Sijoitusfoorumin liputuskeskustelu ja liputusten jälkipuinti

Viittaus sinuun toki oli pikkumaista. Pahoittelut siitä.

1 tykkäys

Pistin juuri Euroopan turvallisuustilanne osioon postin, jossa kerroin että Suomi ostaa ihan kohta valtavan läjän (kymmeniä tuhansia) mieskanto panssarintorjunta-aseita. Mainiten pääkilpailijat ja sijoituspotentiaalin. Toinen on listaamaton Saksalainen Dynamit Nobel. Toinen on SAAB. Post poistettu ylläpidon toimesta. Miksi, voisi kysyä??

4 tykkäystä

Voin mäki kirjottaa, että Suomi ostaa ihan kohta ydinaseen. Ilman mitää lähdettä se varmasti ketjusta poistetaan. Vaikka listaisin suurimmat ydinasevaltiot.

Toisaalta koko ketju on aika sivuraiteilla, kun puhutaan Suomen asepalveluksen vaikutuksesta BKT:hen. Tilastokikkailuja, jotka ei luo yhtään tai vähennä suomen turvallisuutta. Vai kattooko Putin, että ei voida hyökätä suomeen kun siellä 5% BKT:sta puolustusmenoja?

5 tykkäystä

Vanha kunnon liputuskeskustelu on aika kaivaa taas laarin pohjalta heinäkuun helteiden vuoksi ja mitä muutakan sitä tekisi heinäkuun viimeisenä lauantaina. :sunglasses:

Withsecuren keskutelussa on taas pahoitettu mieli liputuksista ja perustellaan miksi foorumilla on toimittu kuin toimitaan.

Kaivetaan aluksi palstan säännöt esiin.

1. Laadukkaan ja siistin keskustelun ylläpitäminen
Pyri aina parantamaan keskustelua jollakin tavalla, olipa se miten pieni teko tahansa. Jos et ole varma, tuoko viestisi lisäarvoa keskusteluun, jätä viesti ennemmin lähettämättä.

Foorumin sääntöjen mukaan asia ei ole näin, miksi näin on tehty? Että keskustelu voisi tuottaa lisäarvoa ja kuuluisa parviäly voisi saada kaivettua yhtiön liiketoiminnasta jotakin lisäarvoa. Viikoittainen huutelu että kohta lappu lähtee kuuhun syystä x tai että joku teki virheen laput myydessään ja kritisoi yhtiötä pelkän kritisoimisen ilosta samalla kun yhtiö ei ole saanut omaa peliään kuntoon monen vuoden tietoturva-alan supersyklin aikana niin vika ei ole silloin kritisoijassa. :slightly_smiling_face:

Hienoa että sijoituskohde herättää intohimoja, niitä voisi kenties kanavoida siihen suuntaan että miksi yhtiön liiketoiminta ei vedä? Minkä takia withsecure ei ole pärjännyt kilpailijoilleen kasvussa ja miksi yhtiö näyttää krooniselta alisuorittajalta joka vain polttaa kassaa? Minä vuonna yhtiö alkaa jälleen kasvamaan ylärivin osalta ja mitä yhtiö on tällöin tehnyt oikein?
Näistä voisi kenties yhtiökin saada jopa jotakin ideoita ja oikein miellään lukisin hyvän esittelyn sen puolesta että miksi tämä olisi 2€ osake esimerkiski kolmen vuoden kuluttua, pelkkä tuuleen huutelu että porukka on idiootteja kun ei vaan näe tämän arvoa on hedelmätöntä ja tämmöisille keskuteluille löytyy muita alustoja.

Näin onkin, sen takia foorumille onkin luotu oikein erillinen hehkutteluketju kurssimuutoksille tai mörninnän manaamiselle jossa on yli 30000 viestiä hehkuttelua!

Vaikka salkunvartija tässä esimerkiksi nyt tulikin niin toivottavasti hän ei tästä pahastu vaan pyrkii näkemään tämän mahdollisuutena oppia, into kun kanavoituu hieman kehittävämpään suuntaan niin se tuo vielä paljon lisäarvoa palstalle. :sunglasses:

ps. jatkossa liputusormi on vielä herkempi kyseisessä ketjussa.

23 tykkäystä

Kaikissa moderointilinjauksissa on heikkoutensa. Multa on mielestäni poistettu aiheettomasti kommentteja. Paskimmat kommentit ovat jääneet palstalle roikkumaan, mikä on yhteisölle edellistä suurempi vahinko. Elämä jatkuu. Mitään suurta kirjallisuuden historiaa ei ole maailmankaikkeudesta kadonnut.

10 tykkäystä

Hellurei!

Heitän kehitysehdotuksen ystävälleni @Sijoittaja-alokas ja poliisi @Verneri_Pulkkinen liittyen moderointiin.

Mitä arvoa on linkkipostauksilla, joissa ei kunnolla avata linkin sisältöä? Tällaiset: “hyviä uutisia + linkki” -postaukset halventavat yhtiöketjuja pahemman kerran. Niillä ei ole mitään lisäarvoa keskustelulle ja siksi ne voisi poistaa ankaran varoituksen kera. Noista viesteistä tulee chattimäinen fiilis, eikä niin pitäisi olla Inderesin foorumilla :triumph:

Kehitysehdotus myös kanssakirjoittelijoille. Jos et jaksa osallistua keskusteluun yhtiöstä, niin älä osallistu ja silloin tuon yhden lauseen linkkipostauksenkin voi kokonaan jättää kirjoittamatta.

35 tykkäystä

Laitoin samaa palautetta tänään Alokkaalle. Onneksi muutkin ovat saman huomanneet :slight_smile:

12 tykkäystä

Moikka!

Ja @Johannes_Sippola ja muut modeoikeudelliset. Kiitos, kun kirjoitit tännekin. :slight_smile:

Jep! :slight_smile:

Nämä ovat ehkä top3:ssa syissä, että miksi joku viesti poistuu, eli viestit (tänään näitäkin ollut useampia):

• pelkkä linkki
  • lyhyt viesti ilman lisäarvoa

Jos joskus uutinen on kovin lyhyt ja itse linkki avautuu siten, että pääasia näkyy suoraan klikkaamatta sitä, niin referointi ei tarvitse olla kovin pitkä.

Sitten taas 20-sivuinen artikkeli, niin on hyvä referoida usein vähän kattavammin esim. miksi se kannattaa lukea tai avata.

Maksumuurista on aika tärkeä mainita, eli joskus esim. 5 prosentilla on lukuoikeus, niin loput 95 pinnaa klikkaa turhaan. :slight_smile:

Sitten se toki pitää muistaa, että artikkelia ei saa kopioida suoraan tänne isoilta osin tai varsinkaan kokonaisuudessaan tai ottaa valtavia kuvakaappauksia, vaan linkki, omin sanoin pieni referointi ja joku maltillinen lainaus voi olla ok.

Jotkut tapaukset ovat rajatapauksia, että miten pitäisi referoida ja kuinka paljon, mutta ei pelkkiä linkkejä, maininnat maksumuureista… toki ne joilla ei ole muureja niin eivät itse huomaa aina, mutta siksi(kin) erityisesti referointi tärkeä.

Sanotaan näin, että sellainen referointi on hyvä, että ei turhaan klikkaile. :slight_smile: Maalaisjärjellä ja toisia ajattelemalla pääsee pitkälle. Pieniä makueroja on näissä asioissa, mutta @JHeiskanen:n ajatuksilla pääsee pitkälle. @Pandakarhu laittoi ihan samasta asiasta hyvän viestin. :+1:

Kiitoksia ja hyvää viikonloppua! :pray:

20 tykkäystä

![image|690x207](upload://qFslYcDG3

1 tykkäys

Trivial:in hyperboliaviestit on jo pitkään ollut sellaisia jotka menee itsellä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos (vai pitäisikö sanoa silmästä kun foorumista puhutaan) mutta perusteeton syyttely rikollisesta toiminnasta alkaa olla jo sen verran mautonta että minun mielestä moderaattorien pitäisi alkaa vähän rankemmalla kädellä puuttumaan tähän toimintaan.

4 tykkäystä

Vanha viesti, mutta aamen! Harva asia parantaa niin paljon foorumin keskustelun laatua kuin pelkkien kuvien, videoiden ja linkkien postauskielto. Referointi auttaa tosi monella tavalla:

• säästää jokaisen muun lukijan aikaa ja vaivaa kun siitä 4h videosta ei jokaisen tarvitse etsiä sitä relevanttia asiaa ja tuhlata puolta tuntia selaamiseen
  • kertoo, miksi joku linkki on keskustelun kannalta ylipäänsä relevantti. Jos tällaista ei kykene kertomaan, ei kannata postata lainkaan.
  • kertoo sen oleellisen asian tiiviisti ja nopeasti. Lisätietoa tai varmistuksen haluavat voivat lukea lähteestä lisää. Tai korjata alkup. kirjoittajaa jos tämä ymmärsi lähteen väärin.
  • kohteliasta kaikkia muita kohtaan
  • Auttaa kun linkattu sisältö poistuu tai lakkaa toimimasta

Musta toi on niin keskeisen tärkeä sääntö, että poistaisin suoraan automaattisesti kaikki referoimattomat linkit/kuvat/uutiset ja antaisin 6h bännit säännön rikkomisesta.

Poikkeuksena joku hupikuvaketju jonka sisältönä ovat vaikka meemikuvat.

18 tykkäystä

Täytyy vaan ihmetellä miksei ylläpito ole puuttunut menoon jos kerran on pitkään sivusta seurattu? Itselle on täysi mysteeri miten esimerkiksi kyseisen Keisarin henkilöihin käyvä vastaustyyli on ollut sallittuja jo vuosikausia ja sitten ihmetellään kun se saa vastareaktioita. Nytkään hänen viimeisimpiin vastauksiin ei ole millään lailla puututtu. “Moderointihan” kyseisessä ketjussa on ollut jo pitkään noin yksi “Olkaapa nyt vähän kiltimmin täällä” -viesti per kvartaali mutta toivotaan että tämä nyt tosiaan vähän muuttuisi.

4 tykkäystä

Tämä liittyy osin @Kasleew siihen dilemmaan, että jos nyt aikuisten oikeasti ottaisin käyttöön herkemmin toimivan banhammerin takautuvasti, niin sitten todella monia käyttäjiä lähtisi kerralla jäähylle. Muutamia yksinkertaisesti luokattoman huonolaatuisista viesteistä, monia ad hominemeista jne (eli ei pelkästään todellakaan @Seinakadun_Keisari, vaikka moni niin tykkää väittää, että hän on ainoa, joka sellaista harrastaa). Tietynlaista tasapainotteluahan tämä on, että minkälaisia ylilyöntejä sallitaan, tai lähinnä minkälaisilla toimilla niistä selvitään.

12 tykkäystä

Ei kai takautuvissa rangaistuksissa mitään järkeä olisikaan enkä sellaisia ole ehdottanutkaan. Itsekin listaat ylilyöntejä joihin ilmeisesti moni on ketjussa syyllistynyt niin sitä vaan ihmettelin että miksi niihin ei puututa? Onhan se nyt hieman surkuhupaisaa kun moderaattori valittaa että ketjussa on paljon ylilyöntejä. Eikö se olisi nimenomaan sinun/teidän tehtävä pitää ne ylilyönnit kurissa?

Minä en ole tällaista väittänyt mutta kieltämättä aika usein kyseinen hahmo on mukana silloin kun keskustelu eskaloituu. Ja näin on valitettavasti ollut jo vuosia.

3 tykkäystä

Siis jos palstan normaaleilla kurinpidollisilla toimilla, eli pääsääntöisesti yksinkertaistaen muistututtamalla säännöistä ja bannaamalla toistuvat räikeät sääntörikkomukset (kuten muuallakin Foorumilla) ei yksinkertaisesti saada tilannetta kuriin, niin silloin tulee käytännössä päätös siitä eteen, että otetaanko kovempia toimia käyttöön vai odotetaanko hetken aikaa josko ihmiset sais jonkun yksittäisen riidan tms. jälkeen järkeä päähänsä ja rauhoittuis, niin kuin aikuisilta ihmisiltä odottaisi - eli suomeks sanottuna herkemmin bannien jakelua on sitten seuraava steppi jos em. asiaa ei tapahdu, ja siihen siirrytään nyt Tesla-ketjun osalta.

On myös yleisesti hyvä, että päätösvaltaa käyttää enemmänkin kuin yksi moderaattoreista/henkilökunnasta - esim. minun käsissäni ainoastaan tuolta ketjusta olisi monta kymmentä ihmistä jo todella pitkällä jäähyllä. Mutta myös moderointi pitää toteuttaa järkevästi, ja useimmiten parhaiten se toteutuu yhteistyössä muiden moderaattoreiden kanssa.

6 tykkäystä

Tuntuu Teslaan liittyvä keskustelu olevan vahvasti kahteen vastakkaiseen puolueeseen jakautunutta.
Näillä eri puolilla tuntuu olevan vaikea kuunnella omista näkemyksistä ja ajatuksista poikkeavia näkemyksiä. Hyvin herkästi lähdetään erilaisia näkemyksiä esittäneitä arvostelemaan ja dissaamaan erilaisin heitoin välillä varsin ylimielisestikin.

Tuomarointi näissä varmaankin kuuluu ylläpidolle, joten toivottavasti mode pysyy neutraalina ja erottelee henkilökohtaisuudet yms. normaalista yrityksen arvoon ja kyvykkyyksiin liittyvistä näkemyksistä, joiden pitäisi olla palstalle toivottua.

Nuo viimeisen vuorokauden viestit lukeneena en kuitenkaan voi nähdä, että Seinäkadun keisari olisi puolustautuessaan Skuupian arvosteluihin tässä sääntöjä enemmän rikkova taho.

2 tykkäystä

:clap: . Tästä niin samaa mieltä. Tuo on todella järkyttävää kirjoittelua ja minun on aivan mahdotonta käsittää, miten tämä voidaan sallia muutoin näin laadukkaalla foorumilla. Ei millään silmälaseilla voi katsoa, että tässä tuotaisiin mitään lisäarvoa keskusteluun, mitä foorumin säännöt kuitenkin edellyttävät.

Itsekin alan jo miettiä, että mihin toimenpiteisiin voisin itse ryhtyä, jos tämä tosiaan on Inderesin arvojen näkökulmasta ok, että muita keskustelijoita leimataan suorasanaisesti mielenvikaisiksi ja vähä-älyiseksi. Tällainen käytös ei ikimaailmassa pitäisi kuulua Inderesin palstoille.

7 tykkäystä

Näin ei ole kukaan tehnyt ainakaan tuossa linkatussa viestissä. “Antipatioilla” viitataan nimimerkki @skuuppia jatkuvaan tapaan tuoda keskusteluun jotain täysin asiaan liittymätöntä, parhaana esimerkkinä viittaukset Orocoon jolla ilmeisesti yrittää tölviä minua. Tämä ko. viesti oli vastaus taas saman nimimerkin viestiin jossa hän taas kerran heitteli jotain täysin epäolennaisuuksia joka ei liittynyt mitenkään aiheeseen. Kannattaa seurata keskustelua vähän tarkemmin niin ymmärtää taustat.

Mitä tulee @anon34312866 viestiin muuten niin onhan se tragikoomista että hän pyytää minun poistamista palstalta, hänen oma kontribuutionsa Tesla-ketjuun on ollut about tasan nolla viime aikoina eikä hän edes keskustele vaan pääsääntöisesti ilmestyy ketjuun kun tulee joku positiivinen uutinen tai kun pörssikurssi on noussut rajusti. Ei vastaa kysymyksiin, ei perustele väitteitään eli ts. ei keskustele. Tiedän että Jukkaa riepoo syvästi se ettei hän pääse vapaasti kertoilemaan asioita Teslan osalta vaan hänen virheelliset väittämät nostetaan esiin ja korjataan, hän mielellään esiintyy johtavana Tesla-asiantuntijana ja siihen ei oikein sovi se että joku muu tietää asiat paremmin.

Olen aika monet Tesla-kirjoittajat jättänyt täysin noteeraamatta koska heillä ei juuri koskaan ole mitään annettavaa itse aiheeseen, ongelma on oikeastaan siinä että ketjussa on hyvin vähän Tesla-bulleja jotka oikeasti tuntisivat aiheen mistä puhuvat ja osaisivat oikeasti keskustella. Sitä enemmän on sitten näitä lurkkaajia jotka liputtelevat minun viestejä ja/tai lähettävät privalla kaiken näköistä skeidaa.

Mitä tulee noihin linkitettyihin viesteihin niin joo onhan se selvä että niistä osa olisi kannattanut jättää kirjoittamatta, ehkä vähän alkoi nyppimään että kirjoittajat joiden luulisi seuraavan asioita tarkasti alkavat vinkumaan siitä etten minä ollut kirjoittanut palstalle asioita jotka olivat laajalti tiedossa.

23 tykkäystä

En epäillyt hetkeäkään, etteikö sinulla olisi valmiina selitys, miksi voit toisia ihmisiä kehottaa “puhumaan ammattilaiselle” antipatioista. En myöskään hetkeäkään olettanut, etteikö sinulla olisi valmista hyökkäystä myös minua kohtaan, miksi minulla ei ole oikeutta kirjoittaa näkemystäni. Pitkässä viestissäsi käsittelet suurelta osin kaikkien muiden ihmisten puutteita kuin omia kirjoituksiasi, no siihen ehkä on tässä ketjussa oikeus (kukin saa estämättä valita itse haluamansa puolustuspuheen). Mikään Jukka Lepikön kirjoitus tai kirjoittamatta jättäminen ei silti pysty minulle perustelemaan, miksi toisia ihmisiä voi tuolla tavalla halventaa ja loukata.

Viestini ei kuitenkaan ollut sinulle suunnattu, vaan moderaattoreille. @Sijoittaja-alokas , @Johannes_Sippola, @Verneri_Pulkkinen (laitetaan nyt edes yksi palkatttu henkilö tähän) . En aio jatkaa tätä keskustelua kanssasi, koska sen käyminen ei ollut alun perinkään aikomukseni.

Mikäli tällainen muiden keskustelijoiden toistuva ja pysyvä alatyylinen kommentointi sallitaan, se on mielestäni yksittäistä moderointipäätöstä suurempi kysymys ja puhutaan suoraan Inderesin missiosta ja arvoista.

9 tykkäystä

Mitäs nyt jos ihan itse vähän rajoittaisit tätä teatraalista pöyristymistä? Kerroin jo sinulle mistä oli kysymys ja mihin tuossa viitattiin.

Minä en hyökännyt sinua kohtaan millään tavalla enkä missään kohtaa ole sanonut ettei sinulla ole oikeuttaa kirjoittaa näkemyksiäsi.

Miten nämä asiat liittyvät toisiinsa? Viestissäni käsittelin nimellä kahta eri kirjoittajaa ihan eri aiheista.

Tämä on nyt ihan täyttä hyperbolaa ilman mitään perusteluita, ei auta keskustelua yhtään millään tavalla.

10 tykkäystä