Tak for kommentarerne. Jeg vil gerne præcisere mit synspunkt yderligere fra et reguleringsmæssigt perspektiv.
Hvis vi i vores analyse får fingre i information fra selskabet, som tydeligvis bør være genstand for en selskabsmeddelelse, før den er blevet offentliggjort som en selskabsmeddelelse, offentliggør vi den ikke i vores kanaler, uanset meddelelsens kategori. Reglerne for selskabsmeddelelser er strengt regulerede netop for at sikre, at informationen er tilgængelig for alle investorer på en ligeværdig og samtidig måde og ikke f.eks. tilgængelig for Inderes’ eller en anden aktørs kunder før alle andre.
At vi undlader at offentliggøre det, er heller ikke en stillingtagen til, om der var tale om intern viden – en selskabsmeddelelse kan være i kategorien for intern viden eller ej afhængigt af situationen, hvilket ofte er et spørgsmål om fortolkning. Min egen kommentar førte det lidt ind på et forkert spor, da jeg (for at understrege sagens alvor) henviste direkte til reguleringen af intern viden (sipi-tieto). Det ville have været tilstrækkeligt at konstatere, at der var tale om oplysninger, der kræver en selskabsmeddelelse. Vi har ikke en rolle i at beslutte, om en fortolkningsbar situation er intern viden eller ej. Selskaberne skal selv vurdere, hvornår de kategoriserer information som intern viden, og dokumentere begrundelsen for dette internt.
Her er vi tydeligvis fejlet i vores kommunikation. Efter min mening fremmer reguleringen af oplysningsforpligtelser generelt beskyttelsen og den lige behandling af alle investorer på den helt rigtige måde, og denne regulering har bevæget sig i en markant bedre retning i de seneste årtier. Og vi agerer inden for rammerne af disse regler, ofte ud fra et forsigtighedsprincip på grund af det enorme juridiske ansvar, især i vanskelige og fortolkningsbare situationer som denne. Jeg forstår også, hvis nogen mener, at vi handlede i en ånd af overdreven forsigtighed.