABUN på Inderes forum? Idag avslöjades en.

Till och med Bloomberg ifrågasatte riktigheten i USA:s inflationssiffror för tre månader sedan. Och det har ju varit nedstängningar av statsförvaltningen och annat, plus att inflationssiffran alltid handlar om en första uppskattning som preciseras senare. Trump lär väl också nyligen ha skapat förvirring hos statistikcentralens ledning?

Kommentaren “är det fråga om vetenskapliga eller trumpiska siffror?” togs bort.

Var det fel frågeställare, bara en lekman? Eller var det fråga om en större principiell fråga, som att även om diktaturer världen över förvränger sina inflationssiffror, så får lekmän inte ifrågasätta USA:s siffror på Inderes forum, eftersom någon läsare skulle kunna få för sig att.

2 gillningar

Hade det inte varit bättre att försöka skriva hela sakinnehållet istället för bara den där skämtsamma kommentaren? Det känns som att man vill hålla den aktuella tråden lite renare än andra och skämt/memes försvinner därifrån väldigt snabbt.

8 gillningar

När ditt inlägg tas bort får du en uppmaning att läsa forumets regler. Genom att läsa dem med eftertanke hittar du svaret på din fråga. Själv hade jag inte ens sett ditt inlägg före detta, men det har ju ett värde på absolut noll och har därför utan tvekan raderats.

Genom att gapa om foliehattsteorier i den här tråden gör man sig bara till åtlöje. Det lönar sig att satsa lite mer på inläggen än bara den första hjärnfisen.

12 gillningar

Som tur är finns det ytterligare en foliehatt som vågar tvivla, nämligen Powell.

The Guardian skriver:
“Powell noterade också att tjänstemän vid Fed kommer att vara försiktiga med att bedöma ekonomiska data från november, med tanke på effekterna av nedstängningen. ”Vi kommer att få data, men vi kommer att behöva titta noga på den och [med] ett något skeptiskt öga inför januarimötet”, sade han.”

Din diskussionsstil är förresten inte särskilt konstruktiv. Någon känsligare skulle kunna uppfatta den som aggressiv. Ta en titt, @Maitopoika , på vad reglerna säger.

4 gillningar

Det är verkligen ett märkligt fenomen att när någons inlägg flaggas, så istället för att den flaggade personen funderar på varför inlägget bröt mot forumets regler, hittar man på de mest märkliga förklaringar till varför inlägget togs bort. ”Censur”, ”tabu” osv.

Investeringsforumets regler börjar så här:

”1. Upprätthållande av högkvalitativ och städad diskussion

Sträva alltid efter att förbättra diskussionen på något sätt, oavsett hur liten handling det än rör sig om. Om du är osäker på om ditt inlägg tillför mervärde till diskussionen, låt hellre bli att skicka det. Respektera ämnena och de människor som diskuterar dem, även om du är av annan åsikt om något.”

Själv försöker jag undvika att skicka inlägg om jag känner att de inte tillför mervärde till diskussionen. Det här lyckas jag givetvis inte alltid med. Jag har inte sett ditt inlägg, men jag antar att det fanns i tråden ”Börsens riktning”, som man försöker hålla som en högkvalitativ tråd, här är trådens startinlägg:

Jag har inte sett inlägget, men om det var inläggets enda innehåll, läs då igenom ditt inlägg nu. Vad är analytiskt med det? Vilket mervärde tillför det diskussionen?

Genom en mycket snabb googling hittade jag nyheten från US Bureau of Labor Statistics: https://www.bls.gov/news.release/cpi.nr0.htm

Vid en snabb anblick hittade jag följande kommentar: ”BLS samlade inte in undersökningsdata för oktober 2025 på grund av uteblivna anslag. BLS kunde inte samla in dessa data retroaktivt. För ett fåtal index använder BLS icke-enkätbaserade datakällor istället för undersökningsdata för att göra indexberäkningarna. BLS kunde retroaktivt förvärva merparten av de icke-enkätbaserade uppgifterna för oktober. Insamlingen av KPI-data återupptogs den 14 november 2025.”

Man kan alltså dra slutsatsen att denna inflationsdata baseras på ungefär två veckors data, där Black Friday inföll. Jag tänker inte gräva djupare än så nu, men utifrån denna två minuter långa analys skulle jag vilja påstå att den där inflationsdatan inte är särskilt tillförlitlig. Om du hade bemödat dig med att sätta dig in i saken så här pass mycket innan din kommentar, och postat detta som kontext till exempel, så tror jag inte att ditt inlägg hade tagits bort.

Inget tabu eller någon större principiell fråga har avslöjats, utan ett inlägg som strider mot forumets regler har tagits bort av en god anledning. Visst får lekmän ifrågasätta USA:s siffror (och allt annat också), men det måste göras med motiveringar och på ett sakligt sätt. Som allt annat ifrågasättande. Sådana utspel om ”vetenskapliga eller Trump-siffror” och ”diktatur” tillför inget mervärde till diskussionen, utan i värsta fall spårar diskussionen ur och försämrar diskussionsnivån. Men om inlägget innehåller annat sakligt innehåll utöver dessa värdelösa utspel, så uppfattar jag det som att man ser mellan fingrarna en hel del. Och det spelar ingen roll om man pratar om höger eller vänster, Trump eller Biden, och så vidare. Det är därför jag antar att sådana inlägg kallas för foliehattsteorier. Och som du redan sa, så är det säkert av denna anledning som även Powell har sagt, som du länkade, att man bör förhålla sig skeptisk till det, troligen av den anledning jag nämnde ovan.

22 gillningar

Du får gärna flagga mitt inlägg, så kommer moderatorerna att granska det och fatta ett beslut gällande moderering, om du faktiskt tycker så och inte bara barnsligt försöker käfta emot när ditt klagomål avvisades.

Jag anser att jag gav ganska konstruktiv feedback till dig och andra som i den här tråden kritiserar moderatorerna genom att hänvisa till konspirationsteorier. När man anklagar någon för en aggressiv stil bör man beakta sammanhanget, vilket i det här fallet var att du själv gick till angrepp mot gemenskapen och dess moderatorer med absurda och grundlösa anklagelser.

I ditt svar till mig i den här tråden svävar du återigen iväg helt från ämnet, då tolkningar av Powells kommentarer inte hör hemma i en feedbackdiskussion.

8 gillningar

Det är märkligt hur en viss ”expert inom investeringsbranschen” tillåts skriva i en sådan stil i Tesla-tråden som skulle leda till en timeout för en vanlig användare ganska snabbt. Han verkar inte tåla kritik särskilt väl.

Snubbens arroganta käbblande har verkligen gett en så pass dålig eftersmak att jag inte är ett dugg intresserad av att titta på t.ex. Traders Club (som jag följde förut) eller något annat som rör honom.

20 gillningar