Investorrelations og dens regulering

Da jeg ikke er jurist, overlader jeg den del af udredningen til andre. Jeg mener dog, det er klart: 1) Analytikere kommenterer også regelmæssigt markedsrygter, der hører under intern viden, og som er offentliggjort af medierne. Normalt selvfølgelig med vægt på medietroværdighed, så enhver nyhed fra MVLehti er ikke god nok som kilde; 2) Morgenrapporten udgivet af Osuuspankki, som har over tre millioner kunder, er i sin offentlighed sammenlignelig med mange økonomiske medier.

Udgiveren af de første oplysninger har naturligvis et stort ansvar, i det mindste fra det synspunkt, at denne sikrer beskedens ægthed. At forfalske afsenderen af en e-mail er verdens nemmeste ting. Hvis jeg for eksempel nu sender en e-mail som Mikael Rautanen til analytikere, hvor jeg takker for de fælles år og fortæller, at jeg træder tilbage fra Inderes efter at Summa Defence har købt selskabet via aktieombytning, eller fordi jeg ønsker at skabe en meningsfuld karriere som manager for Inderes House Band, er det ikke ønskeligt, at en analytiker på det grundlag skriver en nyhed i morgenrapporten om emnet.

1 Synes om