Jag startade en tråd tidigare om Carbios, som är lite inne på samma spår: Carbios S.A. - ranskalaisia entsyymejä muovin biokierrätykseen - Osakkeet - Inderes forum
Jag ser inte det som ett problem, om det fungerar som lovat så kommer slutprodukten att ha stor efterfrågan utanför bränslen, enligt mig är mervärdet som bränsle ganska litet.
Jag tror att det är just därför KIRKBY är med här.
Några citat från artikeln via en översättare:
“Oljan du får när du smälter plast är mycket smutsig. Vi har byggt ett raffinaderi för att rena och uppgradera oljan. Vi renar medan oljan fortfarande är i gasform. Ingen annan gör det, säger Bøhn.”
“Detta innebär att Quantafuel sparar tid och energi genom att inte behöva värma produkten två gånger. Slutprodukten från pyrolysen är nafta, en flytande olja, som kan raffineras till bränsle, plast eller andra petrokemiska produkter.”
Btw, hur fungerar Legos leveranskedjor/fabriker etc? Är det en anledning till fabrikens placering här? ![]()
Är det någon som har hört några nyheter, jag kunde inte hitta något själv? Riktigt brutalt idag.
På norska forum pratade de bara om att släppa ut extra tryck efter en snabb uppgång, QF är i lika bra/dåligt skick som tidigare och projekten fortskrider som planerat. Ett positivt ryck kommer att ses senast vid årsskiftet när EU lägger fram de höjda plastskatterna.
Här kan du följa utvecklingen för detta och andra norska företag, https://finansavisen.no/forum/ticker/QFUEL
Quantafuel från en teknisk analyssynpunkt, ett inlägg från igår.
Från det 100-dagars glidande medelvärdet (38 NOK) skulle man kunna söka stöd nästa gång, då fibonacci-nivåerna inte har hållit, eller alternativt från EMA100-nivån (42 NOK). RSI är inte heller på översåld sida än. Det 200-dagars glidande medelvärdet ligger först på 27 NOK-nivåerna.
Jag funderar på samma sak. En snabb sökning visade en negativ nyhet från förra veckan, som egentligen inte direkt är relaterad till Quantafuel, utan snarare indirekt: [Analysesjef Morten Nystrøm i Arctic Securities hamstret Quantafuel-aksjer og tjente 50 prosent. Så startet han analysedekning av selskapet og hylte «kjøp» til kundene | Finansavisen]
Det är tyvärr för närvarande på minus och jag vågar inte riktigt köpa mer nu, eftersom positionen redan är tillräcklig. Uppgången bör börja senast när vi hör om en mer omfattande driftsättning av den nya fabriken.
Kanske börjar kollapsen från Hindenburgs blankningsrapport om Loop. Jag orkar inte stressa. I slutet av sommaren talades det om ett par månader för Skive att köra för fullt, så förhoppningsvis får vi höra någon gång om allt har gått bra.
På längre sikt bör man titta på den här aktien också. Den har dock haft en enorm kursuppgång som inte helt grundades på fundamenta. Om Europa vill att 50% av den använda plasten ska återvinnas senast 2025 (när nivån nu är 11-12%), så finns det en helt otrolig potential här. Etablering av framtida anläggningar och igångsättning av befintliga utgör dock en tydlig väg till avkastning. Tekniken kan kopieras, och den är ingen ny revolutionerande upptäckt. Ändå är det ingen annan som utnyttjar den. Och å andra sidan, även om man skulle utnyttja den, finns det tydligt utrymme på marknaden för många aktörer, som det också sägs i Quantafuels presentation.
Jag vill fortfarande påminna om att om Quantafuel endast tillverkar bränsle av plast, stöder det inte på något sätt målet att uppnå 50 procents återvinning. Jag har försökt hitta en andel för hur stor del av deras slutprodukt som går till bränsle och hur stor del som går till plastindustrin, men jag har inte hittat det någonstans. Har någon hittat sådana siffror någonstans?
Jag har inte heller hittat det någonstans, och jag har inte sett något sådant i någon presentation. Norge böjer sig dock inte. Jag måste rota
@lekkert Japp! Intressant att se vad som händer efter 4 år. BASF planerar en “megafabrik” om allt fungerar som det ska.
Förmodligen har inget förhållande publicerats, men all produktion går till Basf?
As part of the investment agreement, for a minimum of 4 years after the start-up of production of Quantafuel’s Skive plant, BASF will have a right of first refusal to all pyrolysis oil and purified hydrocarbons from this plant. BASF will use these secondary raw materials in its ChemCyclingTM project to develop the market for chemically recycled plastics with selected customers. At BASF’s Ludwigshafen site, the recycled raw materials will be fed into the production Verbund, thereby partially replacing fossil resources. Once the Quantafuel plant in Denmark reaches full capacity, BASF aims to deliver first commercial supply volumes of CcycledTM products, meaning products based on chemically recycled plastic waste, to selected customers.
Vad är det som gör detta så betydelsefullt om/när köparen är klar? Eller snarare, om slutprodukten används som bränsle eller återvinns i plast.
Edit: tack för förtydligandet!
Endast de avfallsfraktioner som återvinns för att användas vid tillverkning av nya produkter höjer återvinningsgraden. Detta mål uppnås för närvarande i praktiken genom granulering av plastavfall, som bland annat Fortums plaståtervinningsanläggning producerar som slutprodukt. Avfallsfraktioner som styrs till bränsle höjer inte återvinningsgraden. Detta leder lätt till att avfallsinsamlare/bearbetare i första hand måste välja sådana vidareförädlingsalternativ som genererar nya produkter, inte bränsle, för att uppnå de fastställda regionala återvinningsmålen.
Om Quantafuels slutprodukt däremot huvudsakligen används för tillverkning av nya produkter försvinner detta problem naturligtvis, och det enda som återstår att lösa är portavgiften (gate fee) i konkurrensmässig mening och vilken kvalitet på plast som accepteras i deras process som den är. Om plastavfall till exempel måste krossas, ökar detta kostnaderna för avfallsinsamlare/bearbetare, vilket i sin tur naturligtvis starkt påverkar hur entusiastiskt plastavfall styrs till just Quantafuels anläggningar.
Edit: Låt oss lägga till att i Finland fick man för några år sedan fortfarande betalt för plastavfall som gick till energiproduktion (förbrännings-/förgasningsanläggningar), men för närvarande har situationen förändrats i och med Kinas plastförbud, så att även dessa anläggningar har fått en portavgift (gate fee). Priset är dock inte i närheten av 80 USD/ton, så jag ser ingen anledning till varför man i Finland skulle byta till ett sådant förädlingsalternativ, särskilt inte om slutprodukten är bränsle.
NewsWeb En ganska vag börsanmälan publicerades idag. Mer djupgående information om Skive förväntas i Q3-rapporten den 13 november.
Finansavisen hade också en artikel om detta. Inget nytt.
Tydligen har de fått många förfrågningar via IR om situationen med Skive.
Ett bra uttalande från företaget. Jag tycker det är en realistisk beskrivning av att detta inte är en enkel process att justera. Det kan säkert uppstå hinder, och det låter som att det fortfarande finns mycket arbete att göra innan vi vet om målen uppnåddes.
Hur ny och oprövad var den här tekniken? Det avgör verkligen riskgraden för denna investering. Jag förstod att processen är annorlunda än andras, att gaser behandlas så att processen kan genomföras i ett svep med en enda “uppvärmning”.
Det lönar sig att läsa igenom hela tråden. I öppningsinlägget finns till exempel företagets presentation (en nyare finns också i tråden) och DNB Markets analys, där saker och ting öppnas upp även i detta avseende ![]()
Japp, affärsidén har lästs och skalbarheten är mycket intressant här. Det finns fortfarande luckor i min teknikkunskap, även om jag är ingenjör.
Jag måste läsa mer, eftersom jag redan har behövt lägga till mer i portföljen i och med kursnedgången.
Utdrag ur pressmeddelandet som publicerades 15.9:
“Vi är därför glada att meddela att vi under de senaste 48 timmarna har nått detta mål och planerar nu för en gradvis ökning av kapaciteten, först på en reaktor och sedan under de närmaste veckorna på flera reaktorer samtidigt.”
Senaste pressmeddelandet:
"Vi arbetar för att ta en produktionslinje i full produktion och demonstrera de uppgraderingssteg som är kärnan i Quantafuel-teknologin, och från den punkten gradvis öka produktionen tills vi når nominell kapacitet och förväntad kvalitet. Vi kommer dock inte att tillhandahålla dagliga eller veckovisa uppdateringar om det inte avviker från kommunicerade förväntningar.
Quantafuel har sedan produktionsstarten i Skive arbetat flitigt för att flytta anläggningen mot stabil produktion. Detta är en process som vi, som tidigare kommunicerats, förväntar oss att ta månader."
Tidigare kommunicerades att man inom några veckor skulle prova driften av flera reaktorer/ (redigering: alltså inte “full kapacitet”). Nu i den senaste notisen talas det mer om att stabil produktion kommer att ta månader.
Jag tolkar det som att experiment nu har gjorts med att öka kapaciteten och man har konstaterat att det fortfarande är mycket arbete kvar att göra för att hitta en stabil process, eftersom man betonar att arbetet kommer att ta månader.
Redigering: korrigering baserad på Jaska1:s kommentar