Helenin soppari vahvistuu varsinaisella tilaussopimuksella 3 kk ennen sopparin alkamispäivää ja tämä johtuu Datahubista, jossa voi uuden sopparin aloituksen vahvistaa vasta 90 päivää ennakkoon. Helenin hinta pitää tilatun mukaisesti.
Helenin 6 kk kiinteähintainen sopimus nyt poistunut kokonaan myynnistä.
Lumpeella löytyy 7,09 hintaan, mutta aloituksen voi tehdä max 3 kuukauden päähän: 6 kk määräaikainen sähkösopimus | Lumme Energia
Tämän linkin kautta Helenin 6kk kiinteä hintaan 6,99 snt/kWh + 5,99 €/kk. Tilaa sähkösopimus | Helen Saa alkamaan puolenkin vuoden päähän, kun valitsee “Olen vaihtamassa sähkönmyyjää.”** EDIT: aloitus vain 3kk päähän.**
Kiitos, meni tilaukseen. Terveisin pörssisähköläinen, joka etsi talvikuukausille juuri tämmöistä ”mielenrauhaa”
Mikä on tällä hetkellä näkymä, että voisiko kesällä saada edullisempia 6kk soppareita talveksi kuin tuo 6,99snt/kwh? Itse kun ajattelin kesällä vasta lukita sopparin luottaen että parhaat diilit silloin.
Tällä hetkellä futuurit loka-maaliskuu 8,09-9,39 snt/kWh. Eli noi on niitä hintoja mitä sähköyhtiöt tällä hetkellä voi lukita itselleen ostohinnoiksi kyseiselle ajanjaksolle. Siihen periaatteessa marginaali ja verot päälle, niin ollaan kuluttajahinnoissa. Tonne on toki aikaa vielä niin paljon, että futuurit ehtii heilua paljonkin. Mut kyllä mä pidän tota Helenin tarjousta anomaliana. Se on hinnoiteltu niin, että aloitus pitäisi olla viimeistään heinäkuussa, mutta jostain syystä myyvät sitä yhtiön vaihtajille niin että aloitus voi olla vasta lokakuussa. Tiedä sitten, onko heillä perusteita irtisanoa noita jos hinnat nousee (sopparithan vahvistetaan Fingridille vasta kolme kuukautta ennen sopimuksen alkupäivää).
Samaa mieltä. Ja huom, Helenillä ei ole normaalilla sähkösopparisivulla ollenkaan 6kk määräaikaista myynnissä. (vain 12kk ja 24kk + kahden kesän yli menevä)
Kannattanee tällätä tuo 6kk-sopimus kiinni, jos hintasuojaa talveksi tarvitsee. Ja on se 14 pv aikaa katsoa tuleeko jotain parempaa.
Onko hyviä heittoja miten tuo kiinteä 6kk jakso kannattaisi syksylle aloittaa. Olkiluoto 3:n vuosihuoto alkaa 10.9.2026 ja kestää alustavasti 50 vuotokautta. Jos historia toustaa itseään (ei toista), nyt 2026 olisi ollut ihan jees jos 6kk kiinteä olisi päättynyt 9. maaliskuuta.
Edittiä. Päädyin itse arpomaan 1.10.2026 aloituksen, mutta Helen on tainnut tässä välissä korjata tuon @Villester mainitseman “Saa alkamaan puolenkin vuoden päähän kun valitsee Olen vaihtamassa sähkömyyjää” toiminnon eli antaa aloituspäiviä vain heinäkuulle saakka. Jää siis tässä kohtaa toteuttamatta.
Itselle tuli samanlainen viesti, kun otin tänään ton tarjouksen ja alkamaan syksylle. Eikä vahvistusviestissä edes lue tota hintaa, niin mietin että voiko ne hinnat oikeasti vielä tuosta muuttua
Tämän sai tänään ainakin chätin kautta vaihdettua 6,99snt/kwh ja 2,99€/kk.
Eipä ollut enään mahdollista laittaa 6kk päähän alkamaan ![]()
Jep, senpä takia jäi itselläkin vielä ottamatta, kun ei saa syyskuulle/lokakuulle aloitusta.
Luultavasti siis kuitenkin vasta kesällä tulee joku kiinteä 6kk soppari valkattua.
Harmi, tänään oli tarkoitus ostaa Heleniltä tuon 6 kk sopparin 10.9 lähtien, muttei tosiaan enää onnistunut. Pitää siis odottaa pari kuukautta vielä. Veikkaan toki ettei enää silloin saa 6,99 sentillä.. ![]()
Onnistuitko siis chatin kautta saamaan aloituspäivän vasta syksyllä?
Sain silloin kun tuo 7,39snt/kwh tarjous tuli, niin ihan netistä itse alkamaan 10.10, kun laittoi ”vaihtamassa sähkönmyyjää”. Sain kuitenkin vaihdettua chätin kautta tuon 7,39snt/kwh → 6,99snt/kwh, kaikki muut ehdot pysyivät samoina.
Näkyykö sulla hinta siinä vahvistusviestissä minkä sait kun otit sen tarjouksen alkamaan 10.10? Koska mulla ei näy ja vähän epäilyttää tää homma sen takia
Kommentoin sivusta tähän. Otin 12.3. tuon puolen vuoden määräaikaisen Heleniltä hintaan 7.79 snt/kwh. Määräaikaisuus alkaa 12.9. Vahvistusviesti tuli silloin, mutta siinäkään ei ollut hintaa. Pitää vaan luottaa että Helen toimittaa mitä on luvannut ![]()
Ei näy. On aikasemmin ollut Helenin 6kk myös samalla tavalla ja oikea vahvistus tulee 3kk ennen alkamista. Hinnat yms aina olleet oikeat. Otin kyllä varmuudeksi screenshotit talteen hinnoista yms päivistä, jos tarvii alkaa pullikoimaan ![]()
Sopimuksen muutos, eli myös halvempaan vaihto, onnistuu lakisääteisen 2vko perumisajan sisällä alkuperäisen sopimuksen teosta, sen jälkeen ei voi muuttaa/perua.
Tein viime joulukuussa alkaneen, 24kk määäräaikaisen, käyttöaikavaikutuksellisen sähkösopimuksen Helenille. Perusmaksu 2,99€/kk ja energiamaksu 5,99 snt/kWh.
Oma Helen -apista on pystynyt hyvin seuraamaan kulutusta ja käyttöaikavaikutusta. Myös muutoksen tuoma etu tammi-helmikuussa vs aiemmin käytössä olleeseen pörssisähköön (PKS:stä) oli merkittävä. Ajoituksessa toki hyvää tuuriakin mukana. Saa nähdä, miten jatkossa menee.
Ainoa pieni harmitus on tullut käyttövaikutuksen laskutuksesta. Joulu-tammikuun laskutuksessa huomasin, että tammikuun laskutuksen käyttövaikutus ei täsmännyt Oma Helen -sovelluksen (lopullisiinkaan) tietoihin. Nyt kun tuli helmi-maaliskuun lasku niin sama homma, molemmissa kuukausissa. Laskutuksen tiedot kaikille kuukausille epäedullisempia asiakkaalle.
| Käyttöaikavaikutus c/kWh | Oma Helen appi | Laskutus | Ero, c |
|---|---|---|---|
| joulu.25 | -1,28 | -1,28 | 0,00 |
| tammi.26 | -1,13 | -1,11 | 0,02 |
| helmi.26 | -2,16 | -2,07 | 0,09 |
| maalis.26 | -0,47 | -0,45 | 0,02 |
| Laskutus, € | Oma Helen appi | Laskutus | Ero, € |
| joulu.25 | 45,94 | 45,97 | 0,03 |
| tammi.26 | 79,07 | 79,45 | 0,38 |
| helmi.26 | 59,74 | 61,12 | 1,38 |
| maalis.26 | 59,29 | 59,5 | 0,21 |
| Yhteensä | 2,00 |
Laskin ja tarkastin Libre Officessa kyseisten kuukausien käyttöaikavaikutukset taloudessamme mm hakemalla datahubista tiedot jne. Lopputulemana oli, että kaikki Oma Helenin sovelluksessa esitetyt käyttövaikutuksen laskennat olivat oikein eli Helen laskuttanut kaikilta kuukausilta systemaattisesti liikaa. Erot eivät merkittäviä mutta nielestäni on selvää, että Helen laskuttanut ainakin meidän talouttamme väärin. Jos meidän kohdalla laskutettu useamman kuukauden osalta liikaa niin pidän todennäköisenä, että näin on käynyt myös muiden asiakkaiden kanssa.
Olen tehnyt, luonnollisesti, asiasta myös reklamaation Helenin asiakaspalveluun.