Jag kan säga att plastavfall för närvarande är mycket billigt på grund av att Kina stängde sina gränser för några år sedan och inte längre tar emot plast från Europa
Så om man kunde frakta plast dit för 0 kr skulle säkert några lastbilar från Finland köras dit ![]()
Som @jaska1:s inlägg visar har Quantafuel ett samarbete med BASF, och man kan föreställa sig att de kommer att hitta kunder den vägen, för BASF är ingen liten aktör.
Det plastavfall som inte går till återvinning hamnar på soptippar och i havet, där det bryts ner långsamt, producerar mikroplaster och CO2-utsläpp under nedbrytningen. Om materialet istället går till en anläggning som producerar kolväten, kan dessa ersätta olja som grävs upp ur marken.
En helt fungerande och miljövänlig logik tills vi får riktiga bioplaster överallt, vilket kommer att ta minst 20 år.
Bra om det är så!
Jag måste säga att jag själv är reserverad när det gäller dessa pyrolysebaserade avfallsfraktionsförädlingsprojekt, eftersom trenden är att man bör tillverka nya återvinningsbara produkter av plastavfall. Lobbying måste alltså göras för att “full potential” ska kunna uppnås i denna typ av verksamhet. Jag arbetar inom avfallsbranschen med utvecklingsarbete, så jag har viss insikt i detta. Visst har jag senast varit inblandad i pyrolysproblem för ett par-tre år sedan, så situationen kan ha förändrats.
Här drar man lite väl gammal information, så jag måste upplysa lite om ämnet ![]()
Det har inte varit tillåtet att deponera organiskt avfall på soptippar i Finland efter 2016. Om plasten inte återvinns som material återvinns den för energiproduktion genom förbränning eller “förgasning”. Ingen plast deponeras alltså längre på soptippar (några undantag finns förvisso inom EU).
Jag menade främst globalt, i Finland är situationen ganska bra på denna front.
När man tittar på bilder från Sydostasien är det sorgligt, och ett stort problem är att västländer dumpar plastsopor där.
Avfallsfraktioner (även plast) som hamnar på soptippar och i vattendrag är förstås ett stort problem globalt, det kan man inte förneka. Här är det värt att notera att västerländska företag i utvecklingsländer måste konkurrera med Kina, som obestridligen är mycket bra på att lobba för sina egna anläggningar (främst avfallsförbränningsanläggningar) för att lösa sådana länders avfallsproblem, och dessutom med finansiering.
På något sätt skulle det vara mer logiskt i mitt huvud att grunden för detta företags tillväxt skulle skapas just i väst först. USA skulle naturligtvis kunna vara en potentiell marknad. Jag kan naturligtvis ha fel i denna fråga, eftersom företaget redan har stora aktörer med sig.
Om EU:s synvinkel intresserar dig, läs igenom ovanstående PDF, där pyrolystekniken har förklarats ganska väl. Här är kanske det viktigaste utdraget i ett nötskal om hur situationen är för närvarande ur ett lagstiftningsperspektiv:
“However, EuRIC wishes to underline that chemical recycling cannot be considered as the silver bullet solution as such. It covers a large number of different technologies, in some cases at early stages of industrial development and with different abilities to recycle complex waste plastic streams of mixed polymer types. Those different processes will most likely be hampered by the same waste-specific issues that the mechanical recycling is facing. Besides, some of the technologies understood as CR are actually producing fuel from plastics and as such not complying to the definition of recycling as stated in the Waste Framework Directive.”
Pareto och mål 100NOK
En av Norges stora privatinvesterare har också köpt Quantafuel
Ferd har köpt över en halv miljon aktier i Quantafuel.
https://www.instagram.com/p/CFK3mq1HDGK/?igshid=1i4862bnkhs6j
Här är en utmärkt FAQ på BASF:s webbplats om ämnet.
@Jekku, det var väldigt intressant att höra en tanke från någon som arbetar i branschen! Tack för det goda bidraget till tråden.
Edit: I Sparebanks kundbrev nämndes tydligen redan QFUELs nya mål, som tydligen är 200NOK. Vi får se om vi hittar en bekräftelse med länk eller skärmdump någonstans i morgon.
Länk till Sparebankens rapport:
https://aksjehandel.sparebank1.no/server/secure/report/file/1182
Processingenjör sökes:
https://65458.webcruiter.no/Main/Recruit/Public/4286724597?culture_id=nb&link_source_id=0
QFUEL är en del av BASF:s ChemCycling-projekt.
Pankkitargetit: Sparebank1: 200nok, Artic Securities: 125nok, Pareto 100nok och Danske Bank 131nok.
Bankerna prissätter alltså att riskerna för Quantafuel skulle ha minskat något. Givetvis är det nya emissioner på gång, vilket innebär att de gamla ägarna får ett bakslag. Jag kommer att följa projekten med intresse.
Anledning till köpet?
Utdrag från pressmeddelandet som publicerades 15.9:
"We are therefore happy to announce that we over the last 48 hours have reached this target, and now plan for a gradual increase of capacity, first on one reactor, and then over the next couple of weeks on several reactors simultaneously. "
QFUEL - Presentation - ABGSC - 240920.pdf (2,8 Mt)
Någon nyare presentation 24.9.2020
Detta ger obestridligen ganska bra vibbar på många sätt. Skive-fabriken verkar ha kommit igång med framgång, vilket är ett stort steg så att det inte blir en känsla av “bra idé, men inte mer än så”. Jag hörde från videon att den borde vara igång med full kapacitet inom ett par månader? Om inga hinder uppstår, kan man då anta att de tonnager och nya anläggningar som planerats i presentationen sannolikt kommer att kunna genomföras? Tillväxten under 2022-2023 skulle verkligen vara stark då.
Edit. Kan Jaska säga vilka de största möjliga hindren är för denna expansion?
Jag är ingen proffs, så mina egna tankar är bara gissningar. Men generellt sett har uppskalning alltid sina egna utmaningar. Inställningar/optimering är säkert svårare att hitta, men naturligtvis är grunden bättre när arbetet har övats en gång i Skive.
Kan @Jekku kommentera detta?