Elsalgsaftaler og deres priser

I denne tråd diskussion om elsalgsaftaler, dvs. deres priser og betingelser.

14 Synes om

For at undgå, at diskussionen om elkontrakter, der udbydes i riget, spreder sig til andre fora, kan man i denne tråd præsentere priser/tilbud/betingelser for elkontrakter.

3 Synes om

God og aktuel start, ja enhver investors personlige cash flow er relevant for investering :grimacing:

Jeg bor i et dobbelthus og opvarmningsformen er jordvarme. Det vil sige, at der bruges en del strøm, men selvfølgelig ikke så meget som ved elvarme. Det samlede forbrug er ca. 21 kWh/år, men nu bliver det sandsynligvis markant mere, fordi vi skiftede til en elbil i januar.

Den tidsbegrænsede aftale (4,9 c/kWh, 0 €/måned) udløber i slutningen af december.

Nu diskuterer vi med naboen, om det ville være bedst at forny aftalen for 1-2 år med en tidsbegrænset aftale nu eller fortsætte med den nuværende indtil udgangen af året og derefter vælge en kortere aftaletype.

Nogle tanker?

4 Synes om

Et ekstremt godt spørgsmål, men det ville kræve en krystalkugle. Ifølge nyhederne forventes futures at ligge omkring 20c/kWh i næste år. Svært at sige. Måske er vi alle klogere på omkostningerne i foråret 2023.

2 Synes om

Den største spændingskilde med den faste kontrakt på 4,69c/kWh indtil september 2023 er, om elselskabet overlever disse udfordrende tider. Hvis det gør, så har det for en gangs skyld været en god aftale set fra mit synspunkt :slight_smile:

Man ved så ikke, hvor slemt situationen er om et år igen…

12 Synes om

Lidt lettelse i sigte?: IS:n tiedot: Sähkön alv alenemassa, palkkaveron kevennys vastatuulessa - Ilta-Sanomat

“Ifølge IS’ oplysninger vil regeringen sandsynligvis begynde at tøjle de høje elpriser ved at sænke momsen på elektricitet fra de nuværende 24 procent til enten 10 eller 14 procent.”

4 Synes om

Jeg har også en kontrakt under 7 cent indtil november 2023. Men vi har tænkt meget over det og er allerede begyndt at spare på strømmen, selvom kontrakten er i hus.

Af solidaritet med dem, der lider, og med tanke på vores egen, statens og el-selskabets fremtid, begynder vi ikke at leve over evne.

13 Synes om

En kontrakt til fem cent gældende til april næste år. En lejlighed med tre værelser og et forbrug, jeg lige har tjekket på regningerne, er i gennemsnit omkring 130 kWh/måned. Så det er virkelig lavt. Jeg havde tænkt mig at kigge på et nyt større hus, men det lader til, at det i hvert fald for en stund vil forblive på overvågningsniveau. Dette lave strømforbrug er helt sikkert en fordel med de nuværende elpriser i det nuværende hus, når der er plads nok til at bo med min sambo.

Jeg venter dog med spænding på priserne til næste forår for at se, om priserne er faldet, stabiliseret sig eller stadig stiger.

1 Synes om

Jeg har to kontrakter, en til hjemmet og en til sommerhuset. Begge er på ca. 13.000 kWh om året. Hjemmekontrakten er til 5 c/kWh indtil 07/23. Sommerhusets kontrakt har samme pris, men er kun gyldig indtil 11/22. Begge har været tidsbegrænsede i to år.

Nu tilbød elselskabet mig en kontrakt til sommerhuset til 18,9 c/kWh i to år som en forlængelse af den tidligere. Jeg takkede ja efter lang overvejelse, fordi OL3 igen har problemer, og jeg ønsker ikke at risikere endnu højere priser. Det kan være, at vi betaler overpris det andet år.

Edit: Overvejer også solpaneler til sommerhuset. Første tilbud er indhentet, men leveringstid og andre detaljer er uafklarede.

1 Synes om

God start. Min nuværende kontrakt udløber den 31. december til 4,98 c/kWh og 0 euro pr. måned. Helen tilbød for et par uger siden 28,67 c/kWh og 3,99 euro pr. måned. Efter et kort øjebliks grimassering besluttede jeg at acceptere tilbuddet. Helen har en kontraktbøde, hvis man ønsker at opsige aftalen, der lyder på 50 euro, hvis forbruget er under 20.000 kWh om året, og 200 euro, hvis det er over. Jeg bliver nødt til at følge endnu tættere med i, hvilke kontrakter der tilbydes til foråret/sommeren, når den nye kontrakt begynder, og indtil da holde mig til den. Jeg overvejede også ikke at tage den kontrakt og i stedet køre med spotprisstrøm indtil foråret, men de nuværende priser er skræmmende, og der har været så meget usikkerhed omkring Olkiluoto, så jeg turde ikke indgå en spotprisaftale. Heldigvis er forbruget moderat, omkring 2000 kWh om året, da det er et rækkehus med fjernvarme. Jeg er dog mere bekymret for, hvordan alt dette vil påvirke huslejen, men det er måske en diskussion til en anden tråd.

1 Synes om

For et par uger siden udløb min kontrakt på ca. 5c/kWh. Jeg lader den sandsynligvis fortsætte på ubestemt tid, da jeg ikke ønsker at binde mig til de nuværende priser i lang tid. Fra hukommelsen var prisen for den tidsubestemte kontrakt 17,95c/kWh indtil udgangen af september og fra oktober 43,95c/kWh. Månedsprisen var vist 4,9€/måned.

Jeg bor i et parcelhus med direkte elvarme, hvor det årlige forbrug har været 8800-9500kWh/år de seneste år. Der er ikke engang gjort noget usædvanligt for at reducere elforbruget. Huset har en akkumulerende pejs, mekanisk ventilation med varmegenvinding og en et år gammel og moderne varmepumpe.

Jeg mister ikke min nattesøvn.

6 Synes om

Der er en snert af bedrag på markedet, når for eksempel Vattenfall, som tidligere har solgt solcellekontrakter (og andre vedvarende energikilder) separat, ikke længere lader dig bestille en sådan. Det er sikkert praktisk for virksomhedens resultat at samle alle nye kontrakter i samme kategori, når elpriserne er i skyerne. Det ville nemlig være svært at forklare kunderne, hvordan prisen på sollys er steget med 800 %. Man burde nok klage til forbrugerbeskyttelsen.

12 Synes om

I går blev der også rapporteret om fremskridtene i dette projekt (de første nyheder var allerede den 18. maj):

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/speech_22_5225

Hver kilowatt-time elektricitet, som Europa genererer fra sol, fra vind, fra vandkraft, fra biomasse, fra geotermisk eller grøn brint, gør os mindre afhængige af russiske fossile brændstoffer. Så invester i det. Hvis man ser på fakta, beviserne, i dag, er prisen på vind- og solenergi billigere end forurenende fossile brændstoffer. Derfor vil vi med vores REPowerEU-initiativ sammen investere 300 milliarder euro for at fremskynde den grønne omstilling.

Jeg tolker dette som også relateret til stigningen i elpriserne:

Vi gør det for Ukraine. Vi gør dette for at opretholde vores europæiske værdier. Men vi gør også dette for at vise – til Rusland og verden – at brud på internationalt delte regler kommer med en massiv omkostning. Det skal være meget klart. Denne indsats skal kombineres med en ny europæisk strategisk tænkning. I dag vil jeg gerne fastslå tre af dens hovedprincipper. For det første, for at forsvare retsstaten og den regelbaserede orden over tid, skal vi neutralisere Ruslands afpresningsevne og styrke vores egne evner til at handle. For det andet skal vi støtte demokratier, der er mest udsat for udenlandske trusler – og jeg tænker ikke kun på Ukraine, men også på Vestbalkan. Og for det tredje skal vi også se videre, til globale geopolitiske skift, og bruge vores økonomiske magt til at bevare og udvide den regelbaserede globale orden.

Og der er også direkte tale i den:

De skyhøje elpriser afslører nu, af forskellige årsager, begrænsningerne i vores nuværende design af elmarkedet. Det blev udviklet under helt andre omstændigheder og til helt andre formål. Det er ikke længere egnet til formålet. Derfor arbejder vi, Kommissionen, nu på en nødintervention og en strukturel reform af elmarkedet. Vi har brug for en ny markedsmodel for elektricitet, der virkelig fungerer og bringer os tilbage i balance.

5 Synes om

Hvilke slags tilbud har I fået fra den servicepligtige elleverandør i området? Disse bliver ikke oplyst separat, man skal ringe til kundeservice.

1 Synes om

Det er sandsynligvis en lidt større halvdel af et dobbelthus, eller er der tungere elektrificerede hobbyer, når forbruget er så højt med jordvarme? Normalt ser man i almindelige parcelhuse direkte elforbrug på omkring 20 MWh årligt.

1 Synes om

Det forstår jeg ikke. Hvis den samlede kapacitet på “solenergimarkedet” er f.eks. 10, og på grund af energikrisen er 9/10 af den ti allerede solgt til erstatning for gas, kul osv., hvordan ville Vattenfall så overhovedet kunne sælge mere solenergi? Ud af det blå? Og hvis der var mere tilgængeligt, så er business is business, når efterspørgslen overstiger udbuddet.

2 Synes om

Mit strømforbrug er under 3000 kWh om året, så strømprisen rammer mig ikke så hårdt som mange andre. Men jeg vil nu alligevel svare på denne tråd for at fordrive tiden, da emnet interesserer mig, og jeg håber at købe et parcelhus inden for de næste par år.

Jeg bor i øjeblikket i en nyere, lille rækkehuslejlighed med to værelser. Jeg kan tage sauna 15-20 gange om måneden, før jeg overstiger 300 kWh om måneden. Jeg har en tidsubegrænset kontrakt indtil slutningen af næste måned, og prisen er knap 12 cent. Jeg har endnu ikke set, hvad prisen vil være fra starten af oktober.

Da jeg besøgte Fortums hjemmeside i sidste uge, blev der tilbudt den traditionelle 30 cent+ faste pris i 2 år, hvilket med min nuværende viden ikke lyder fornuftigt.

Der var dog også faste aftaler for rækkehuse, hvor den månedlige afgift var fast 60 euro, hvis man bruger under 3000 kWh om året. Jeg har dog ikke undersøgt nærmere, hvor lang en fast aftale det er, osv., og jeg ville være interesseret i at vide, om nogen har brugt dem?

Om sommeren tager jeg ikke meget sauna i lejligheden, men om vinteren gør jeg. En sådan fast aftale ville være god om vinteren. Ellers ville man være tvunget til at tage sauna og bruge strøm, hvis prisen var fast om sommeren også.

Hvordan ved man normalt, hvilket selskab der er forsyningspligtigt i hvilket område?

Det er ikke helt sådan

https://energiavirasto.fi/kuluttajainfo

"I Finland kan elforbrugere frit vælge en elleverandør. Det lokale netselskab er ansvarligt for tilslutning til elnettet og distribution af elektricitet. Elleverandører, der tilbyder elektricitet til dit postnummerområde, kan findes via Energiagenturets pris sammenligningstjeneste www.sahkonhinta.fi.Linkki toiselle sivustolle

Inden for dit netselskabs ansvarsområde opererer også en forsyningspligtig elleverandør, som skal levere elektricitet til husstande i området til offentlige priser og vilkår. Priserne skal være rimelige. Oplysninger om den forsyningspligtige leverandør i dit område kan du få fra dit netselskab i dit postnummerområde."

6 Synes om

Jeg har en elsalgsaftale med Vattenfall. Prisen er 4,93 cent/kWh indtil juli 2023. Fakturering er 0 €/måned. Da den 2-årige kontrakt blev indgået i august 2021, solgte Vattenfall kun vedvarende elektricitet til forbrugerne (det var altså ikke engang muligt at købe el produceret med fossile brændstoffer).

2 Synes om